میثم فدایی در گفت‌وگو با کالاخبر، اظهار کرد: در این نوع صندوق‌ها املاکی که دارای پایان‌‌‌کار یا اسناد معتبر هستند، به مالکیت صندوق درمی‌آیند و با گزارش‌‌‌های کارشناسی رسمی و دادگستری که انجام می‌شود، املاک قیمت‌گذاری و یونیت‌‌‌های (واحدهای) صندوق‌ها به مردم فروخته می‌شوند و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری، نصیب سهامداران خواهد شد.

وی درخصوص زمان راه‌‌‌اندازی این صندوق‌ها خاطرنشان کرد: به دلیل پیچیدگی‌‌‌های گسترده قوانین مربوط به بخش املاک، نظرات صاحب‌نظران مختلف اخذ شده است و احتمال می‌رود طی یک‌ماه آینده با ابلاغ دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، این صندوق به مرحله راه‌‌‌اندازی برسد.

فدایی درباره فروش متری مسکن نیز گفت: فروش متری مسکن یک طرح موازی صندوق املاک و مستغلات است که موضوع متفاوتی در حوزه پیوند بازار سرمایه و مسکن به شمار می‌رود. در این روش صرفا خرید مسکنی که می‌خواهد ساخته شود مطرح است، در حالی که در صندوق املاک و مستغلات، ملک موجود و مورد استفاده است و چون افرادی امکان خرید ملک و اجاره‌دهی را ندارند، در نتیجه یونیت‌‌‌های این صندوق‌ها را با سرمایه‌‌‌های کم خریداری می‌کنند و به اندازه سرمایه خود در کسب‌وکار خرید ملک و اجاره‌‌‌دهی شریک می‌‌‌شوند.

او گفت: طرح فروش متری مسکن که بر پایه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن راه‌‌‌اندازی می‌شود، به ساخت مسکن مرتبط است. برای مثال یک سازنده درخواست انتشار اوراق برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه‌‌‌ای مشخص را ارائه می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشرشده را به‌‌‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. در واقع سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت ملک موردنظر اقدام می‌کند و خریداران اوراق به میزان اوراق خود، صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه تعیین‌شده می‌‌‌شوند.

مدیر اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با بیان اینکه امیدواریم دیگر شاهد قیمت‌گذاری دستوری کالاها از جمله سیمان و فولاد نباشیم، گفت: در حال حاضر تقریبا شاهد ورود کل شرکت‌های سیمانی در بورس کالا هستیم و کشف قیمت متناسب با شرایط بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد که نتیجه عرضه‌‌‌های گسترده در هفته‌‌‌های گذشته نیز ایجاد تعادل و شفافیت در بازار این محصول است که امیدواریم با توجه به تجربیات گذشته، رویکرد قیمت‌گذاری دستوری در بازارها به پایان برسد.