نمای سبز بازار پیش‌نگر بورس کالا در فصل پاییز

یکی از مهم‌ترین عوامل اقتصادی موثر بر بازار پیش‌نگر بورس کالا، تکانه‎های ارزی است که می‌تواند به صورت مستقیم و لحظه‌‌‌‌ای اثر خود را بر دادوستد این ابزار مالی- کالایی، یعنی قراردادهای آتی منعکس کند. از این رو در لحظه تنظیم این گزارش، بهای تسویه عموم دارایی‌‌‌‌های سرمایه‌‌‌‌ای و محصولات کشاورزی قابل معامله تابلوی آتی بورس کالا سبزپوش شد و برایند ورود و خروج نقدینگی به این بازار را مثبت نشان داد، به طوری که اگر مجموع موقعیت‌‌‌‌های خرید و فروش همزمان واردشده به این بازار در تمامی نمادهای فعال را مورد ارزیابی قرار دهیم، افزایش ورود نقدینگی به تابلوی آتی بورس کالا تایید می‌شود. اینکه روز گذشته نوسان مثبت نرخ تسویه در تمامی کالاهای قابل معامله بازار آتی به ثبت رسید، بیانگر آن است که معامله‌‌‌‌گران به‌شدت نسبت به تحرکات قیمتی موجود در بازار ارز حساس هستند و سعی دارند از کوچک‌ترین تغییر بهای ارز، به نفع موقعیت‌‌‌‌های تعهدی خود بهره ببرند. به دلیل فعالیت نوسان‌گیران، به‌عنوان بخش قابل‌توجهی از معامله‌‌‌‌گران بازار آتی، هنوز نمی‌توان این نوسان‌‌‌‌های رفت و برگشتی به‌ثبت‌رسیده را به‌عنوان روند تلقی کرد؛ چرا که در سایر بازارهای موازی خبری از سیگنال‌‌‌‌های افزایشی قطعی به چشم نمی‌‌‌‌خورد.

نکته جذاب معاملات روز گذشته و سبزپوش شدن این بازار، این است که پس از چهار هفته مداوم افت داده‌‌‌‌های حیاتی معاملات در این بازار و درجازدن نرخ‌های تسویه در کانال قیمتی فعلی، جرقه‌‌‌‌های مثبت قیمتی می‌تواند روزنه امیدی برای دارندگان موقعیت خرید در بازار آتی باشد؛ چرا که در صورت تداوم تحرکات زیرپوستی مثبت، می‌توان احتمال آغاز روند افزایشی در معاملات قراردادهای آتی را بالا ارزیابی کرد. اما همچنان برای پیش‌بینی دقیق‌‌‌‌تر نیازمند تداوم این سیگنال‌‌‌‌های مثبت در بازار هستیم که بتوان با قطعیت بیشتری آن را اعلام کرد.

 معامله آتی نقره و واحدهای طلا با دو سیگنال افزایشی

اگر از تنها نماد فعال برای محصول زیره در بازار آتی چشم‌‌‌‌پوشی کنیم که در برخی از ساعات معاملاتی روز گذشته صف فروش را تجربه کرد، در سایر نمادهای فعال این بازار، شاهد رشد قیمت تسویه بودیم. بالاترین رشد قیمت آتی در بین نمادهای فعال در جریان معاملات روز گذشته، مربوط به دو دارایی سرمایه‌‌‌‌ای این بازار، یعنی نقره و واحدهای صندوق طلا بود که با دو سیگنال افزایشی یعنی رشد محدود بهای ارز در کنار تکانه‌‌‌‌های مثبت این دو فلز گرانبها در بازارهای جهانی، روندی صعودی به خود گرفتند. در حال حاضر نقره با دو سررسید آبان و آذرماه بر تابلوی آتی بورس کالا معامله می‌شود که روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش به ازای هر گرم نقره، نرخ تسویه ۲۰هزار و ۶۲۰تومان برای نماد SILAB۰۰ و ۲۱هزار و ۲۰۰تومان برای نماد SILAZ۰۰ به ثبت رسید. برایند موقعیت‌‌‌‌های باز در هر دوی این نمادها از ورود نقدینگی به بازار حکایت دارد که در هر دو سررسید، بیش از ۱۰درصد، موقعیت خرید و فروش همزمان باز شده است.

