تعمیق انتظارات تورمی منفی در ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا

شدت‌گرفتن انتظار افت نرخ در بین معامله‌‌‌گران دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلایی بورس کالا، هر دو بیانگر غالب‌بودن ذهنیت منفی در بازار است که با تعمیق انتظارات تورمی منفی در این دو بازار خودنمایی می‌کند، آن هم در شرایطی که بهای دلار در بازار آزاد رمق چندانی برای عبور از کانال ۲۷هزار تومانی ندارد و در همین سطح قیمتی نوسان محدودی را تجربه می‌کند. بنابراین نه‌تنها خبری از تب تند افزایش نرخ در بازار ابزارهای مالی-کالایی بورس کالا نیست، بلکه تمایل به سمت کاهش قیمت برجسته شده است. از این رو در معاملات این اوراق طی روز گذشته، شاهد افزایش فاصله نرخ پایانی با قیمت‌های بنیادین بودیم که بار دیگر عقبگرد انتظارات تورمی به سمت کاهش بیشتر قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

  سرازیری کاهش نرخ در معاملات صندوق‌های طلا

در بازار صندوق‌های طلایی بورس کالا به‌رغم آنکه روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، نوسان مثبت قیمتی به صورت محدود نمایان شد، اما روند تغییرات قیمتی نسبت به روزهای قبل از آن، از کاهش جدی نرخ ابطال و قیمت پایانی واحدهای صندوق طلا حکایت دارد؛ گویی اهالی بازار به‌تدریج در مسیر افت قیمت معاملاتی خود گام برداشته‌اند تا تعدیل انتظارات تورمی به‌صورت آهسته و پیوسته محقق شود. در شرایطی که هنوز دورنمای مشخصی برای بازار ارز قابل ترسیم نیست و انتظارات با حرکت‌های رفت و برگشتی و سریع تعدیل می‌شود، در جریان معاملات صندوق‌های طلایی بورس کالا برای چند روز متوالی شاهد حفظ محدوده منفی انتظارات بودیم. همچنین بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش انتظارات منفی در این بازار، دو نرخ پایانی و NAV ابطال واحدهای صندوق طلا روند کاهشی آرامی را در پیش گرفته‌اند و نسبت به روزهای ماقبل خود افت نرخ محسوسی را در هر پنج نماد قابل‌معامله در این بازار تجربه کرده‌اند.

  تثبیت انتظارات در محدوده منفی

متوسط اختلاف دو نرخ پایانی معاملات و قیمت ابطال واحدهای صندوق طلا در معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش به منفی ۷/ ۰درصد رسید که در مقایسه با روزهای معاملاتی قبل، روند نسبتا آرام و در عین حال کاهشی را ترسیم می‌کند. این مطلب به‌وضوح جریان کلی دادوستدهای این بازار را کاهشی نشان می‌دهد که برگرفته از ذهنیت غالب معامله‌گران ایجاد شده است. به نظر می‌رسد سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان بر تقویت ذهنیت کاهشی در بازارهای ارز و سکه اثر بسزایی داشته است؛ چرا که این انتظار وجود دارد که در صورت ازسرگیری مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها شاهد وقوع جریان جدیدی در بازارها خواهیم بود. به این ترتیب، حفظ معاملات در محدوده قیمتی پایین‌تر از نرخ‌های واقعی می‌تواند ریسک ناشی از نوسان شدید قیمت را به میزان قابل‌توجهی تعدیل کند. از این رو نه‌تنها شاهد افت قیمت معاملات در کنار کاهش بهای ابطال واحدهای صندوق طلا هستیم، بلکه اختلاف این دو نرخ نیز از پایان هفته گذشته تاکنون در محدوده منفی افزایش یافته است.

  تمایل جدی گواهی سکه به افت نرخ

بازار گواهی سپرده سکه طلا در حالی به معاملات خود ادامه می‌دهد که جریان قیمتی در این بازار با شیب تندی افت نرخ را نشان می‌دهد. در وضعیتی که ذهنیت کاهشی در بین معامله‌‌‌گران ابزارهای مالی-کالایی خودنمایی می‌کند، در بازار گواهی سپرده این ذهنیت قدرتمندتر ارزیابی می‌شود؛ چرا که فاصله میان دو نرخ اوراق سپرده سکه و سکه فیزیکی روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، به محدوده منفی ۱۲/ ۲درصد رسید. از آنجا که عرف معاملات گواهی سپرده سکه در شرایط معمول بازار، دادوستد با نرخی بالاتر از سکه بازار به میزان یک تا دو درصد است، چنین عقبگردی در بازار سپرده سکه بورس کالا به معنی افزایش عمق انتظارات منفی است که در اخبار سیاسی و اقتصادی اخیر ریشه دارد. معامله گواهی سپرده سکه طلا در نرخ‌های کاهشی سبب افت محسوس بهای ابطال هر واحد صندوق طلا در بورس کالا شده؛ چرا که بخش عمده دارایی پایه این صندوق‌ها، گواهی سپرده سکه است که به‌رغم محدودیت نوسان مثبت و منفی ۵درصد قیمت روزانه، سعی دارد همسو با سیگنال‌‌‌های مخابره‌شده به بازار تعدیل شود. از این رو، روز گذشته نیز شاهد نوسان منفی قیمتی در بازار گواهی سپرده سکه طلا بودیم.

به‌رغم این انتظارات که همسو با هم در هر دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلای بورس کالا، تعمیق انتظارات در محدوده منفی را نشان می‌دهند، برآوردها از بهای انتظاری دلار در بازار آزاد هنوز هم از کانال ۲۷ هزار تومانی حمایت می‌کند؛ چرا که به قدری اوضاع بازار ارز و متغیرهای اثرگذار بر آن مبهم است که هنوز نمی‌توان از ثبات قیمتی اسکناس آمریکایی صحبت کرد. به این ترتیب، اهالی بازار سعی دارند طی همسو شدن با نوسان‌‌‌های لحظه‌‌‌ای، تا حد امکان از ریسک نوسان شدید قیمتی مصون بمانند تا سیگنال‌‌‌های رسمی‌‌‌تری به این بازارها مخابره شود.

  عقبگرد اونس جهانی طلا به سطح یک ماه گذشته

اونس جهانی طلا به عنوان دیگر متغیر اثرگذار بر قیمت پایانی معاملات گواهی سپرده سکه و واحدهای صندوق طلا، به مخابره سیگنال کاهشی به بازار داخلی پرداخت. طلای جهانی با رسیدن به سطح ۱۷۵۰دلاری که کمترین مقدار طی یک ماه گذشته ارزیابی می‌شود، از اواخر هفته گذشته نزولی شد و برایند نوسان قیمتی هر اونس طلا را به منفی ۲۴/ ۲درصد رساند. اما روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش با افزایشی محدود به میزان ۵/ ۳دلار به سطح ۱۷۵۷ دلاری رسید که از رشد روزانه ۲/ ۰درصدی حکایت دارد.