21 copy

جهت‌‌‌گیری کلی معاملات این اوراق در بورس کالا هنوز هم حامی نرخ‌های کاهشی است و پایین‌‌‌تر از قیمت‌های بنیادین خود به ثبت می‌‌‌رسد، اما با جرقه‌‌‌های مثبت و محدود بهای ارز در بازار آزاد، اندکی از عمق ذهنیت کاهشی در بازار کاسته شده است؛ به طوری که فاصله دو نرخ ابطال و قیمت پایانی معاملات صندوق‌های طلا به نزدیکی صفر رسیده است.

  انتظارات تورمی به سمت تخلیه حباب قیمتی متمایل شد

در جریان معاملات روز گذشته واحدهای صندوق طلایی بورس کالا، شاهد تخلیه حباب قیمتی این اوراق بودیم؛ به طوری که سبب تعدیل انتظارات منفی ناشی از داده‌‌‌های حیاتی این بازار شد. هنوز هم بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که جهت‌‌‌گیری کلی دادوستدها به سمت افت نرخ متمایل است و غالب معامله‌‌‌گران این بازار هنوز هم سعی دارند قیمت پایانی سفارش‌های خود را با نرخی پایین‌‌‌تر از بهای ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثبت کنند، اما متوسط انتظارات تورمی به دست آمده از دو داده پراهمیت معاملات صندوق‌های طلا، از تخلیه حباب قیمتی و نزدیک شدن فاصله نرخ پایانی و NAV ابطال این صندوق‌ها به رقم منفی 09/ 0درصد حکایت دارد. این رقم در حالی محاسبه شده است که تکانه‌‌‌های قیمتی به ثبت رسیده در این بازار از حرکت رفت و برگشتی پیروی می‌کند و به‌رغم آنکه روز سه‌شنبه شاهد نوسان اندک مثبت در این بازار بودیم، در جریان معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، چهره معاملات 5صندوق طلایی بورس کالا قرمزپوش شد.

  معاملات ابزارهای طلایی زیر سایه تکانه‌‌‌های ارز

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که انتظارات تورمی منفی حاصل از جریان معاملات واحدهای صندوق طلای بورس کالا طی هفته جاری، نسبت به ابتدای هفته تا حد زیای تعدیل شده است و روند کلی آن از تبعیت تصمیمات معامله‌‌‌گران این بازار از یک حرکت سینوسی حکایت دارد؛ به طوری که جریان قیمتی این بازار در انتهای هفته با کاهش همراه شد و مجددا در روز چهارشنبه فرضیه افت قیمت‌ها با چاشنی ترس از ریزش نرخ قوت گرفت. اینکه هنوز خبری از بازگشت به مذاکره نیست و راه‌حل دولت جدید برای تامین نیازهای ارزی فعالان بازار مبهم است، مهم‌ترین عاملی است که نااطمینانی را به بازار ارز تزریق کرده و به عنوان یکی از سیگنال‌‌‌های مهم بر دادوستدهای ابزارهای طلایی بورس کالا نیز اثر مستقیم خود را بر جا گذاشته است.

اینکه در روز سه‌‌‌شنبه، شاهد نوسان مثبت و محدود بهای ارز در بازار آزاد بودیم، پیامدی از به تعویق افتادن مذاکرات بود که سبب فعالیت برخی از معامله‌‌‌گران در موقعیت خرید شد. البته هنوز هم عده زیادی از افراد تحت‌تاثیر احتمال شروع مجدد مذاکرات هسته‌‌‌ای، معاملات خود در بازار ارز را به نحوی مدیریت می‌کنند که بهای اسکناس آمریکایی در مسیر کاهشی قرار گیرد یا به عبارت دقیق‌‌‌تر فشار فروش، جو غالب بازار باشد. اما تداوم بلاتکلیفی‌‌‌ها در مورد ازسرگیری مذاکرات، آن هم در شرایطی که هنوز راهکار دولت برای بهبود وضعیت درآمدهای ارزی مشخص نیست، نمی‌تواند برای مدت طولانی جو فعلی بازار را حفظ کند. در حال حاضر نقش فعال نوسان‌گیران در بازار ارز برجسته است؛ تا حدی که این افراد سعی دارند پس از بهره‌‌‌گیری از کوچک‌ترین تغییر قیمت ارز، به‌سرعت نقدینگی خود را از بازار خارج کنند تا ریسک ناشی از ابهام دورنمای بهای ارز را متحمل نشوند. از این رو جو غالب بازار، محافظه‌‌‌کاری همراه با فعالیت‌‌‌های زیرپوستی را ترسیم می‌کند که برای مدت‌‌‌کوتاهی جریان بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

