14 copy

این رشد نرخ که عمدتا متاثر از سیگنال‌‌‌های مثبت ارزی در بازار داخل است، اغلب شامل گواهی‌‌‌های کالایی از جمله انواع گواهی سکه، زعفران، پسته و زیره بود. با وجود این، روز گذشته اغلب گواهی‌‌‌های سکه نسبت به سایر گواهی‌‌‌های کالایی رشد قیمتی بیشتری را تجربه کردند. پیشرانی گواهی‌‌‌های سکه در مسیر صعود قیمتی در بازار مالی بورس‌کالا را باید در سیگنال‌‌‌های مثبت جهانی و صعود نرخ طلا جست‌وجو کرد. جدی شدن احتمال تنش میان روسیه و اوکراین زمینه اوج‌‌‌گیری قیمتی طلا در بازارهای جهانی را فراهم کرده و از این منظر به صعود نرخ گواهی‌‌‌های سکه در بازار داخلی منجر شده است.

اصلاح یا صعود قیمتی؟

بازار گواهی‌‌‌های کالایی، پس از طی روند نزولی در هفته قبل، روز ابتدایی هفته را سبزپوش شروع کرد؛ به نحوی که اغلب نمادهای گواهی کالایی در زمان تنظیم این گزارش (روز شنبه، 23بهمن‌ماه)، نسبت به نرخ بازگشایی با رشد قیمتی روبه‌رو شدند. افزایش نرخ ارز در بازار آزاد داخلی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها از مهم‌ترین سیگنال‌‌‌های اثرگذار بر روند معاملات بازار مالی بورس‌کالای ایران در ساعات ابتدایی بازگشایی و سبزپوشی یکپارچه بازار گواهی‌‌‌های کالایی در هفته جاری بود.

سقوط گواهی سکه به کف قیمتی چهار ماه اخیر

میانگین نرخ معامله گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس‌کالا، ظرف 10روز گذشته در محدوده 114 تا 119‌هزار تومان نوسان نرخ داشت و روز سه‌‌‌شنبه نوزدهم بهمن نیز میانگین نرخ هر گواهی سکه به 114‌هزار تومان سقوط کرد که این رقم کمترین نرخ معامله این گواهی‌‌‌ها پس از نیمه مهرماه سال‌جاری بود. روز بیستم بهمن میانگین نرخ گواهی‌‌‌های سکه به کانال 115‌هزار تومانی بازگشت که این کانال قیمتی نیز کمترین نرخ معامله این گواهی‌‌‌ها پس از روزهای ابتدایی آبان‌ماه امسال بود. سیگنال‌‌‌های ارزی و جهانی و تعدیل انتظارات تورمی در بازارهای داخلی، مهم‌ترین دلیل این عقبگرد قیمتی در این بخش بود. سیگنال‌‌‌های مثبت احیای برجام ظرف هفته گذشته و انتشار خبری مبنی بر لغو تعدادی از تحریم‌‌‌های هسته‌‌‌ای آمریکا علیه ایران به عقگبرد محسوس نرخ ارز در بازار داخلی منجر شد؛ به نحوی که نرخ ارز آزاد در بازار داخل از کانال 27‌هزار تومانی عقب‌‌‌نشینی کرد و تا کف کانال 26‌هزار تومانی نیز افت داشت. به این ترتیب، هفته گذشته نرخ ارز در بازار آزاد داخل به کف قیمتی خود ظرف 6ماه اخیر یعنی پس از روزهای پایانی مردادماه رسید که موضوع مهم‌ترین سیگنال جهت‌‌‌دهنده به بازارهای مالی و کالایی کشور ظرف هفته گذشته بود؛ سیگنالی که افت قیمت و کاهش حجم خرید را در پی داشت. در حالی که نرخ ارز در بازار آزاد داخل به کف قیمتی 6ماه اخیر خود رسیده، بهای معامله هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا به کف قیمتی چهارماه خود سقوط کرده است. روند مثبت به وجود آمده در نرخ جهانی طلا ظرف هفته‌‌‌های اخیر مهم‌ترین دلیل قرارگرفتن گواهی سکه در جایگاهی بهتر نسبت به اسکناس آمریکایی است. ظرف روز پایانی هفته قبل، یعنی چهارشنبه بیستم بهمن، بر ارزش گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس کالای ایران افزوده شد. این روند رشد قیمتی در روز ابتدایی بازگشایی بازارها طی هفته جاری یعنی شنبه 23بهمن‌ماه نیز ادامه یافت. افزایشی شدن نرخ ارز در بازار داخل مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر روند معاملات گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران بود. اگرچه ظرف روزهای اخیر اخبار دندان‌‌‌گیری از مذاکرات احیای برجام منتشر نشده؛ اما روند کاهشی به وجود آمده در بازار ارز متوقف شده است. برخی فعالان بازار بر این باورند که در حال حاضر بازار، کشش پذیرش نرخ ارز در کانال‌‌‌های قیمتی کمتر را ندارد و دارندگان ارز اگرچه در موقعیت فروش قرار دارند؛ اما تمایل برای فروش اسکناس آمریکایی در کانال کمتر از ارقام فعلی بسیار محدود است. در عین حال ظرف روزهای اخیر احتمال تقویت تنش نظامی میان روسیه و اوکراین شدت گرفته است. بروز این تنش نظامی سیگنالی افزایشی برای نرخ اسکناس آمریکایی در بازار داخل تلقی می‌شود. البته اثرگذاری این سیگنال به مراتب کمتر از سیگنال‌‌‌های احیای برجام بوده؛ اما قابل چشم‌‌‌پوشی نیست.

