20 copy

  احتیاط در خرید گواهی با سیگنال‌‌‌های ارزی

بررسی روند بازار مالی بورس کالا از استمرار ذهنیت کاهشی میان معامله‌‌‌گران گواهی سکه حکایت دارد. البته این ذهنیت کاهشی نسبت به هفته قبل تعدیل شده و فاصله قیمت گواهی سکه با ارزش بنیادی آن (بهای معامله سکه در بازار فیزیکی) حدود یک‌درصد کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که ظرف هفته گذشته، معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا برخی گواهی‌‌‌های سکه را با نرخی حدود 3درصد کمتر از ارزش بنیادی آن نیز خریداری می‌‌‌کردند. در شرایطی که طلا در بازارهای جهانی در مسیر رشد نرخ قدم برمی‌دارد، معامله گواهی سکه با نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن، از ذهنیت اهالی این بازار برای تعدیل احتمالی نرخ ارز حکایت دارد.

به شکل بنیادی انتظار می‌رود، ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر ۰۱/  0درصد ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی باشد؛ اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضاست، از همین‌‌‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. در این شرایط خرید هر گواهی سکه با نرخی کمتر از معادل وزنی آن در بازار فیزیکی بیانگر ذهنیت کاهشی میان اهالی بازار مالی بورس کالاست.

در روزهای ابتدایی هفته جاری، سکه در بازار فیزیکی در مسیر کاهش نرخ قدم برداشت و روز دوشنبه (26مهر) تا 11میلیون و 551هزار تومان عقب‌‌‌نشینی کرد. نوسان قیمت گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا نیز مطابق این رویه بود و میانگین بهای هر گواهی سکه تا روز دوشنبه به 114هزار و 900تومان رسید. به این ترتیب ارزش هر گواهی سکه در روز دوشنبه حدود 5/ 0درصد کمتر از ارزش ذاتی آن بود که این موضوع بیانگر ذهنیت افت نرخ میان فعالان این بازار بود. اما در روز سه‌‌‌شنبه هفته جاری، نرخ ارز در واکنش به اتفاقاتی نظیر اما و اگرهای مذاکرات ایران با طرف اروپایی افزایشی شد که این موضوع باعث شد سکه در بازار فیزیکی و گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا افزایشی شود. با وجود این، همچنان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا، گواهی سکه را با نرخی حدود یک‌درصد کمتر از ارزش بنیادی آن خریداری کردند که احتیاط در خرید از عدم‌اطمینان فعالان این بازار نسبت به رشد نرخ ارز حکایت دارد. روز گذشته نرخ اسکناس آمریکایی در مسیر افت نرخ قدم برداشت و بخشی از ارزش خود را در بازار از دست داد که این موضوع به‌سرعت بر بازار سکه فیزیکی و گواهی اثرگذار شد و این دو دارایی در مسیر افت نرخ قدم برداشتند. بررسی روند معاملات گواهی سکه در روز گذشته از استمرار روند کاهشی میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا و احتیاط در رفتار آنها حکایت دارد.

  جبران زیان طلا در بازارهای جهانی

ظرف روزهای سپری‌شده از سال‌جاری، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته است. روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش، هر اونس طلا در معاملات آتی بورس نیویورک با نرخ 85/ 1778دلار مورد معامله قرار گرفت که این نرخ نسبت به بهای معامله آن در روز پایانی هفته قبل (جمعه 15اکتبر) 12دلار بالاتر بود.

به این ترتیب، طلا در روزهای ابتدایی هفته جاری در مسیر رشد نرخ قدم برداشت و توانست ظرف سه‌روز ابتدایی هفته، بخشی از زیان هفته قبل خود را جبران کند. نوسان مثبت طلا در بازارهای جهانی، سیگنالی مثبت برای معامله‌‌‌گران گواهی سکه در بازار مالی کشور است؛ اما نوسان محدود فعلی طلا در بازارهای جهانی برای بازار ایران که تحت‌تاثیر متغیر مهم نرخ ارز نیز قرار دارد، ناچیز شمرده می‌شود. درواقع در حال حاضر، همچنان نوسان نرخ ارز مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر رفتار معامله‌‌‌گران در بازار مالی بورس کالاست.

البته معامله‌‌‌گران سکه، به‌‌‌خصوص معامله‌‌‌گرانی که اقدام به خرید گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا می‌کنند، به اتفاقات بازار جهانی طلا نیز به‌دقت توجه دارند، اما واقعیت این است که در شرایط کنونی که طلا در بازارهای جهانی در بازه‌‌‌ای محدود نوسان نرخ دارد، سیگنال نرخ ارز به‌مراتب تاثیر بیشتری بر بازار داخل دارد. بازده اوراق قرضه 10ساله ایالات‌متحده روز چهارشنبه به 673/ 1درصد رسید که این رقم بیشترین میزان بازدهی این اوراق ظرف 20ماه اخیر بود. افزایش بازدهی اوراق قرضه، خبری منفی برای بازار طلای جهانی به شمار می‌رود؛ چرا که این موضوع جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش اوراق قرضه را افزایش می‌دهد و از جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش طلا می‌‌‌کاهد. با وجود این، طلا بی‌‌‌توجه به انتشار این خبر، در مسیر رشد نرخ قدم برداشت. کاهش شاخص دلار آمریکا یکی از دلایل تقویت طلا با وجود انتشار خبر رشد بازدهی اوراق قرضه ایالات‌متحده آمریکا بود. احتمال توافق انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص ایرلند به تقویت ارزش یورو و پوند در برابر دلار منجر شده و به این ترتیب زمینه تضعیف شاخص دلار آمریکا را در روزهای اخیر فراهم کرده است. افزایش ریسک تورم جهانی موضوع دیگری است که می‌تواند طلا را در بازارهای جهانی در میان‌مدت یا بلندمدت افزایشی کند. متوسط نرخ تورم ماه سپتامبر ایالات‌متحده آمریکا، برابر 4/ 5درصد اعلام شد که این رقم 2/ 0درصد بالاتر از حدانتظار و البته 1/ 0درصد بالاتر از تورم ماهانه ماه آگوست بود. بخش قابل‌توجهی از رشد تورم ایالات‌متحده در ماه سپتامبر به رشد بهای انرژی در این کشور مربوط بود. در این شرایط و با توجه به روند رو به رشد بهای انرژی در دنیا ظرف روزهای سپری‌شده از ماه اکتبر، انتظار می‌رود که تورم در ایالات‌متحده آمریکا و البته سایر نقاط دنیا همچنان در مسیر رشد نرخ قدم بردارد.

رشد تورم جهانی خبر خوشایندی برای سرمایه‌گذاران طلا در بازارهای جهانی است، اما کنترل آمار مرگ‌‌‌ومیر کرونا در دنیا سیگنال دیگری است که می‌تواند به تضعیف طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران، منجر شود. میانگین مرگ‌‌‌ومیر ناشی از شیوع کرونا ظرف هفت‌روز منتهی به ‌روز سه‌‌‌شنبه 19 اکتبر به 6هزار و 695نفر در دنیا رسیده که این رقم کمترین میزان این میانگین پس از نوامبر 2020 یعنی تقریبا ظرف یک‌سال اخیر است. این موضوع نویدی مثبت برای بازگشت شرایط به حالت عادی است؛ هرچند سیگنالی منفی برای طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران هم محسوب می‌شود.