  ابهام در دورنمای قیمتی طلای جهانی

دادوستد ابزارهای طلایی بورس کالا علاوه بر آنکه تحت‌تاثیر مستقیم تکانه‌‌‌های ارزی قرار دارد، از جریان قیمتی در معاملات اونس جهانی طلا نیز تاثیر می‌‌‌پذیرد. روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش هر اونس طلا در کانال قیمتی 1778دلار قرار داشت که از رشد روزانه نزدیک به 10دلار حکایت دارد. این در حالی است که برایند نوسان بهای این فلز زرد طی هفته گذشته به میزان 79/ 0درصد افت قیمت را تجربه کرده است، اما همچنان تغییرات ماهانه بهای آن به میزان اندک 24/ 0درصد مثبت ارزیابی می‌شود. در مجموع می‌توان بیان کرد که پس از رشد بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری آمریکا در کنار افزایش ریسک‌‌‌های تورمی، اونس طلا نوسان محدودی را به ثبت رساند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که بازده اوراق قرضه10ساله ایالات متحده روز چهارشنبه افزایش یافت و به 67/ 1درصد رسید. کریستوفر والر، از مدیران فدرال‌رزرو، در تازه‌‌‌ترین گفت‌وگوی خود بیان کرد که ممکن است این نهاد در صورت افزایش تورم با سرعت فعلی، نیازمند اتخاذ سیاست‌‌‌های انقباضی‌‌‌تری باشد.

 معامله گواهی سپرده سکه پایین‌تر از نرخ بازار

نوسان بهای ابطال واحدهای 5صندوق طلای بورس کالا از روند مشخصی تبعیت نمی‌‌‌کند. اگرچه این داده حیاتی مبتنی بر بهای دارایی پایه این صندوق‌ها یعنی گواهی سپرده سکه طلا است و به صورت لحظه‌‌‌ای تعدیل می‌شود، تحت‌تاثیر غیرمستقیم تکانه‌‌‌های قیمتی منعکس‌شده از سوی بازار ارز نیز قرار می‌گیرد. از ابتدای مهرماه تاکنون نرخ‌های ابطال هر 5صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا، به شکل روزانه افت و خیزهای محدودی را تجربه کرده است. این مطلب به این معنی است که ترس معامله‌‌‌گران از نوسان شدید نرخ در بازار دارایی پایه صندوق‌ها نیز قابل‌توجه است. گواه این ادعا نیز پایین‌‌‌تر بودن نرخ اوراق سپرده سکه طلا نسبت به بهای سکه فیزیکی در بازار آزاد است که مدت زیادی است در این محدوده منفی نوسان می‌کند.

از تاریخ 21 مهرماه تاکنون، از میزان عمق این فاصله منفی کاسته شده است و در روز گذشته متوسط اختلاف نرخ معاملاتی 5گواهی سپرده سکه طلا با نرخ‌های بنیادین آن به میزان منفی 37/ 1درصد به ثبت رسید که به‌وضوح از انتظارات تورمی منفی معامله‌‌‌گران گواهی سپرده سکه حکایت دارد. در حال حاضر بازار آزاد سکه نسبت به افت قیمت این دارایی ارزشمند مقاومت می‌کند تا سیگنال‌‌‌های قطعی‌‌‌تری از سوی مقامات مسوول مخابره شود. از این رو بدیهی است که جریان دو بازار گواهی سپرده سکه و بازار آزاد به سمت یکدیگر همگرا نشود و این دو نرخ با اختلاف محسوس از یکدیگر نوسان کنند. از آنجا که اهالی بازار گواهی سپرده سکه تحت تاثیر دورنمای قیمتی بازارهای موازی اقدام به دادوستد می‌کنند، بنابراین منطقی است که نسبت به کوچک‌ترین سیگنال مخابره‌شده از سوی متغیرهای اثرگذار واکنش نشان دهند. اما بازار آزاد نیازمند مخابره دلایلی قطعی‌‌‌تر است که جریان کلی بازار را بر مبنای آن تعیین کند.

کلیت بازار گواهی سپرده سکه در هر 5نماد قابل معامله این بازار در بورس کالا از تداوم ذهنیت منفی در بین اهالی بازار حکایت دارد که آرایش کلی نیروهای بازار گواهی را در نرخی کمتر از قیمت فیزیکی سکه رقم زده است.