این در حالی بود که بحران انرژی و رشد بهای آن با افزایش هزینه‌‌‌های تولید و کسری عرضه، زمینه رشد قیمتی در بازار فلزات را در هفته‌‌‌های قبل رقم زده بود.

  سقوط آزاد کالاهای پایه

فلزات صنعتی پس از اوج‌‌‌گیری قیمتی ظرف دو هفته قبل (منتهی به ‌روز جمعه ۲۲اکتبر) از سکه افتاده‌‌‌اند و در هفته جاری در مسیر سراشیبی و کاهش نرخ نوسان دارند؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که در زمان تنظیم این گزارش، هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن با قیمت ۲هزار و ۷۲۸دلار به فروش می‌رود که این نرخ ۴/ ۷درصد کمتر از بهای معامله آن در روز پایانی معاملات در هفته قبل (۲۲ اکتبر) است. همچنین در این زمان مس در بورس فلزات لندن با کاهش ۵/ ۳درصدی نسبت به بهای فروش آن در روز جمعه ۲۲اکتبر با نرخ ۹هزار و ۹۶۲دلار به‌‌‌ازای هر تن معامله می‌شود. این افت قیمتی شامل حال سایر فلزات صنعتی از جمله نیکل، سرب و قلع نیز شده است.

  تضعیف تقاضا با کاهش شتاب اقتصادی چین

نگرانی نسبت به افت تقاضای چین یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که تضعیف قیمتی فلزات صنعتی را رقم زد. تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی (جولای تا سپتامبر) با رشد ناامیدکننده ۹/ ۴درصدی همراه بود. کاهش فعالیت‌‌‌های صنعتی در این کشور در این مدت، به‌خصوص در ماه سپتامبر، از مهم‌ترین دلایل افت رشد تولید ناخالص داخلی چین در این بازه زمانی بود. کمبود برق در چین تاثیری واضح بر افت تولیدات صنعتی این کشور در ماه سپتامبر داشت. سهمیه‌‌‌بندی برق به کاهش یا توقف تولید در بنگاه‌‌‌های صنعتی برخی استان‌‌‌های چین منجر شد؛ به‌‌‌نحوی که میزان تولیدات صنعتی چین در ماه سپتامبر تنها رشد ۱/ ۳درصدی را ثبت کرد. این درحالی بود که برآوردهای قبلی رشد ۵/ ۴درصدی را برای این شاخص پیش‌بینی کرده بود.

در عین حال، داده‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری دارایی‌‌‌های ثابت این کشور برای سه فصل اول سال، ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار بوده؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که میزان سرمایه‌گذاری ثابت در این زمان رشد ۳/ ۷درصدی داشته، در حالی که برآورد می‌‌‌شد میزان سرمایه‌گذاری در این زمان رشد ۹/ ۷درصدی داشته باشد. این موضوع زنگ خطر دیگری برای کاهش سرعت رشد اقتصادی چین است.

افت رشد اقتصادی چین سیگنالی مهم در جهت افت تقاضا برای مواد اولیه و محصولات صنعتی به شمار می‌رود. با توجه به جایگاه چین، به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف فلزات صنعتی در دنیا، کاهش رشد اقتصادی این کشور با افت میزان تقاضا برای فلزات صنعتی می‌تواند به افت قیمتی در بازار آنها منجر شود.

  بهبود شاخص دلار، بازارهای کالایی را از سکه انداخت

بهبود ارزش شاخص دلار آمریکا سیگنال مهم دیگری بود که به تضعیف قیمتی کامودیتی‌‌‌ها در بازارهای جهانی منجر شد و به عقبگرد قیمتی در بازار فلزات صنعتی دامن زد. شاخص دلار آمریکا که هفته گذشته در واکنش به رشد ارزش سایر ارزهای رقیب تا ۵/ ۹۳واحد عقب‌‌‌نشینی کرده بود، ظرف روزهای اخیر و با افزایش بهای بازده اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا افزایشی شد؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که روز گذشته در زمان تنظیم این گزارش، تا مرز ۹۴واحد نیز صعود کرد. داده‌‌‌های اشتغال ایالات‌متحده آمریکا در ماه سپتامبر رضایت‌‌‌بخش نبود، اما رئیس فدرال‌رزرو از آغاز سیاست انقباضی در این کشور خبر داد. در شرایط کنونی تقریبا اغلب تحلیلگران، آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا را از ابتدای نوامبر قطعی می‌‌‌دانند که این سیاست انقباضی می‌تواند با تقویت ارزش شاخص دلار آمریکا تضعیف نرخ کامودیتی‌‌‌ها را به دنبال داشته باشد.