Untitled-4

  صف فروش تنها نماد طلای سرخ بازار آتی

در حال حاضر بازار مشتقه بورس‌کالا میزبان 6نماد فعال از پیمان‌‌‌های آتی است که روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، با ترکیبی از کاهش و افزایش نرخ مورد مبادله قرار گرفتند. پس از خروج سررسید دی‌ماه زعفران نگین از بازار آتی، شاهد مهاجرت نقدینگی از این نماد به سررسید بهمن این محصول جذاب بودیم که بیشترین حجم معاملات و موقعیت‌‌‌های باز بازار آتی را به خود اختصاص داد. به دلیل رشد مستمر اخیر بهای تسویه پیمان‌‌‌های آتی طلای سرخ، وجه تضمین موردنیاز برای گرفتن موقعیت تعهدی در نماد این محصول به یک‌میلیون و 510‌هزار تومان رسیده است. افت نرخ ارز سبب کاهش بهای زعفران در انبارهای بورسی شده و قیمت طلای سرخ از کانال 40میلیون تومانی (به ازای هر کیلو) عقب‌نشینی کرده؛ اما این روزها بهای زعفران به قله‌‌‌های قیمتی خود رسیده و صعود وجه تضمین پیمان آتی طلای سرخ را نیز رقم زده است.

روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، عموم نمادهای طلای سرخ در بازار گواهی سپرده و تنها سررسید آن در بازار آتی با افت بها همراه شدند. به عبارت دقیق‌‌‌تر، سررسید بهمن‌ماه زعفران نگین که با نماد SAFBA00  روی تابلو آتی معامله می‌شود، با خروج بیش از 6درصد موقعیت‌‌‌های تعهدی باز (موقعیت همزمان خرید و فروش) تا دقایق پایانی بازار با صف فروش همراه شد و افت بهای تسویه نزدیک به 5درصدی را تجربه کرد. بهای تسویه این نماد که روز دوشنبه به میزان 43‌هزار و 11تومان به ثبت رسید، روز گذشته در نرخ 40‌هزار و 870تومانی با صف فروش همراه شد.

  واکنش معامله‌‌‌گران آتی صندوق طلا به ارز

واحدهای طلای آتی که در دو سررسید بهمن 1400 و فروردین 1401 معامله می‌‌‌شوند، روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، افت و خیز نرخ تسویه را تجربه کردند. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، معامله‌‌‌گران این دو نماد نسبت به نوسان بهای ارز در بازار آزاد بسیار حساس هستند و کوچک‌ترین تکانه قیمتی در این بازار را در معاملات پیمان‌‌‌های آتی خود لحاظ می‌کنند؛ به‌طوری‌که در جریان معاملات روز گذشته، به محض افت بهای دلار آزاد و نزدیک شدن آن به مرز 28‌هزار تومان، دو نماد آتی صندوق طلا بدون وقفه با افت نرخ تسویه همراه شدند.

اونس جهانی طلا به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر ذهنیت معامله‌‌‌گران آتی صندوق طلا، روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، با بهای 1805دلار معامله شد که از رشد محدود 21/ 0‌درصدی روزانه حکایت دارد. طلا در هفته گذشته افت‌وخیز محدودی را تجربه کرد و در نهایت برآیند تکانه‌های قیمتی این فلز گرانبها به میزان منفی 25/ 0‌درصد به ثبت رسید. انتظار می‌رود شاخص  CPI (قیمت مصرف‌کننده) ایالات‌متحده که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، در ماه دسامبر 4/ 5‌درصد افزایش یابد که بالاترین میزان در دهه‌‌‌های اخیر است. در همین حال، بازدهی اوراق قرضه 10ساله ایالات‌متحده روز دوشنبه به بالاترین سطح طی تقریبا دو سال گذشته رسیده که به میزان 8/ 1درصد ارزیابی می‌شود. گلدمن‌ساکس همچنین انتظار دارد که فدرال‌رزرو در سال‌جاری چهار بار نرخ بهره را افزایش دهد. با آنکه سرمایه‌گذاران، طلا را محافظی در برابر تورم می‌‌‌بینند، نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری شمش‌‌‌های طلای بدون بازده را افزایش می‌دهد.

نقره، دیگر دارایی سرمایه‌ای بازار آتی است که روز گذشته با سبزپوشی هر دو نماد مورد مبادله قرار گرفت. رشد بهای تسویه دو نماد این فلز گرانبها چندان برجسته نبود؛ اما میزان نقدینگی واردشده به این دو نماد مثبت ارزیابی می‌شود.

در جریان معاملات جهانی نیز، به دلیل انتظار برای تشدید سیاست‌‌‌های پولی در سال 2022 و تقاضای ضعیف صنعتی، نقره به سمت 22دلار در هر اونس عقب‌نشینی کرد که پایین‌ترین رقم در سه هفته اخیر به شمار می‌رود. فدرال‌رزرو قرار است امسال نرخ بهره را افزایش دهد تا بتواند تورم فزاینده را مهار کند. همچنین بانک مرکزی انگلیس به دنبال همتایان خود در نروژ، برزیل، مکزیک، کره‌جنوبی و نیوزلند به طور غیرمنتظره‌‌‌ در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش دادند.