در بین سه نماد طلایی بازار آتی نیز، هر سه سررسید با رشد نرخ تسویه همراه شدند. آخرین قیمت به ثبت رسیده برای نمادهای طلایی آتی، ۸هزار و ۳۷۰تومان برای تحویل آبان به عنوان نزدیک‌ترین سررسید و ۹هزار و ۱۱۰تومان برای تحویل بهمن‌‌‌‌ماه است. بررسی معاملات دارایی پایه این قراردادها نشان می‌دهد که هر واحد صندوق طلای لوتوس، روز گذشته با نرخی کمتر از بهای قرارداد آتی خود، مورد معامله قرار گرفت که از حاکم شدن شرایط کونتانگو یا فورواردیشن برای بازار آتی حکایت دارد؛ به این معنی که در روز سررسید قیمت قرارداد آتی برای همگرا شدن با نرخ دارایی پایه خود، کاهش می‌‌‌‌یابد. البته بررسی‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در معاملات دارایی پایه صندوق‌ها طی روز گذشته، اگرچه فرضیه افت قیمت تا حدی تعدیل شد، اما همچنان انتظارات تورمی منفی پابرجا بود و نرخ پایانی این صندوق‌ها کمتر از بهای ابطال آنها به ثبت رسید.

   چشم‌‌‌‌انداز مثبت زعفران در فصل برداشت جدید

شایان کرمی، کارشناس بازار مشتقه بورس کالا در مورد روند معاملات اخیر این بازار به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به شروع فصل برداشت زعفران، این محصول جذاب بازار آتی بیش از پیش مورد توجه فعالان این بازار قرار گرفته است. زعفران‌‌‌‌های نگین قابل معامله در بازار گواهی سپرده در حال حاضر نزدیک به ۱۶هزار تومان معامله می‌شود، اما با توجه به اینکه به انقضای نمادهای گواهی سپرده این محصول نزدیک می‌‌‌‌شویم، می‌‌‌‌بینیم که هنوز میزان معنا‌‌‌‌داری محصول، از انبارها خارج نشده است، در حالی که حجم معاملات این بازار جالب توجه است. بر این اساس این انتظار وجود دارد که اگر محصولات سال گذشته زعفران از انبار خارج نشود، ظرفیت انبارهای بورسی برای ورود محصول برداشت جدید، کاهش ‌‌‌‌یابد. از طرف دیگر با توجه به خرید حمایتی زعفران از سوی نهادهای متولی که بهای خرید زعفران نگین را ۲۰هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر گرم اعلام کرده‌اند، چشم‌‌‌‌انداز خوبی برای زعفران در بازار فیزیکی در فصل جدید متصور هستیم. این امر باعث شده است که نرخ تسویه هر گرم زعفران نگین سررسید دی‌‌‌‌ماه در بازار آتی در کانال ۲۲هزار تومانی معامله شود. کرمی ادامه داد: پیش‌بینی‌‌‌‌ها از کاهش تولید حکایت دارد، اما چون در فصل برداشت هستیم، بازیگران اصلی بازار فیزیکی زعفران دست نگه‌داشته‌‌‌‌اند. اگر کاهش تولید به صورت چشمگیری رخ دهد، با توجه به خرید حمایتی دولت در کنار کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، این احتمال وجود دارد که با تقاضای صادراتی قابل‌توجه، عرضه کم و حضور خریداران حمایتی قدرتمند، به رشد بهای زعفران در فصل جاری منتهی خواهد شد. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا تمامی سررسید‌های آتی زعفران نگین، به‌ویژه سررسیدهای دورتر با حجم قابل ملاحظه‌‌‌‌ای دادوستد شوند.

این کارشناس بازار مشتقه به دارایی‌‌‌‌های سرمایه‌‌‌‌ای بازار آتی نیز اشاره کرد و افزود: این روزها بهای اسکناس آمریکایی با تمایل به افت نرخ در محدوده ۲۷هزار تومان نوسان می‌کند، در حالی که بازارهای جهانی نوسانات جالبی را تجربه می‌کنند. باتوجه به رشد شاخص دلار آمریکا و اتخاذ سیاست‌‌‌‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو بدیهی است که فشار فروش بر این فلز گرانبها افزایش یابد. از این رو نمادهای صندوق طلا و نقره در بازار قراردادهای آتی با کاهش محسوس حجم معاملات روبه‌رو شده‌اند.