در معاملات ۱۹بهمن، ۴میلیون و ۶۳۷‌هزار گواهی سپرده سیمان با ارزش ۲۶میلیارد ریال و در معاملات ۱۸بهمن، ۴میلیون و ۵۳۱‌هزار گواهی سپرده سیمان با ارزش نزدیک به ۲۵میلیارد ریال دادوستد شد.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان (۹آبان امسال) تا پایان معاملات روز گذشته، در مجموع ۸۰میلیون و ۲۲۰‌هزار گواهی سپرده سیمان (معادل ۸۰‌هزار و ۲۲۰ تن سیمان) با ارزش نزدیک به ۴۲۲میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

جزئیات معاملات گواهی سپرده سیمان

حداقل و حداکثر خرید برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، ۱۰ و ۱۰۰تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک‌کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب فردی که تمایل به خرید دارد، باید سفارش خرید حداقل ۱۰‌هزار گواهی معادل ۱۰تن سیمان و حداکثر ۱۰۰‌هزار گواهی معادل ۱۰۰تن سیمان تیپ۲ پاکتی را ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیش از ۱۰۰تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

مبنای قیمت در معاملات گواهی سپرده، قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس‌کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۵‌درصد در بازار گواهی کشف می‌شود.

معاملات گواهی سپرده سیمان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه انجام می‌شود. به این ترتیب معاملات گواهی سپرده در روزهای کاری اعلام‌شده از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به صورت پیش‌گشایش و پس از آن، به صورت تک‌قیمتی و ناپیوسته انجام می‌شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

خریداران همچنین باید بدانند گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی‌های سپرده‌ کالایی نیست که معاملات در آنها به صورت پیوسته است. در واقع کسانی که خرید سیمان انجام داده‌اند، باید اقدام به تحویل محصول از فروشنده و حمل آن کنند.