2 copy

طلای سرخ از سکه افتاد

کاهش نرخ ارز در بازار داخل و پیش‌بینی سقوط بهای اسکناس آمریکایی به کانال 25‌هزار تومانی میان فعالان بازارهای مختلف مالی کشور باعث سقوط ارزش انواع گواهی‌‌‌های زعفران در بازار مالی بورس‌کالا شد و به این ترتیب طلای سرخ از سکه افتاد. در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار مالی بورس‌کالا میانگین عقبگرد قیمتی 10نماد گواهی زعفران 5/ 1‌درصد بود که با گذشت زمان و شدت گرفتن انتظارات منفی در بازار داخل این میانگین به 4/ 3‌درصد رسید. در حالی که کاهش محصول زعفران تولیدی در کشور با ایجاد برتری تقاضا نسبت به عرضه زمینه اوج‌‌‌گیری قیمتی گواهی‌‌‌های زعفران را فراهم کرده بود، احتمال سقوط نرخ ارز باعث ریزش قیمتی طلای‌سرخ شد. با توجه به اینکه عمده محصول زعفران تولیدی کشور صادر شده و بخش نسبتا کمی از این محصول در بازار داخل مصرف می‌شود، نرخ ارز می‌‌‌تواند بر روند معامله زعفران به‌سرعت اثرگذار شود. البته به‌نتیجه رسیدن مذاکرات وین لزوما در بلندمدت به زیان تولیدکنندگان زعفران و دارندگان گواهی این محصول نیست؛ چرا که رفع تحریم زمینه بهبود و تسهیل صادرات زعفران تولیدی کشور را فراهم کرده و از این منظر می‌‌‌تواند به افزایش ارزش این محصول منجر شود. به این ترتیب می‌‌‌توان گفت، بخشی از سقوط ارزش طلای‌سرخ در بازار گواهی کالایی رفتار هیجانی معامله‌‌‌گران این بازار متاثر از سایر بازارهای مالی کشور است.

حرکت خلاف جریان در بازار گواهی کشاورزی

برخلاف روند منفی ایجادشده در معاملات گواهی سکه و زعفران، گواهی‌‌‌های برنج، کشمش و پسته در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارند، به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش، نرخ گواهی برنج رشد 7/ 0درصدی، گواهی کشمش رشد 8/ 1درصدی و میانگین نرخ گواهی پسته افزایش 55/ 0درصدی را به ثبت رساندند. کمتر بودن جایگاه سرمایه‌‌‌ای این گواهی‌‌‌ها باعث شده است تا دارندگان این گواهی‌‌‌های کالایی واکنش کمتری به پیش‌بینی کاهش نرخ ارز داشته باشند. البته بخش قابل‌توجهی از محصولات کشاورزی کشور به بازارهای مختلف دنیا صادر می‌‌‌شود؛ اما حضور معامله‌‌‌گران سرمایه‌‌‌ای در این بازار کمتر بوده و این موضوع مانع بروز رفتار هیجانی در این بخش‌‌‌ها می‌شود.

