Untitled-3

 عوامل کاهنده نرخ پایه شمش فولاد

بهای عرضه هفتگی شمش فولاد همچنان در مسیر کاهش نرخ قدم برمی‌‌‌دارد، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که دیروز رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالا میزبان عرضه حدود 190هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 12هزار و 430تومان تا 13هزار و 170تومان به ازای هر کیلوگرم بود. به این ترتیب کف نرخ تعیین‌شده برای عرضه شمش فولاد در رینگ روز گذشته 230تومان به ازای هر کیلوگرم کمتر از کف بهای پایه در هفته قبل بود، بنابراین قیمت پایه عرضه فولاد در رینگ بازار فیزیکی بورس کالا روز گذشته به کمترین میزان پس از هفته پایانی اردیبهشت‌ماه امسال بازگشت.

رکود در بازار صادراتی شمش فولاد تولیدی در کشور در عین تصمیم وزارت صمت مبنی بر کنترل قیمت فولاد از مهم‌ترین دلایل عقب‌‌‌نشینی مستمر قیمتی این محصول در این بازار ظرف هفته‌‌‌های اخیر بود.

 به گفته فعالان بازار، محدودیت تولید (نوردی) فولاد در چین باعث شده است تا از میزان تقاضا برای خرید شمش فولاد تولید ایران کاسته شود. در عین حال، افت بهای شمش فولاد در بازارهای مختلف دنیا باعث شده است تا سایر بازارهای صادراتی شمش فولاد کشور نیز با رکود نسبی روبه‌رو شوند. رکود در بازارهای صادراتی، زمینه افت نرخ عرضه شمش فولاد در بازار داخل را فراهم کرده است.

با وجود کاهش هفتگی قیمت عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا، همچنان بخش قابل‌توجهی از محصول عرضه‌شده در این بازار مورد معامله قرار نمی‌گیرد؛ چرا که با توجه به وعده‌‌‌های وزیر صمت مبنی بر تعدیل بیشتر بهای شمش و محصولات فولادی ظرف هفته‌‌‌های آینده، بسیاری از نوردکاران در خرید مواد اولیه در قیمت‌های فعلی تردید دارند و ترجیح می‌دهند خرید خود را تا زمان مشخص‌شدن وضعیت بازار و تعیین کف قیمت شمش فولاد به تعویق بیندازند. در عین حال، بازار صادراتی نوردکاران کشور نیز ظرف هفته‌‌‌های اخیر با چالش‌‌‌های جدی روبه‌رو شده است.

از سویی همچنان بی‌ثباتی در افغانستان ادامه دارد که باعث شده است صادرات مقاطع طویل فولادی کشور به این منطقه متوقف شود؛ از طرف دیگر، عقبگرد قیمتی محصولات فولادی در سایر بازارهای دنیا به کاهش متقاضیان محصولات طویل فولادی کشور انجامیده است. شدت گرفتن رکود در بازار داخلی و صادراتی مقاطع طویل فولادی کشور باعث شده است تا خبری از رونق در معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا نباشد.

 کاهش نرخ، رونق را به معاملات شمش بازنگرداند

استمرار عقبگرد قیمتی در بهای شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا زمینه تعدیل نرخ مقاطع فولادی در بازار آزاد را فراهم می‌کند، اما همچنان قیمت تمام‌شده تولید مقاطع طویل فولادی با این شمش فراتر از نرخ محصولات در بازار آزاد است و همین موضوع باعث می‌شود تا خبری از رونق در معاملات شمش فولاد از رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالا نباشد، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که از 185هزار تن شمش فولاد عرضه‌شده در بازار اصلی بورس کالا، با احتساب معاملات مچینگ در زمان تنظیم این گزارش، حدود 46هزار تن محصول مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم برابر 25درصد از کل این عرضه بود.

روز گذشته شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا با میانگین نرخ 12هزار و 600تومان به ازای هر کیلوگرم فروش رفت که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت‌تمام شده این شمش برای خریدار برابر 13هزار و 770تومان خواهد بود. با توجه به هزینه حمل و تبدیل حداقل قیمت میلگرد تولیدی با این شمش نیز برابر 14هزار و 700تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود. بنابراین نوردکار انتظار دارد بتواند این محصول را در کانال قیمتی 15هزار تومانی در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کند. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد در همین نرخ به فروش می‌رود و حتی در این قیمت‌ها نیز خبری از خریدار نیست.

 تاثیر الزام معامله‌‌‌گران فولادی به دریافت کد نقش

الزام همه عرضه‌‌‌کنندگان و خریداران محصولات فولادی در بورس کالای ایران به دریافت کد نقش، موضوع دیگری است که روز گذشته اعلام شد و احتمال می‌رود بر جریان معاملات امروز مقاطع طویل فولادی اثرگذار باشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال تکمیل اطلاعات فعالان در حلقه‌‌‌های مختلف تولید تا فروش محصولات مختلف، از جمله زنجیره فولاد بوده و در همین راستا بورس کالا موظف شده است تا از دهم مهرماه به تولیدکنندگان و عرضه‌‌‌کنندگانی اجازه خرید و فروش محصول در این بازار را بدهد که نسبت به تکمیل اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام و کد نقش دریافت کرده باشند. هر یک از فعالان بخش اقتصادی کشور می‌توانند در سامانه تجارت ثبت‌نام کرده و کد نقش دریافت کنند. البته این امکان نیز وجود دارد که برای هر فرد حقیقی بیش از یک کد نقش تعریف شود. به‌‌‌عنوان نمونه، یک فرد در زمان ثبت‌سفارش خرید برای محصول موردنیاز، از کد نقش خریدار استفاده می‌کند، اما در زمان عرضه محصول از کد نقش فروشنده استفاده خواهد کرد. به این ترتیب امکان رهگیری محصولات مختلف زنجیره فولاد در کشور فراهم می‌شود.  این احتمال وجود دارد که در وهله اول برخی از معامله‌‌‌گران، به‌‌‌خصوص خریداران محصولات نهایی که با هدف سرمایه‌گذاری وارد بازار آهن و فولاد می‌‌‌شوند، برای ثبت‌نام در این سامانه جامع تجارت تردید به خرج داده و از آن سر باز بزنند. این موضوع باعث می‌شود که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت شاهد کاهش خرید مقاطع طویل فولادی از رینگ صنعتی بورس کالا و افزایش رکود در این بازار باشیم.  با توجه به اینکه الزام ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت و دریافت کد نقش برای خرید فولاد از بورس کالا از هفته آینده الزامی شده، احتمالا امروز استقبال نسبتا خوبی از عرضه مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا شود. در عین حال ظرف هفته‌‌‌های قبل رکود سنگینی بر رینگ مقاطع طویل فولادی کشور حاکم بود، بنابراین افزایش خرید محصول پس از چند هفته رکود سنگین بسیار محتمل است.