سه بازار صندوق‌های کالایی، گواهی‌‌‌های سپرده و قراردادهای آتی که جذاب‌ترین معاملات مالی-کالایی را به خود اختصاص داده‌اند، این روزها با روند به‌نسبت آرامی مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند که سبب شده است، تکانه‌‌‌های قیمتی نه‌چندان قدرتمندی را به ثبت برسانند. البته به دلیل عدم‌اطمینان از دورنمای قیمتی موجود در بازارهای موازی همچون بازار ارز و طلا، این سه ابزار بورس‌کالا نیز این روزها نه‌تنها تحرکات قیمتی زیادی ندارد، بلکه عموم معامله‌‌‌گران آنها سعی دارند با نزدیک نگه‌داشتن قیمت پایانی این اوراق به نرخ دارایی‌‌‌های پایه و بهای بنیادین کالاها، دادوستدهای خود را از ریسک نوسان شدید نرخ مصون دارند. این مطلب به این معنی است که جهت‌گیری عمده معاملات این بازارها به سمت انتظارات منفی است و تمایل چندانی نسبت به رشد قیمت‌ها از خود نشان نمی‌‌‌دهد. از این رو، ذهنیت غالب موجود در این بازارها به سمت انتظارات منفی سوق پیدا کرده است که ریشه آن را می‌توان در دورنمای مبهم متغیرهای اثرگذار بر این ابزارهای مالی-کالایی جست‌وجو کرد.

  بی توجهی معامله‌‌‌گران به تحرکات ارزی

این روزها بهای آزاد دلار از رشد بازمانده است و در بازه ۲۹ تا ۳۰‌هزار تومان نوسان محدودی را تجربه می‌کند، اما هنوز هم به ثبات قیمتی قابل اتکایی نرسیده است و حتی می‌توان از تعادل شکننده در این بازار سخن گفت؛ چرا که خرید و فروش‌های ارزی به‌شدت تحت‌تاثیر خبرهایی است که از سوی مذاکرات برجام مخابره می‌شود و در حال حاضر این شرایط بیشتر تداعی‌کننده بلاتکلیفی و عدم‌امکان پیش‌بینی دورنمای قیمتی در این بازار از سوی فعالان ارزی است. بنابراین معامله‌‌‌گران ابزارهای مالی-کالایی که پیش از این، به‌شدت نسبت به تحرکات قیمتی هرچند کوچک بازار ارز واکنش شدید از خود نشان می‌‌‌دادند، این روزها منفعلانه از کنار این تکانه‌‌‌ها عبور کرده و تا مخابره سیگنال‌‌‌های قطعی‌‌‌تر به دادوستد این اوراق می‌پردازند. گواه این ادعا نیز حجم معاملات اخیر در دو بازار مشتقه و مالی بورس‌کالاست که این روزها افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است؛ آن هم در شرایطی که قیمت‌های فعلی به‌نسبت بالا ارزیابی شده و معامله‌‌‌گران سعی دارند سفارش‌‌‌های خود را با قیمتی نزدیک و حتی پایین‌‌‌تر از بهای ابطال اوراق مالی-کالایی بورس‌کالا به ثبت برسانند تا متحمل کمترین ضررو زیان نوسان نرخ در آینده شوند.

  جریان معاملات بازار مالی بورس‌کالا قیمت‌ها را بالا ارزیابی می‌کند

یکی از معاملات پرحجم‌‌‌ در دو بازار صندوق و گواهی سپرده کالایی، اوراق مبتنی بر دارایی پایه طلاست که این روزها جریان معاملاتی آن چندان از رشد نرخ‌ها حمایت نمی‌کند. نوسان بهای این اوراق روز گذشته به میزان محدودی مثبت بود، اما کلیت این دو بازارها قیمت‌های فعلی را بالا ارزیابی کرده و غالب معامله‌‌‌گران نیز سعی دارند عمده دادوستدهای خود را با نرخی پایین‌‌‌تر از بهای ابطال این اوراق انجام دهند. از این رو انتظارات تورمی محاسبه‌شده از جریان معاملاتی دو بازار صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه در محدوده منفی قرار دارد و بر مبنای آن نرخ ارز پیش‌بینی‌شده نیز کمتر از قیمت‌های فعلی موجود در بازار ارزیابی می‌شود. بنابراین خبری از خرید و فروش‌های هیجانی این اوراق مالی-کالایی در بورس‌کالا نیست.

  حجم و ارزش معاملات پیمان‌‌‌های آتی بورس‌کالا بار دیگر کاهشی شد

بازگشایی نماد معاملاتی مس کاتد در تابلوی بازار مشتقه بورس‌کالا خوش‌بینی را نسبت به رشد معاملات این بازار به همراه داشت، اما خروج اخیر سه محصول کشاورزی شامل زعفران پوشال، پسته و زیره از این بازار پس از سررسید شدن نمادهای آنها در ماه‌‌‌های گذشته، حجم معاملات پیمان‌‌‌های آتی را تضعیف کرده که پس از صعود در هفته سوم آذرماه، چندان دوام نیاورد و مجددا با افت محسوس همراه شد. به این ترتیب، پیش‌نیاز توسعه و تعمیق معاملات این بازار که این روزها به‌شدت از سوی داده‌‌‌های پراهمیت معاملات تحت فشار قرار گرفته است، ورود محصولات جدید به این بازار در کنار بازگشایی نمادهای متعدد برای محصولات فعلی است.