24 copy

  ترسی توام با بدبینی قیمتی، معاملات را احاطه کرده است

این مطلب به وضوح حکایت از قدرت گرفتن ذهنیت منفی در بین اهالی بازار دارد که به‌رغم نااطمینانی از دورنمای قیمتی، سعی می‌کنند نسبت به کوچک‌ترین سیگنال‌های مخابره شده از سوی متغیرهای اثرگذار حساس بوده و با حفظ موقعیت فعلی خود، تا حد امکان از تحرکات شدید در بازار خوداری کنند. این رفتار معامله‌گران که ناشی از ترس ریزش قیمت‌ها به دنبال افت بهای ارز است، سبب شده که بازیگران بزرگ بازار تبدیل به تماشاگرانی شوند که در سطوح حداقلی اقدام به معامله می‌کنند و خبری از ورود و خروج سرمایه عظیم به دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلایی بورس‌کالا نیست. البته این استراتژی منطقی به‌نظر می‌رسد، چراکه برخی از اهالی بازار نسبت به آینده مذاکرات و بازگشت بر سر میز مذاکره خوش‌بین هستند. همان‌طور که فعالان بازار ارز نیز در روزهای اخیر در موقعیت فروش قرار گرفته و به نوعی می‌توان گفت جو فروش در بازار ارز نیز غالب است، آن‌هم در شرایطی که استمرار کاهش بهای ارز به‌عنوان یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر دادوستد ابزارهای طلایی بورس‌کالا منعکس شده، طبیعی است که تا مشخص شدن صحت و سقم خبرهای اخیر و تایید رسمی آنها از سوی متولیان امر، بازیگران اصلی بازار معاملات عمده خود را به تعویق بیندازند.

البته نوسان‌های روزانه و رفت و برگشتی در این دو بازار که  سبب افت و خیزهای نرخ اوراق طلایی بورس‌کالا در روزهای گذشته شد، نشان می‌دهد که سناریوی دیگری در بطن بازار وجود دارد که مربوط به فعالیت نوسان‌گیران لحظه‌ای است. اینکه بهای اسکناس آمریکایی تمایل به افت قیمت دارد و معاملات ابتدای روز گذشته را با نرخ 27 هزار و 40 تومانی آغاز کرد، نشان از آن دارد که فروشندگان هنوز هم امید به افت بیشتر این قیمت‌ها دارند. همان‌طور که در دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلا نیز قیمت‌های پایانی معاملات همچنان در محدوده‌ای کمتر از نرخ‌های واقعی موجود در بازار ثبت شدند. این مطلب به معنی افزایش انتظارات تورمی منفی در بین بخش عمده‌ای از اهالی بازار است که علاوه بر اثر‌پذیری از سیگنال‌های کاهشی مخابره شده از بازار ارز و سکه، تداوم ذهنیت کاهشی در این دو بازار را بدیهی ترسیم می‌کند.

در میانه روز گذشته معاملات بازار ارز، تحرکات قیمتی به میزان محدودی مثبت شد و بهای دلار آزاد به محدوده 27 هزار و 270 تومانی رسید. این افزایش در نرخ ارز، اگرچه تا حدی می‌تواند ذهنیت منفی شکل‌گرفته در بین معامله‌گران بازار ابزارهای طلایی را کمرنگ کند اما برای تغییر فاز بازار، نیازمند سیگنال‌های قدرتمندتری است که باید در روزهای آینده و ادامه جریان معاملات مورد نقدو بررسی قرار بگیرد.

اثر‌گذاری متغیرهای سیاسی بر بازار ارز همچنان جو فروش دلار در بازار را تقویت می‌کند. اینکه پس از مدت‌ها خبر‌هایی مبنی بر مذاکرات با عربستان آن هم با چشم‌انداز نسبتا امیدوارکننده مخابره می‌شود، از دیگر سیگنال‌‌هایی است که می‌تواند باز هم خریداران این بازار را برای مدتی به حاشیه براند. رفع تنش‌ها در منطقه گامی مثبت برای از سرگیری روابط خارجی آن‌هم به شکلی نوین است که به‌عنوان دیگر دلیلی است که می‌تواند خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای را تحت‌الشعاع قرار داده و جو کاهشی بازار را بیش از پیش تقویت کند.

البته باید توجه کرد که تحقق همه این موارد منوط به حقیقت پیوستن این اخبار است که نیازمند تایید از سوی مقامات رسمی است و اثر کاهشی این اخبار اگر بخواهند در حد گمانه‌زنی و تحلیل‌های زودگذر باشند، به‌زودی با واکنشی معکوس از سوی معامله‌گران خنثی خواهد شد.

  اختلاف دو نرخ گواهی و بازار بیشتر شد

در جریان معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش فاصله میان متوسط بهای 5 گواهی سپرده سکه طلای بورس‌کالا و قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد باز‌هم افزایش یافت و به میزان منفی 66/ 2درصد رسید. به‌نظر می‌رسد، معامله‌گران سکه فیزیکی نسبت به شایعات اخیر واکنش چندانی نشان ندادند و نسبت به افت قیمت‌ها مقاومت می‌کنند تا سیگنال‌های رسمی‌تری مخابره شود، اما اهالی بازار گواهی سپرده به‌شدت نسبت به این‌گونه اخبار حساس بوده و روز گذشته سعی کردند با ثبت نرخ‌های بسیار پایین‌تر از بازار، در مقایسه با روزهای ماقبل، اختلاف نرخ گواهی با قیمت بنیادین سکه را در محدوده منفی بیش از پیش افزایش دهند.

  آیا دلار به کانال 26 هزار تومانی می‌رسد؟

اگر بخواهیم با احتساب انتظارات منفی موجود در بازار گواهی سپرده سکه طلا به‌عنوان دارایی پایه صندوق‌های طلا، به برآورد ذهنیت معامله‌گران بپردازیم، ذهنیت غالب بازار قیمت‌ها را به میزان 2/ 3درصد بالا ارزیابی کرده و افت نرخ را به این میزان منطقی می‌داند.

در واقع عدد منفی 2/ 3‌درصد همان اختلاف دو نرخ پایانی و ابطال واحدهای 5 صندوق طلای قابل‌معامله در بورس‌کالا است که انتظارات تورمی منفی موجود در بازار گواهی سپرده نیز روی آن اعمال شده است.

به این ترتیب پیش‌بینی کوتاه‌مدت مبتنی بر انتظارات به‌دست آمده از جریان معاملاتی ابزارهای طلایی بورس‌کالا، عقبگرد انتظاری بهای اسکناس آمریکایی به کانال 26 هزار و 929 تومان را محتمل دانسته و قیمت‌های فعلی را بالا ارزیابی می‌کند.

اگر به بررسی سایر داده‌های حیاتی معاملات در بازار صندوق‌های طلا بپردازیم، متوسط نرخ پایانی این اوراق در روز گذشته به نسبت سایر روزهای معاملاتی هفته‌جاری افت محدودی داشته است. این در حالی است که نرخ ابطال این اوراق نیز تا حدی کاهشی بوده و مبتنی بر نوسان قیمتی موجود در بازار گواهی سپرده به‌صورت لحظه‌ای تعدیل شده است، بنابراین آنچه که از افت و خیزهای اخیر بهای اوراق طلایی بورس‌کالا به‌چشم می‌خورد، ترس معامله‌گران از نوسان شدید قیمت است که با استمرار روند کاهشی نرخ ارز، ذهنیت غالب بازار ابزارهای طلایی را به سمت و سوی افت نرخ سوق داده است.