9 copy

در حالی که تورم جهانی با محوریت تورم در ایالات‌متحده آمریکا همچنان افزایشی است و این موضوع احتمال اخذ سیاست‌های انقباضی سختگیرانه از سوی فدرال رزرو را تشدید می‌کند، اما دولت پکن در کنترل تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده موفق بوده و این موضوع باعث می‌شود تا دست بانک خلق چین برای افزایش سیاست‌های انبساطی باز باشد. به این ترتیب داده‌‌‌های اقتصادی و تصمیمات بانک‌های مرکزی چین و ایالات متحده آمریکا دو سیگنال متقابل برای بازارهای کالایی به همراه خواهند داشت. این موضوع می‌تواند در حالی که یک سرعت‌‌‌گیر در مقابل صعود شتابان قیمتی در بخش فلزات باشد، اجازه تعدیل نرخ را نیز در بازارها نداده و از حفظ سطوح قیمتی فعلی در بازارها حمایت کند. اگرچه بعید نیست جریان عمومی نرخ در بازارهای کالایی هنوز افزایشی باشد.

رکوردشکنی تاریخی شاخص قیمتی بورس فلزات لندن

نرخ فلزات پایه ظرف 2 هفته ابتدایی ماه فوریه مجددا وارد مسیر رشد قیمتی شد به نحوی که در این بازه زمانی بهای فلزات پایه صعودی قابل ملاحظه‌ای داشت که به ثبت رکورد قیمتی جدید برای برخی فلزات غیرآهنی منجر شد. آلومینیوم، روی، نیکل و مس از جمله فلزاتی بودند که از قافله رشد قیمتی در بخش کامودیتی‌‌‌ها ظرف روزهای ابتدایی فوریه 2022 عقب نماندند.

شاخص بورس فلزات لندن نیز در حال حاضر در رکورد تاریخی خود نوسان قیمتی دارد. این شاخص در روز دهم فوریه به کانال 4‌هزار و 870 واحدی صعود کرد که بیشترین رکورد تاریخی این شاخص از زمان ثبت داده‌‌‌هاست. در روزهای بعد اندکی این شاخص تعدیل شد اما همچنان در محدوده 4‌هزار و 800 واحدی نوسان دارد که این رقم بدون در نظر گرفتن میزان شاخص در دهم فوریه رکورد تاریخی آن هست. در عین حال شاخص بورس فلزات لندن که معیاری از شاخص فلزات معامله شده در این بازار است نسبت به زمان مشابه در سال قبل صعودی 8/ 29درصدی و نسبت به میزان آن در ماه قبل افزایشی 4‌درصدی داشته است. به این ترتیب باید اذعان کرد که زمان اوج‌‌‌گیری قیمتی فلزات پایه هنوز به پایان نرسیده است. کاهش موجودی انبارهای بورسی در اغلب فلزات پایه، افزایش هزینه انرژی، احتمال رشد تقاضا برای این محصولات از سوی چین در نیمه ابتدایی سال 2022 و رکوردشکنی تورم در ایالات‌متحده آمریکا از مهم‌ترین دلایل اوج‌‌‌گیری قیمتی در این بخش است.

موفقیت پکن در کنترل تورم

شاخص قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده چین برای ماه ژانویه نیز در نیمه فوریه منتشر شد؛ هر دو شاخص در ماه ژانویه نسبت به میزان آن در ماه دسامبر 2021 کاهشی بود و در عین حال ارقامی کمتر از پیش‌بینی‌‌‌ها برای این دو شاخص در این ماه به ثبت رسید. در حالی که برآورد می‌شود شاخص قیمت تولیدکننده در چین برای ماه ژانویه نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشد 5/ 9درصدی داشته باشد، این شاخص در این ماه افزایش 1/ 9‌درصدی داشت. در عین حال شاخص قیمت تولیدکننده در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر 2022 کاهشی 2/ 1‌درصدی داشت.

شاخص قیمت مصرف‌کننده چین برای ماه ژانویه 2022 نسبت به ژانویه سال گذشته رشدی 9/ 0درصد داشت؛ البته برآوردها رشد این شاخص را یک‌درصد پیش‌بینی کرده بودند. در عین حال میزان رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر کاهشی بوده است. تعدیل شاخص قیمتی تولیدکننده و مصرف‌کننده در چین دست دولت پکن را برای اعمال سیاست‌های انبساطی بازخواهد گذاشت که این موضوع با تقویت تقاضا سیگنالی مثبت در جهت رشد قیمتی در این بخش خواهد بود. ظرف ماه‌‌‌های گذشته بانک خلق چین برای بهبود رشد اقتصادی این کشور اقدام به کاهش نرخ بهره کرد؛ تعدیل شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده دست بانک مرکزی چین را برای افزایش سیاست‌های انبساطی بازخواهد گذاشت. این موضوع می‌تواند تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها و به‌خصوص کالاهای پایه مصرفی در بخش صنعت را افزایشی کرده و از این منظر زمینه رشد قیمتی در بخش کامودیتی‌‌‌ها را فراهم کند.

سیگنال‌‌‌های آمریکایی بر بازارهای کالایی

داده‌‌‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و تصمیمات فدرال رزرو به‌‌‌عنوان بانک اقتصادی پیشرو در دنیا می‌تواند روند نوسان نرخ در بازارهای مالی و کالایی دنیا را تحت شعاع قرار دهد. همچنان تورم در ایالات‌متحده آمریکا در حال پیشروی است و این موضوع سیگنالی برای حفظ سطوح قیمتی بالا برای کامودیتی‌‌‌ها تلقی می‌شود. با این وجود رشد مستمر تورم باعث می‌شود تا فدرال رزرو برای گرفتن سیاست‌های انقباضی سختگیرانه‌‌‌تر ترغیب شود که در صورت عملی شدن این برآورد احتمال کاهش تقاضا و تضعیف قیمتی در بخش کالاهای صنعتی همچون فلزات پایه به قوت وجود دارد.

