کمک به رونق تولید

به گزارش کالاخبر، کارشناس بازار در خصوص این قرارداد گفت: امکان برنامه‌ریزی تولید، پوشش ریسک ناشی از نوسان احتمالی قیمت‌ها، تامین مالی و حل مشکل کمبود نقدینگی و در نهایت، نظارت دقیق و شفافیت معاملاتی از جمله مزایای استفاده از قرارداد کشف پریمیوم در بورس‌کالاست.

سیروان امینی افزود: قرارداد کشف پریمیوم می‌تواند برای کالاهای اساسی مختلف در بورس کالا اجرایی شود. برای مثال، علاوه بر محصولات پتروشیمی؛ قیر و وکیوم باتوم، سنگ‌آهن و فلزات می‌تواند گزینه مناسبی برای ورود به این قراردادها باشد. استقبال شرکت‌ها از این دست ابزارهای مالی می‌تواند به رونق تولید کمک ویژه‌ای کند.

 گارانتی معامله‌گران

یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات کشف پریمیوم به‌منظور محدود کردن ریسک قراردادهای بلندمدت برای خریدار و فروشنده کاربرد مطلوبی دارد، گفت: این قرارداد در شرایط امروز اقتصاد ایران به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر می‌دهد و نوعی گارانتی برای معامله‌گران محصول فراهم می‌کند.

سارا مکتبی افزود: در این قرارداد، فروشنده اطمینان پیدا می‌کند که تقاضای موردنیاز برای محصولش وجود دارد و می‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند. خریدار نیز از ضمانت لازم برای تحویل محصول موردنیاز خود برخوردار می‌شود. بنابراین می‌توان گفت، این قرارداد بابت ریسک‌هایی که قابل پیش‌بینی نیستند منعقد می‌شود.

 مدیریت ریسک

تحلیلگر بازار سرمایه نیز معتقد است، قرارداد کشف پریمیوم در بورس‌کالا، راهکاری مفید برای هجینگ ریسک‌‌‌های متحمل بر مصرف‌کننده و تولیدکننده یک کالای خاص است.

ساناز صمدی با بیان اینکه قراردادهای کشف پریمیوم در بازه‌های زمانی طولانی‌تر کاربرد بیشتری دارد و با پوشش ریسک‌های احتمالی، آینده را برای دو طرف تضمین می‌کند، گفت: در شرایطی که قیمت کالاها وابسته به بازارهای جهانی با نوسانات شدید ناشی از بروز هر التهابی است، ابزارهای مالی نوین می‌تواند به تولیدکننده یا مصرف‌کننده کالاها در پوشش ریسک‌های ناشی از این نوسانات کمک کند.

ضمن اینکه به کمک این ابزارها خریدار و فروشنده کالا می‌توانند با اطمینان بیشتری اقدام به برنامه‌ریزی برای تولید آتی خود کنند.

 حذف سفته‌بازان

کارشناس بازارهای کالایی هم در این باره می‌گوید: معاملات کشف پریمیوم که اولین تجربه جهانی استفاده از آن به بورس فلزات لندن برمی‌‌‌گردد، راهکاری برای پوشش ریسک‌‌‌های مربوط به نوسانات قیمتی و حذف سفته‌بازان از این بازار است.

مهدی بیات‌منش افزود: مخاطب اصلی این قراردادها خریدار و فروشنده واقعی هستند که می‌توانند خود را در مقابل ریسک ناشی از نوسان قیمت‌ها پوشش دهند که این موضوع به نفع بخش تولید است.

 بیمه تولید

یکی دیگر از کارشناسان بازارهای کالایی درباره قرارداد کشف پریمیوم گفت: از طریق قراردادهای بلندمدت، امکان بیمه خریدار و فروشنده کالا در مقابل التهابات احتمالی در آینده بازارها فراهم می‌شود. مهدی مهدوی افزود: یکی از مزایای اصلی این‌گونه قراردادها نسبت به سایر قراردادها این است که در قرارداد کشف پریمیوم، خریدار از رسیدن کالا و تامین به‌موقع مواد اولیه اطمینان دارد؛ حال آنکه در قراردادی مثل سلف، خریدار باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد تا جنس موردنظر را پیش‌‌‌خرید کند.  در این روش همچنین امکان تضمین قیمت برای خریدار وجود دارد و راهکاری برای حل مشکل نقدینگی تولیدکنندگان است و می‌توان از تامین اعتبارات مالی بانک‌ها هم استفاده کرد.