کود شیمیایی سهم متفاوتی در تولید محصولات مختلف غذایی دارد؛ به‌‌‌عنوان مثال ذرت ازجمله محصولاتی است که کودهای شیمیایی سهم زیادی در هزینه تولید آن دارند. اوج‌‌‌گیری نرخ کودهای شیمیایی در دنیا ظرف سال ۲۰۲۱ باعث شده تا کشاورزان به فکر تغییر نوع کشت به سمت محصولاتی همچون سویا بروند که تولید آن به کود شیمیایی کمتری نیاز دارد.

تغییرات آب‌وهوایی در دنیا ظرف سال ۲۰۲۱ مولفه دیگر اثرگذار بر بازار مواد غذایی بود. این تغییرات آب‌‌‌وهوایی به کاهش تولید محصولات غذایی در دنیا منجر شد و با برهم خوردن عرضه و تقاضا در این بازار از این رشد قیمتی محصولات غذایی حمایت کرد.

میانگین شاخص قیمت مواد غذایی فائو در سال ۲۰۲۱ به ۷/ ۱۲۵واحد رسید که این رقم نسبت به این شاخص در سال ۲۰۲۰ صعود ۱/ ۲۸درصدی داشت. عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو در خصوص صعود قیمت مواد غذایی در دنیا ظرف سال ۲۰۲۱ گفت: به‌طور معمول، رشد قیمتی هر محصولی به افزایش تولید آن منجر می‌شود و رشد عرضه می‌‌‌تواند زمینه تعدیل نرخ را فراهم کند. اما این بار وضعیت در بازار مواد غذایی متفاوت است. رشد نهاده‌‌‌های تولید در بخش محصولات غذایی، استمرار شیوع کرونا در دنیا و وضعیت نامساعد آب‌‌‌وهوایی در اغلب مناطق دنیا باعث شده تا به‌رغم صعود بهای مواد غذایی ظرف سال ۲۰۲۱ این بازار با رشد تولید و عرضه روبه‌رو نباشد. این موضوع خوش‌بینی برای بازگشت بازار به وضعیت باثبات در سال ۲۰۲۲ را نیز از میان برده است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در آخرین گزارش خود، از کاهش ۹/ ۰واحدی میانگین ماهانه شاخص مواد غذایی ظرف ماه دسامبر ۲۰۲۱ نسبت به ماه قبل از آن خبر داد. به این ترتیب، شاخص مواد غذایی فائو در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به ۷/ ۱۳۳واحد رسید که این رقم نسبت به میزان این شاخص در دسامبر ۲۰۲۰ رشد ۱/ ۲۳درصدی داشته است. ظرف ماه دسامبر ۲۰۲۱ نرخ تمامی محصولات غذایی مورد بررسی فائو به جز زیرشاخه لبنیات کاهشی بوده است. با وجود این، نرخ شاخص مواد غذایی فائو ظرف ماه دسامبر بالاتر از میانگین سالانه آن برای سال ۲۰۲۱ بوده و این موضوع بیانگر تورم زیاد مواد غذایی است.

افزایش عرضه به‌دلیل شروع فصل برداشت گندم در نیمکره‌جنوبی و افت تقاضای صادراتی برای محصولات کشاورزی از مهم‌ترین دلایل عقبگرد قیمتی شاخص فائو در ماه دسامبر بود.   در این شرایط معامله‌‌‌گران بازارهای کالایی دنیا منتظر گزارش برآوردهای عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی جهانی از سوی USDA هستند که ۱۲ژانویه منتشر می‌شود و نتایج آن می‌‌‌تواند به رفتار معامله‌‌‌گران بازارهای کالایی در بخش محصولات غذایی جهت دهد.