  آتی کاتد مس با شکست همراه شد؟

هنوز زود است که بخواهیم راجع به شکست دادوستد کاتد مس در بازار آتی صحبت کنیم؛ اما حجم معاملات این محصول در تابلوی آتی بورس‌کالا گویای این مطلب است. معامله نشدن تنها نماد کاتد مس در عموم ساعات معاملات و ثبت حجم معاملات هفتگی به میزانی کمتر از تعداد انگشتان دو دست، از بی‌‌‌رمقی دادوستد این نماد خبر می‌دهد. مجموع موقعیت‌‌‌های باز کاتد مس در تابلوی آتی بورس‌کالا به میزان 28قرارداد (14موقعیت همزمان خرید و فروش) برآورد می‌شود که روز گذشته نیز تا ساعات پایانی معاملات، خبری از ثبت معامله برای تنها نماد این محصول نبود. البته در دقایق پایانی بازار شاهد ثبت معامله برای آتی کاتد مس، آن هم به میزان یک‌قرارداد بودیم که با رشد 61/ 1درصدی بها نسبت به ‌روز معاملاتی قبل به ثبت رسید. این حجم از معامله، آن هم در دقایق پایانی بازار، در روزهای زیادی از بازگشایی این نماد تکرار شده است که از اوضاع نه‌چندان قابل دفاع این نماد حکایت دارد.

معاملات مس در بازارهای جهانی نیز از افت بهای این فلز سرخ خبر می‌دهند که طبق قیمت‌های اعلامی از سوی بورس لندن (LME) بهای نقدی مس در معاملات 10ژانویه با نرخ 9هزار و 664دلار به ازای هر تن به ثبت رسید و قراردادهای سه‌ماهه آن با نرخی کمتر از بهای نقدی، یعنی 9هزار و 640دلار مورد دادوستد قرار گرفتند. این ارقام پایین‌‌‌ترین رقم در حدود دو هفته اخیر به شمار می‌رود که به دلیل تقویت شاخص دلار رخ داده است. بازگشت چهارمین معدن بزرگ مس دنیا (معدن لاس باماس در پرو) به چرخه فعالیت، نگرانی سمت عرضه این محصول را رفع کرد؛ در مقابل، تقاضا نیز کاهشی ارزیابی شده؛ چرا که ورود به فصل زمستان و افت دما در کنار محدودیت‌های وضع‌شده به دنبال شیوع سویه‌‌‌های جدید کرونا، فعالیت‌‌‌های ساختمانی را در بسیاری از مناطق چین با کاهش محسوسی همراه کرده است.  پیمان‌‌‌های آتی بورس‌کالا با افت و خیزهای نرخ تسویه خود که در انعکاس تکانه‌‌‌های بهای ارز بر این بازار ریشه دارد، مبادله می‌‌‌شوند. اینکه موقعیت فروش در بازار آزاد ارز برجسته شده، تاثیر کاهشی خود را بر بهای تسویه قراردادهای آتی برجای گذاشته و نه‌تنها تداوم رشد قیمت‌ها در بازار پیش‌نگر بورس‌کالا را متوقف کرده، بلکه کاهش تدریجی نرخ در عموم محصولات قابل معامله بازار آتی را نیز ترسیم می‌کند. این مطلب به این معنی است که ذهنیت اهالی بازار آتی که پیش از این از سوی نوسانات بهای ارز که عموما صعودی بودند، تغذیه شده و موقعیت خرید را به دلیل انتظار رشد قیمت‌ها در تابلوی آتی بورس‌کالا ارزنده نشان داد، اکنون با تنزل بهای دلار و عقبگرد از سه کانال 30، 29 و حتی 28‌هزار تومانی در روزهای اخیر، اعتبار فرضیه رشد قیمت‌ها را زیر سوال برده و حتی تداوم تنزل نرخ در بین اهالی بازار را نیز برجسته کرده است؛ به گونه‌‌‌ای که عموم نمادهای فعال در بازار ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا را با افت بها همراه کرد. در جریان معاملات روز گذشته بازار ارز، بهای آزاد دلار نوسان محدودی در بالای مرز 28‌هزار تومانی داشت. شنیده‌‌‌ها حکایت از آن دارد، معامله‎گرانی که پیش از این از خرید ارز حمایت کردند و ذهنیت آنها افزایش بها بود، برای جلوگیری از ریزش بیشتر نرخ، به اعلام نرخ‌های بالا می‌‌‌پردازند تا شکست بهای ارز برای چندمین بار در دی‌ماه را متوقف کنند. در هر حال خبرهای منتشرشده از سوی طرفین مذاکرات برجام و آزاد شدن منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها، تغذیه‌کننده اصلی تکانه‌‌‌های بازار ارز به شمار می‌رود که چندی است با انتشار خبرهای امیدوارکننده، جریان کاهشی در بازار ارز و سایر بازارهای موازی رقم خورده است. از این رو حتی اگر برخی از افراد سعی در ایجاد اختلال در روند طبیعی معاملات داشته باشند، نمی‌‌‌توانند برای مدت زیادی از ریزش نرخ در این بازار جلوگیری کنند.