ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص دلایل افزایش قیمت برنج در بازار، گفت: ۱۹استان کشور امکان کشت برنج دارند، اما با توجه به خشکسالی رخ‌داده، سطح زیر کشت این محصول کاهش قابل‌توجهی داشته است. به‌طور مثال در استانی مانند خوزستان حدود ۷هزار هکتار از اراضی زیر کشت برنج نرفت. این اتفاق در استان‌‌‌هایی مانند فارس نیز رخ داده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با برنامه‌‌‌ریزی می‎توانیم به‌راحتی میزان تولید برنج را تا حد بسیار زیادی افزایش دهیم، ادامه داد: هر کیلوگرم برنج از کشاورزان حدود ۳۹ تا ۴۰هزار تومان خریداری می‌شود، اما حدود ۶۰هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. بر این اساس یک‌سوم قیمت این محصول به جیب دلالان و واسطه‌‌‌ها می‌رود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با نوسازی و بازسازی واحدهای شالی‌‌‌کوبی می‌توان از هدررفت و تبدیل شدن حدود ۱۰۰هزار تن برنج به ضایعات جلوگیری کرد، افزود: بهبود عملکرد در واحد سطح تولید برنج می‌تواند به افزایش میزان تولید این محصول کمک فراوانی کند و نیاز به واردات را کاهش دهد.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سالانه به ۳میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج نیاز داریم که ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود. در شرایط اقتصادی فعلی و گرانی‌‌‌ متاسفانه سرانه مصرف برنج هر ایرانی از ۳۶کیلوگرم به کمتر از ۳۰کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

معاملات فیزیکی و قراردادهای گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا عملیاتی شده است. این مسیر را می‌توان بهترین گزینه برای کاهش واسطه‌‌‌گری و سفته‌‌‌بازی در این بازار مهم به شمار آورد.