سیگنال‌‌‌های جهانی، حامی بازگشت اقبال به معامله‌‌‌گران گواهی سکه

صعود نرخ طلا در بازارهای جهانی از دیگر سیگنال‌‌‌هایی بود که از رشد قیمتی گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا و بهای سکه در بازار فیزیکی کشور ظرف روزهای اخیر حمایت کرد. بهای هر اونس طلا در معاملات آتی بورس نیویورک در روز پایانی هفته قبل یعنی جمعه 12فوریه به 1862دلار به ازای هر اونس صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ معاملات این فلز گرانبها پس از هفدهم فوریه 2021 بود. به این ترتیب طلا به سقف قیمتی سه‌ماه اخیر خود نزدیک شد. طلا ظرف روزهای ابتدایی هفته گذشته روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت؛ به نحوی که بهای این فلز گرانبها از روز هفتم تا دهم فوریه در محدوده قیمتی 1810 تا 1830دلار به ازای هر اونس نوسان داشت. روز پنج‌شنبه دهم فوریه داده‌‌‌های تورمی ایالات‌متحده آمریکا منتشر شد. نرخ تورم آمریکا در این روز برابر 5/ 7‌درصد اعلام شد، این در حالی بود که برآورد شده بود نرخ تورم ژانویه نسبت به سال قبل رشد 3/ 7درصدی داشته باشد. فراتر رفتن نرخ تورم در ایالات‌متحده آمریکا از پیش‌بینی‌‌‌ها و ثبت رکورد جدید تورمی در این کشور احتمال تصویب افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا در جلسه بعدی فدرال‌رزرو را تقویت بخشید و زمینه کاهش نرخ طلا را در روز پنج‌شنبه دهم فوریه به وجود آورد. با این حال، روز جمعه یازدهم فوریه خبر شدت گرفتن احتمال حمله روسیه به اوکراین منتشر شد و این خبر زمینه اوج‌‌‌گیری قیمت طلا در بازارهای جهانی را به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران به وجود آورد.

کاهش انتظارات منفی معامله‌‌‌گران گواهی سکه

همزمان با افزایش نرخ گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس کالا در روز ابتدایی هفته جاری، بهای سکه در بازار فیزیکی نیز رشد داشت؛ به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش بهای هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید (امامی) به 11میلیون و 910‌هزار تومان رسید. همچنین در این زمان فاصه قیمتی میان گواهی سکه و نرخ آن در بازار آزاد کاهش پیدا کرد و به حدود 5/ 0‌درصد رسید. این در حالی بود که در هفته‌‌‌های قبل معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا هر گواهی سکه را با نرخی حدود یک تا 2‌درصد کمتر از ارزش بنیادی (به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر 01/ 0 ارزش نرخ معامله سکه در بازار فیزیکی است) خریداری می‌‌‌کردند. به این ترتیب ظرف روز ابتدایی هفته از انتظارات کاهشی میان معامله‌‌‌گران گواهی سکه کاسته شد. البته این کاهش انتظار را باید بیش از سیگنال‌‌‌های ارزی در سیگنال‌‌‌های طلای جهانی و احتمال بروز جنگ نظامی در اروپای شرقی جست‌وجو کرد.

طلای سرخ به مدار رشد بازگشت

گواهی‌‌‌های زعفران در بازار مالی بورس‌کالا روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌‌‌گذارند. بهای این گواهی‌‌‌ها پس از کاهش محسوس قیمت در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه، مجددا از هفته گذشته به مسیر رشد قیمت بازگشته است. البته این رشد قیمتی در هفته گذشته بسیار محدود و آهسته بود؛ اما در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری بر میزان رشد قیمتی گواهی‌‌‌های زعفران در بازار مالی بورس‌کالا افزوده شد؛ به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش نسبت به نرخ بازگشایی رشد 936/ 1درصدی داشتند. تقویت نرخ ارز از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت طلای سرخ در معاملات گواهی کالایی در بازار مالی بورس‌کالا ظرف روز ابتدایی هفته جاری بود.