معاملات آتی مس کاتد به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش کالاخبر، محمدحسین رحمتی، در ابتدای این نشست به حجم مطلوب معاملات مس کاتد در بازار فیزیکی اشاره کرد و گفت: حجم عرضه این محصول در پنج‌سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است؛ به طوری که سال گذشته از ۲۸۰‌هزار تن تولید شرکت ملی مس بالغ بر ۲۱۴‌هزار تن آن در بورس کالا عرضه شد و معاملات قابل قبولی نیز به ثبت رسید.

وی افزود: ۷۰ تا ۸۰‌درصد حجم عرضه‌های مس کاتد در بورس‌کالا منجر به معامله شد که این امر نشان‌دهنده حجم بالای معاملات مس کاتد در بازار فیزیکی است. از این رو می‌توان امیدوار بود که قراردادهای آتی این دارایی برای فعالان بازار مس و سرمایه‌گذاران از جذابیت زیادی برخوردار باشد.

  روند معاملات مس در بورس فلزات لندن

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالا در ادامه، یکی از مولفه‌های انتخاب یک کالا برای ورود به بازار آتی را داشتن بازاری پویا به همراه نوسان قیمت بر اساس شرایط بازار عنوان و اظهار کرد: با توجه به اثرگذاری بالای قیمت‌های بورس فلزات لندن بر نرخ فلزات دنیا و روند قیمتی مس کاتد در این بورس، به نظر می‌رسد مس کاتد، انتخابی جذاب برای قرار گرفتن بر تابلوی بازار آتی باشد.

رحمتی تصریح کرد: مس کاتد در بورس فلزات لندن به لحاظ تعداد تراکنش و حجم معاملات قراردادهای آتی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در رتبه دوم قرار داشت که گویای جایگاه ویژه این محصول در میان سرمایه‌گذاران بازار فلزات دنیاست.

وی درباره استاندارد تحویل این محصول در بورس فلزات لندن نیز گفت: در فرآیند تحویل برای مس کاتد سه استاندارد تعریف شده و اندازه قرارداد در بازار فیزیکی و آتی هر دو یکسان و ۲۵تن در نظر گرفته شده است. البته برای جذب فعالان خرد بازار قراردادهای مینی تعریف شده که حجم آنها یک‌پنجم معاملات فیوچرز معمولی است و تسویه فیزیکی ندارند و فقط تسویه نقدی در این قراردادها صورت می‌گیرد.

  جزئیات قرارداد آتی مس کاتد

رحمتی درخصوص اندازه قراردادهای آتی مس کاتد در بورس‌کالای ایران نیز بیان کرد: اندازه هر قرارداد ۱۰۰کیلوگرم و‌ درصد وجه تضمین اولیه ۱۵‌درصد در نظر گرفته شده است تا اهرم مناسبی برای راه‌اندازی قرارداد مذکور باشد. مظنه‌دهی و واحد قیمت در این قراردادها ریال به ازای هر کیلوگرم اعلام شده و روزهای معاملاتی نیز مانند سایر قراردادهای آتی شنبه تا پنج‌شنبه و از ساعت ۱۰ تا ۱۵ است که البته در صورت کشش بازار معاملات این محصول به ساعت ۱۷ افزایش خواهد یافت.

وی افزود: سقف موقعیت تعهدی باز که در ابتدای راه‌اندازی قرارداد در نظر گرفته شده، ۵۰۰موقعیت است که البته ممکن است در آینده با توجه به شرایط معاملات تغییر کند و بیشتر شود.

به گفته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالا، اولین سررسید قرارداد آتی مس کاتد، بهمن‌ماه سال‌جاری خواهد بود و بعد از آن با توجه به کشش بازار سررسیدهای دورتر راه‌اندازی خواهند شد.

  چرا آتی مس؟

رحمتی تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه بورس‌کالا به سمت راه‌اندازی قراردادهای آتی مس رفت، بحث بازار فیزیکی قوی، چه در حوزه داخلی و چه در حوزه صادراتی این محصول در بورس کالا بود. از طرفی در بخش مس کاتد مازاد عرضه وجود داشت و این محصول سهمیه‌ای و بهین‌یابی نیست. با توجه به اینکه نرخ‌های اعلامی در بازار فیزیکی نیز برگرفته از نرخ دلار و قیمت‌های جهانی است، بنابراین رابطه مناسبی میان بازار فیزیکی و بازار آتی این دارایی رقم خواهد خورد.

وی در پایان با بیان این مطلب که به رونق مطلوب معاملات آتی مس خوش‌بین هستیم، گفت: مس دارایی جذابی است و با راه‌اندازی این قرارداد، گامی مهم در راستای راه‌اندازی قراردادهای جدید و جذاب برای بازار معاملات آتی بورس‌کالا برداشته خواهد شد.