2 copy

بر مبنای ذهنیت غالب دو بازار گواهی سپرده سکه و واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا، اهالی بازار سعی دارند قیمت پایانی معاملات خود را از نرخ‌های ابطال این اوراق پایین‌‌‌تر نگه دارند، اما شاهد رشد بهای این اوراق با شیب آرام هستیم که از ابتدای هفته تا روز گذشته، چهره هر دو بازار را سبزپوش کرده است.

  همگرایی دو بازار گواهی و صندوق در محدوده منفی

جهت‌‌‌گیری ذهنیت اهالی بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا به سمت انتظارات منفی، آن هم در حالی که دو سیگنال افزایشی به این بازار مخابره می‌شود، به این معنی است که هنوز اهالی بازار عبور بهای دلار از مرز 28‌هزار تومان را باور نکرده‌اند و در انتظار مخابره سیگنال‌‌‌های قطعی‌‌‌تری از جریان بازار ارز هستند. به این ترتیب، در جریان معاملات روز گذشته، شاهد بازگشت انتظارات به محدوده منفی بودیم که به دلیل پایین بودن قیمت پایانی واحدهای صندوق طلا نسبت به بهای ابطال، متوسط فاصله این دو داده حیاتی برای هر 5صندوق طلای قابل معامله در بورس‌کالا به منفی 37/ 0‌درصد رسید. این در حالی است که روز یکشنبه انتظارات در محدوده مثبت اندکی تقویت شد و به 41/ 0‌درصد رسید. به این ترتیب، شاهد حرکت رفت و برگشتی انتظارات تورمی در بازار صندوق‌های طلا هستیم که با فاصله یک‌روز از محدوده مثبت به منفی تغییر فاز داده است. نوسان مثبت و منفی انتظارات سریع اتفاق می‌‌‌افتد، اما به گونه‌‌‌ای است که نسبت به کلیت بازار، عمق قابل‌توجهی ندارد. بنابراین اهالی بازار سعی دارند نرخ معاملات خود را نزدیک به قیمت ابطال نگه دارند تا از زیان ناشی از تغییر شدید قیمت‌ها در امان باشند. در حال حاضر، با توجه به کاهش 37/ 0درصدی انتظارات تورمی، بهای انتظاری دلار در نزدیکی کانال 28‌هزار تومانی برآورد می‌شود.

در بازار گواهی سپرده سکه طلا فاصله نرخ این اوراق با قیمت‌های بنیادین به میزان 2‌درصد منفی بوده که نسبت به روزهای معاملاتی ماقبل، روند افزایشی به خود گرفته است. نکته قابل‌توجه رشد بهای این اوراق است که حتی در برخی از نمادهای گواهی سپرده در برخی از ساعات روز گذشته، از مرز 12میلیون تومان عبور کرد (با احتساب 100واحد). بنابراین در بازار گواهی سپرده سکه نیز این انتظارات منفی به شکلی برجسته‌‌‌تر نمایان است که با وجود رشد بهای این اوراق، هنوز فاصله معنا‌‌‌داری با قیمت سکه فیزیکی در بازار دارد. رشد بهای گواهی سپرده سکه طلا از آنجا که بخش زیادی از دارایی پایه صندوق‌های طلا را تشکیل می‌دهد، به افزایش بهای ابطال واحدهای صندوق طلا منجر شده است. اگر اثر انتظارات موجود در بازار گواهی سپرده سکه را در کنار صندوق‌های طلا قرار دهیم، به رقم منفی 43/ 2درصد خواهیم رسید که از تعمیق ذهنیت منفی در هر دو بازار حکایت دارد. در این شرایط، اگر بخواهیم به پیش‌بینی بهای انتظاری دلار بپردازیم، نرخ 27‌هزار و 445تومانی برای اسکناس آمریکایی به دست می‌‌‌آید. از آنجا که برای مدت زیادی بازار سطح 27‌هزار تومانی برای دلار را منطقی ارزیابی کرد و به نوعی این قیمت را کف بهای دلار دانست، صعود به کانال 28‌هزار تومانی و تثبیت در این قیمت، نیازمند داده‌‌‌های قدرتمندتری است.

