4 copy

  افت جدی تقاضا و عرضه، دو عامل اصلی کاهش حجم معاملات

دادوستد مواد اولیه شیمیایی در تالار فیزیکی بورس‌کالا طی هفته گذشته روندی کاهشی داشت؛ به طوری که داده‌‌‌های حیاتی این بازار تنزل جدی را به ثبت رساندند. میزان عرضه و تقاضا دو عامل اصلی افت حجم معاملات در این بازار به شمار می‌‌‌روند که در جریان معاملات هفته گذشته، میزان دادوستدهای این بازار را به کمترین مقدار طی سال‌جاری رساند. البته اگر از دو هفته منتهی به یکم و بیست‌ونهم مردادماه که به دلیل تعطیلی‌‌‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بورس‌کالا در برخی از روزهای هفته تعطیل بود چشم‌‌‌پوشی کنیم، حجم دادوستدهای این بازار طی هفته گذشته رکورد کمترین حجم معاملات این بازار در سال‌جاری را به ثبت رساند. در واقع، به میزان 25‌هزار و 715 تن انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که کاهش 22درصدی داشت.

دو عامل اصلی افت جدی حجم معاملات را می‌توان کاهش بیش از 34درصدی میزان تقاضای خرید این محصولات در کنار افت 8‌درصدی میزان عرضه دانست که به عنوان دو سیگنال مضاعف، حجم معاملات شیمیایی‌‌‌ها را کاهش داد. به عبارت دقیق‌‌‌تر، هفته گذشته به میزان 38‌هزار و 864 تن محصولات شیمیایی در بورس کالا عرضه شد که کمترین مقدار از هفته منتهی به 29مردادماه تاکنون به شمار می‌رود. در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به اندازه 31‌هزار و 122تن به ثبت رسید که کاهش قابل‌توجهی را به همراه داشت؛ به طوری که کمترین مقدار طی 12هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود. به این ترتیب، جریان معاملاتی در بازار محصولات شیمیایی کاملا متفاوت از دادوستد محصولات پلیمری بورس‌کالا ثبت شد و چهارمین هفته آبان‌ماه را به عنوان کف معاملات این بازار در سال‌جاری ترسیم کرد. به موجب تقابل عرضه و تقاضا در این بازار، طی هفته گذشته 66‌درصد از حجم عرضه‌‌‌ها به معامله ختم شد.  نوسان نرخ پایه این گروه از محصولات پتروشیمیایی بورس‌کالا، طی هفته گذشته از ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ حکایت داشت که سکاندار اصلی این بازار، قیمت معاملات این محصولات در بازارهای جهانی بود. از آنجا که نوسان نرخ جهانی در هفته ماقبل تمایل زیادی به کاهش داشت، قیمت پایه عموم محصولات این گروه کاهشی شد. بازه افزایش قیمت نیز محدود ارزیابی شد.

  عمده محصولات شیمیایی با قیمت پایه معامله شدند

هفته گذشته تالار فیزیکی محصولات شیمیایی رقابت‌‌‌های قیمتی بالایی را به خود دید که بیشترین آن مربوط به یکی از عرضه‌‌‌های اسیدنیتریک بود. بنابراین این محصول شیمیایی، با ثبت بالاترین رقابت قیمت، به میزان 52‌درصد بیشتر از نرخ پایه خود معامله شد. پس از آن کریستال ملامین بود که به میزان 38‌درصد افزایش قیمت داشت. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که نوسان قیمت پایه در جریان معاملات هفته گذشته بازار محصولات شیمیایی در بسیار از گریدها نزدیک به صفر بوده و تنها تعداد کمی از این محصولات رقابت قیمتی را تجربه کردند.