رشد نرخ در بازار پلی‌پروپیلن آسیا با پشتوانه افزایش بهای نفت‌خام

به گزارش ویکی‌شیمی قیمت پلی‌پروپیلن در بازارهای آسیایی در هفته منتهی به ۹ اکتبر به پشتوانه رشد قیمت‌های بالادست و افزایش بهای تمام‌شده تولیدات و رشد قیمت مواداولیه آن افزایش یافت، با این حال به دلیل تعطیلات پیشین از یکم تا ۷اکتبر بازار این کالا در چین آرام بود.

قیمت نفت‌خام برنت برای تحویل در‌ماه دسامبر در روز ۶اکتبر، حدود ۳/ ۵درصد افزایش یافت و به ۶۰/ ۸۲دلار در هر بشکه رسید و بسیاری از کارشناسان همین رشد قیمت نفت و افزایش بهای نفتا را علت گران‌شدن پلی‌پروپیلن‌ها موسوم به PP دانستند.

نگرانی از تاثیر محدودیت مصرف برق چین بر عرضه PP تولیدی از زغال‌سنگ و سودآوری حاصل از تولید مصنوعات پلی‌پروپیلنی در زنجیره ارزش همچنان ادامه دارد.

بازار PP در جنوب‌‌شرقی آسیا به دلیل قیمت‌های بالای چین و پیشنهادات فروش بالا افزایش یافت، با این حال هنوز تقاضا به‌طور کامل بهبود نیافته است. برخی از فروشندگان پیشنهادات خود را تا ۱۳۰۰دلار در تن یا بالاتر افزایش دادند، اما پذیرش این نرخ توسط خریداران چندان گسترده نبود؛ زیرا هنوز برای گفتن اینکه آیا تقاضای PP وجود دارد زود است. بازار در ‌اندونزی و تایلند فعالانه‌تر از ویتنام عمل کرده است.

این در حالی بود که پیشنهادات فروش از مبدأ خاورمیانه نسبت به ‌ماه گذشته افزایشی بود اما حجم عرضه محدودی را شاهد بودیم.

البته در جنوب‌آسیا با فرا رسیدن فصل تعطیلات در هند، انتظار رشد مسافرت و تقویت مقطعی صنعت گردشگری و پیش‌بینی کاهش عرضه منجر به افزایش تقاضای PP در این کشور شده است.

فصل برداشت برخی از محصولات کشاورزی مورداستفاده در تولید کیسه‌های رافیا (پارچه‌ای) در پاکستان نیز تقاضا را افزایش داده است. تولیدکنندگان خاورمیانه تمایل زیادی به فروش به پاکستان داشته‌اند زیرا سودآوری بهتری نسبت به هند دارد. برخلاف هند، پاکستان کاملا به واردات PP وابسته است.

 رشد استایرن به پشتوانه بالادستی‌ها

بعد از طی‌شدن یک دوره سکون در معاملات، به‌نظر می‌رسد در بازار استایرن اتفاقات جدیدی درحال رخ دادن است. استایرن‌منومر آسیایی در هفته گذشته، صعود قیمتی را تجربه کرد که عموما ناشی از بازار مواداولیه و رشد نرخ در صنایع بالادستی بوده است. در روز ۸ اکتبر، قیمت استایرن‌منومر آسیایی در بازارها به‌طور میانگین حدود ۳۵ دلار افزایش یافت؛ FOB کره‌جنوبی به هزار و ۲۵۰ دلار و CFR چین به هزار و ۲۷۰ دلار در هر تن رسید. افزایش هفتگی این قیمت‌ها حدود ۴۸ دلار در تن بود. قیمت بنزن CFR چین با افزایش ۳۳دلاری به هزار و ۳۰ دلار در هر تن رسید و قیمت اتیلن CFR شمال‌شرق آسیا نیز با رشد ۱۵‌دلاری، هزار و ۱۵۰ دلار شد. افزایش قیمت نفت‌خام نیز در رونق بازار استایرن نقش داشته است. روز ۸ اکتبر قیمت هر بشکه نفت‌خام به ۱۸/ ۸۳ دلار در هر بشکه رسید که نسبت به معاملات روز قبل از آن افزایش بیش از ۳ دلاری را نشان می‌داد.

بعد از طی‌شدن یک دوره سکون در معاملات، به‌نظر می‌رسد در بازار استایرن اتفاقات جدیدی درحال رخ دادن است، زیرا در جریان معاملات ۸ اکتبر، بیشتر سرمایه‌‌گذاران چینی به‌تازگی از تعطیلات بازگشته‌اند و این امر می‌تواند روند معاملات در بازارهای کامودیتی را تغییر دهد.

در همین حال‌ بحث‌ها پیرامون بازارهای داخلی معاملات نیز به پشتوانه خوش‌بینی‌ها درباره آینده بازار در بورس‌کالای دالیان داغ‌تر شده است. در بازار چین شرقی، قیمت استایرن ۲۶۵ یوآن افزایش یافته و به ۹ هزار و ۵۳۵ یوآن به ازای هر تن رسیده است. این رقم اگر بر‌حسب نرخ برابری واردات به دلار تبدیل شود، عدد هزار و ۲۸۰ دلار به ازای هر تن به‌دست می‌‌آید.