  بی‌‌‌توجهی معامله‌‌‌گران به سیگنال‌‌‌های رسمی

تکانه‌‌‌های افزایشی اخیر در بازار اسکناس آمریکایی زمینه‌‌‌ساز تداوم سبزپوشی بازار ابزارهای طلایی شد تا از ابتدای هفته تا روز گذشته، جریان معاملات دو بازار گواهی سپرده سکه و واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا با رشد قیمت پایانی همراه شود. البته در کنار رشد بهای ارز، دیگر تغذیه‌کننده جریان افزایشی این بازار، اونس جهانی طلاست که مدتی است زمزمه‌‌‌های روند صعودی آن به گوش می‌‌‌رسد.  قیمت طلا پس از افزایش تقریبا 2درصدی در هفته گذشته، روز دوشنبه با نرخ 1814دلار به ازای هر اونس معامله شد. این افزایش در بهای فلز زرد به دلیل کاهش بازده اوراق قرضه جهانی بود که به شمش‌‌‌های طلای بدون بهره فرصت افزایش بها داد. پس از اینکه فدرال‌رزرو بحث‌‌‌های خاصی را در مورد پیش‌بینی‌‌‌های سال آینده مطرح کرد و زمان افزایش نرخ بهره را به تعویق انداخت، بازدهی معیار 10ساله ایالات‌متحده برای اولین بار در بیش از یک ماه گذشته به زیر 5/ 1درصد رسید.

در این خصوص، کریستین لاگارد عنوان کرد که بانک مرکزی اروپا «بعید» است نرخ‌ها را سال آینده افزایش دهد. این امر باعث می‌شود تا بازده اوراق قرضه اروپا به‌شدت پایین‌‌‌تر باشد. بازده اوراق قرضه بریتانیا نیز پس از اقدام غیرمنتظره بانک انگلستان برای حفظ نرخ‌ها در سطوح فعلی، شاهد کاهش شدید بود. طلا همچنین با انتشار اخباری مبنی بر تصویب لایحه زیرساختی یک‌تریلیون دلاری از سوی کنگره آمریکا در روز جمعه مورد حمایت قرار گرفت، در حالی که بازارها منتظر آمار تورم ایالات‌متحده هستند که اواخر این هفته منتشر می‌شود.

طبق تحلیل‌‌‌های تکنیکال، اونس جهانی طلا در حال حاضر در محدوده مقاومتی سقف کانال قرار گرفته که شکست این مقاومت می‌تواند تارگت‌‌‌های بالاتری همچون 1833دلار را فعال کند؛ اما در صورت افت بهای اونس جهانی طلا از محدوده قیمتی فعلی، با حمایت 1791دلار مواجه است.  به این ترتیب، دو منشأ اصلی انتظارات در این دو بازار، یعنی اونس جهانی طلا و نوسان بهای دلار، چهره افزایشی به خود گرفتند که به‌رغم منفی شدن انتظارات تورمی در این دو بازار سبب رشد نرخ پایانی و قیمت ابطال این اوراق مالی-کالایی شده‌‌‌اند.

شواهد موجود در بازار ارز نشان می‌دهد که جو افزایشی در معاملات این بازار تقویت شده است که از ابتدای هفته جاری تا روز گذشته صعود بهای ارز را رقم زد. به گفته فعالان این بازار، نگرانی نسبت به آینده مذاکرات هسته‌‌‌ای و لغو تحریم‌‌‌ها از مهم‌ترین عواملی هستند که زمینه افزایش خریدها و رشد تقاضا در این بازار را فراهم کرده‌‌‌اند.

اگرچه برای مدت زمان زیادی از ابتدای پاییز تاکنون، بهای ارز، تکانه‌‌‌های محدودی را در کانال 27‌هزار تومان به ثبت رساند، اما تحرکات زیرپوستی موجود در این بازار از بالا رفتن سطح تقاضای خرید حکایت دارد که در صورت تداوم آن، احتمال رشد بیشتر بهای ارز محتمل ارزیابی می‌شود. معامله‌‌‌گران بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا سطح قیمت‌های معاملات خود را به‌نسبت افزایش داده‌‌‌اند، اما هنوز هم فاصله دو نرخ ابطال و پایانی معاملات آنها در محدوده منفی قرار گرفته که به‌وضوح ‌‌‌عدم‌قطعیت، گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های افزایشی در بازار ارز را نیز محتمل می‌‌‌داند. بنابراین هنوز زود است که بخواهیم درباره دورنمای ذهنیت غالب در بین معامله‌‌‌گران دو بازار گواهی سپرده و صندوق‌های طلای بورس‌کالا قضاوت کنیم؛ چرا که با توجه به جریان افزایشی موجود در بازار ارز، آن هم در شرایطی که هنوز این روند تثبیت نشده، انعکاس آن بر سایر بازارهای موازی با اما و اگرهای زیادی همراه است.