مس از قافله رکوردشکنی قیمتی جا ماند

بهای مس نیز در نیمه فوریه توانست مجددا به کانال 10‌هزار دلاری صعود کند؛ با این وجود رشد قیمتی فلز سرخ به مراتب کمتر از فلزاتی همچون روی، نیکل و آلومینیوم در روزهای اخیر بود. در حالی که این فلزات، رکوردهای قیمتی چند ساله خود را می‌‌‌شکنند همچنان مس با اوج قیمتی خود در ماه مه سال گذشته میلادی حدود 700 دلار به ازای هر تن فاصله دارد.

با این وجود موجودی مس در انبارهای بورسی رو به کاهش گذاشته و در کمترین میزان تاریخی خود قرار دارد. استمرار این رویه می‌تواند از رشد قیمتی در این بخش حمایت کند. موجودی مس در انبارهای سه بورس فلزات لندن، بورس (آتی) شانگهای و بورس کالای شیکاگو در پایان ژانویه 2022 به 200‌هزار و 402 تن محصول رسیده که این رقم نسبت به موجودی این محصول در انبارهای این بازارها در سال قبل کاهش 73‌هزار تنی داشته است. این روند کاهش موجودی مس در انبارهای بورسی ظرف دو هفته ابتدایی ماه فوریه ادامه‌‌‌دار شده است. با این وجود تحلیلگران بر این باورند که کاهش سرعت رشد اقتصادی چین و ایالات‌متحده آمریکا باعث شده تا معامله‌‌‌گران بازارهای کالایی توجه خود را به مس از دست بدهند. با این وجود پایین ماندن موجودی مس در انبارهای بورسی می‌تواند هشداری از صعود قیمتی فلز سرخ باشد.

روی در رکورد قیمتی 15 ساله

ظرف روزهای ابتدایی ماه فوریه از میزان موجودی فلز روی در انبارهای بورسی کاسته شده و این فلز مجددا وارد مسیر رشد نرخ شده است. در روز دهم فوریه قیمت هر تن روی در بورس فلزات لندن برای معاملات نقدی و تحویل فوری به 3‌هزار و 738 دلار صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ معامله این فلز ظرف 15 سال اخیر است. در روزهای بعد و در هفته جاری روی به کانال 3‌هزار و 600 دلاری عقب‌‌‌نشینی قیمتی داشت که این کانال قیمتی نیز ارقام قابل‌توجهی برای این فلز به‌‌‌شمار می‌رود. گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی برای روی تصفیه شده در سال‌جاری میلادی به 14‌میلیون و 90‌هزار تن برسد؛ این روند رو به رشد تقاضا در سال 2023 نیز ادامه خواهد داشت به نحوی که میزان تقاضا برای روی در سال آینده میلادی به 14‌میلیون و 410‌هزار تن افزایش پیدا می‌کند. افزایش مستمر تقاضا برای روی، سیگنالی در جهت رشد قیمتی آن خواهد بود.

همچنین برآورد می‌شود که بخش قابل‌توجهی از تقاضا برای روی در نیمه ابتدایی سال‌جاری میلادی رقم بخورد. با توجه به آنکه ورق گالوانیزه اصلی‌‌‌ترین بازار تقاضا برای فلز روی است، میزان تقاضا برای این فلز کاملا متناسب با توسعه فعالیت‌های زیرساختی خواهد بود. در این میان چین بزرگ‌ترین بازار مصرف این فلز بوده و بنابراین توسعه زیرساخت و گسترش ساخت‌‌‌وساز در این کشور مهم‌ترین سیگنال جهت‌‌‌دهنده به بازار فلز روی خواهد بود. در حالی که تضعیف ساخت‌‌‌وساز در چین می‌تواند از تقاضا برای فلز روی بکاهد، سیاست‌های حمایتی دولت پکن از بخش ساخت‌‌‌وساز و توسعه زیرساخت می‌تواند به رشد تقاضا برای فلز روی منجر شود.در شرایط کنونی اغلب تحلیلگران بر این باورند که ظرف نیمه ابتدایی سال 2022 و با شروع ماه مارس باید منتظر روند رو به رشد تقاضا برای فولاد در چین بود. اتمام زمان برگزاری بازی‌‌‌های المپیک زمستانی پکن و احتمال حمایت دولت این کشور از فعالیت‌های زیرساخت به منظور شتاب‌دهی به رشد اقتصادی مهم‌ترین دلیل این پیش‌بینی است که تحقق آن می‌تواند به صعود قیمتی در بازار فلز روی نیز منجر شود.

رشد تقاضا به صعود قیمتی نیکل منجر شد

نیکل نیز در هفته‌‌‌های اخیر مانند اغلب فلزات غیرآهنی در مسیر رشد قیمتی قدم برداشته است. نرخ این فلز در روز پنج‌شنبه هفدهم فوریه به 24‌هزار و 150 دلار به ازای هر تن صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ معامله آن پس از سال 2011 بود.  افزایش تقاضا برای فولادهای ضدزنگ و رشد تقاضا برای نیکل به‌‌‌منظور تولید باتری خودروهای الکتریکی مهم‌ترین دلیل رشد قیمتی این فلز در هفته‌‌‌های اخیر بوده است. در این شرایط صعود بهای انرژی در دنیا و به‌خصوص کشورهای اروپایی به کاهش یا توقف تولید در واحدهای ذوب نیکل منجر شده است. رشد تقاضا در بحبوحه محدودیت عرضه مهم‌ترین دلیل این رشد قیمتی بوده است.