معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس‌کالای ایران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به کوتاهی خودروسازان در عرضه خودروهای خود در بورس‌کالا و استفاده از این ظرفیت بالقوه، اظهار کرد: بورس‌کالا در این زمینه، آمادگی لازم را دارد و با توجه به فراهم بودن بسترهای لازم می‌تواند پذیرای این محصولات باشد.  به گزارش کالاخبر، جهرمی در ابتدای این برنامه گفت: از طرحی که قرار بود در اسرع وقت تعیین‌تکلیف شود، یک سال می‌گذرد. در دوره‌ای که مجلس در حال رسیدگی و پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس‌کالا بود، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت مخالف آن بود، بنابراین این طرح کج‌دار و مریز جلو رفت.  وی افزود: از سوی دیگر، میان بورس‌کالا، مجلس و دستگاه‌های دخیل در این طرح ‌نظرات متفاوتی وجود داشت. ما در بورس‌کالا تنها درخواستی که داشتیم، زمان بود تا بتوانیم زیرساخت‌های لازم را که مدنظر نمایندگان بود، ایجاد کنیم.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس‌کالا ادامه داد: نکته دیگر پلت‌فرم‌های معاملاتی بورس‌کالا بود که عمدتا برای تولیدکنندگان طراحی شده بود و ۱۰ تا ۱۲‌هزار مشتری در حال انجام معاملات روی این پلت‌فرم بودند. از این رو اگر قرار بود برای خودرو نیز در نظر گرفته شود و افزایش متقاضی داشته باشیم، مدت زمانی نیاز بود تا این پلت‌فرم‌ها به‌روزرسانی شود، کما اینکه در حال حاضر این اقدام انجام شده است.  وی تصریح کرد: ازجمله مواردی که تاکنون جمع‌بندی نشده، نوع خودروهایی است که قرار است در بورس عرضه شود، در صورتی که اکنون هیچ منع قانونی برای عرضه خودرو در بورس خصوصا خودروهای لوکس وجود ندارد.

جهرمی گفت: با توجه به طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری از سوی سیاستگذار، بورس‌کالا تصمیم به عرضه خودروهایی گرفت که مشکلی به لحاظ قانونی ندارند؛ در سال‌های قبل دنا و سراتو در بورس‌کالا عرضه شده بودند، بنابراین منع قانونی به این لحاظ وجود ندارد. از این رو تصمیم گرفته شد کار از خودروهای کم‌تیراژتر و لوکس‌تر آغاز شود. اما در مورد خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و زیر نظر شورای رقابت باید تصمیم گرفته شود که چگونه با آنها برخورد شود.

وی تصریح کرد: تجربه‌ای که در بورس‌کالا طی سال‌های گذشته داشتیم، این بوده که کالاهایی از نظام قیمت‌گذاری دستوری خارج شده‌اند، امروز شرکت‌ها سودآور شده‌اند و از محل منفعت حاصل از فروش با قیمت‌های واقعی، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته و طرح‌های جدید اجرا شده‌اند. اینکه با خودرو همچنان کج‌دار و مریز رفتار می‌شود، سبب خواهد شد به نقطه بی‌بازگشتی برسیم که این صنعت را دیگر نمی‌توان به نقطه اول بازگرداند.