سقوطی متاثر از سیگنال مثبت مذاکرات وین

گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس‌کالا در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار، سردمدار عقبگرد ارزش میان انواع گواهی‌‌‌ها بودند، به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش، میانگین نرخ 6 گواهی فعال سکه کاهش 2/ 2درصدی داشت. این عقبگرد قیمتی در شرایطی که بهای طلای جهانی تا مرز 1900دلار به ازای هر اونس صعود کرده، تنها متاثر از سیگنال‌‌‌های منفی ارزی در بازار داخل است. در هفته‌‌‌های اخیر، اخبار مذاکرات احیای برجام، به سیگنال‌‌‌ساز اصلی بازار ارز تبدیل شده و خبرهای مثبت از نزدیک‌شدن به توافق باعث شده تا ظرف یک‌ماه اخیر نرخ ارز کانال قیمتی 28 و 27‌هزار تومانی را از دست بدهد. در این شرایط در روزهای پایانی هفته قبل رویترز در گزارشی از آماده شدن متن پیش‌‌‌نویس مذاکرات احیای برجام خبر داد و در ادامه طرف ایرانی و آمریکایی نیز به شکل جداگانه، حصول نتیجه در مذاکرات را نزدیک اعلام کردند. در عین حال اخباری از احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران نزد کره منتشر شد و این موضوع زمینه عقبگرد بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد را فراهم کرد؛ به نحوی که روز جمعه 29 بهمن، نرخ ارز فردایی کانال 25‌هزار تومانی را نیز دید. سیگنال‌‌‌های منفی ارزی به میزانی جدی بود که بازار گواهی‌‌‌های کالایی در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز شنبه 30بهمن با کاهش محسوس نرخ روبه‌رو شد و میانگین نرخ 6نماد گواهی سکه تا 161‌هزار تومان عقب‌‌‌نشینی کرد که این رقم نسبت به میانگین نرخ معامله این 6گواهی در روز پایانی هفته قبل یعنی چهارشنبه 27بهمن‌ماه کاهش حدود 2درصدی داشت. عقبگرد قیمتی تنها شامل گواهی سکه نبود و سیگنال‌‌‌های منفی ارز، سکه را نیز در بازار فیزیکی کشور از سکه انداخت، به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش نرخ هر سکه طرح جدید (امامی) در بازار فیزیکی کشور به قیمت 11میلیون و 780‌هزار تومان رسید که این نرخ نسبت به قیمت بازگشایی آن کاهش 4/ 1درصدی داشت. نرخ سکه در بازار فیزیکی و بازار مالی بورس‌کالا در مسیر عقبگرد محسوس نرخ قرار گرفته؛ اما این افت قیمتی در بازار مالی بورس‌کالا همچنان بیش از عقبگرد قیمتی در بازار فیزیکی است. در واقع معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌‌‌کالای ایران، در شرایط کنونی حاضر به پرداخت بهای کمتری برای خرید هر گواهی سکه نسبت به نرخ آن در بازار فیزیکی هستند که این موضوع بیانگر منفی بودن انتظارات فعالان این بازار است.

به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است؛ اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌‌‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌‌‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. قرار گرفتن گواهی سکه در نرخی کمتر از ارزش بنیادی را می‌‌‌توان به مفهوم منفی شدن انتظارات فعالان این بازار و برآورد آنها از کاهش قیمت تعبیر کرد.

بی‌‌‌اعتنایی به سیگنال‌‌‌های جهانی

در شرایطی که نوسان کاهشی نرخ ارز در بازار داخل، سیگنالی کاهشی برای معاملات گواهی سکه در بازار داخل به همراه داشت، صعود نرخ طلا در بازارهای جهانی سرعت‌‌‌گیری جدی در مسیر این افت نرخ شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی روز جمعه تا نزدیکی 1900 دلاری شدن پیش رفت و به این ترتیب این فلز گرانبها برای سومین هفته متوالی در مسیر رشد قیمتی قدم برداشت. افزایش تنش در اروپای شرقی و احتمال جنگ نظامی میان روسیه و اوکراین از مهم‌ترین دلایل صعود قیمت طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران بود. در حالی که اواسط هفته گذشته مسکو اعلام کرد بخشی از نیروهای نظامی خود را از مرز اوکراین دور کرده و این موضوع زمینه عقبگرد قیمتی طلا را در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه فراهم کرد، روز جمعه اخباری مبنی بر درگیری میان ارتش اوکراین و جدایی‌‌‌‌‌‌طلبان لوهانسک منتشر شد. این خبر از سوی زلنسکی رئیس‌‌‌جمهور اوکراین رد شد؛ اما انتشار این خبر توانست به ایجاد واهمه در بازارهای مالی دنیا بینجامد و در حالی که تضعیف بازارهای پرریسک همچون بازار سهام را درپی داشت، به تقویت جایگاه طلا در بازارهای جهانی منجر شد.مسکو پیش از این نسبت به رعایت حقوق جدایی‌‌‌طلبان لوهانسک به اوکراین هشدار داده بود؛ در این شرایط دولت‌‌‌های غربی می‌‌‌گویند مسکو به دنبال ایجاد درگیری در این منطقه است تا بتواند حمله نظامی به اوکراین را توجیه کند. اما روسیه اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد و غرب را به ترس‌‌‌افکنی متهم می‌کند. به هر ترتیب، انتشار این اخبار و واهمه از بروز جنگ توانست طلا را تا 1897دلار به ازای هر اونس در روز جمعه برساند. داده‌‌‌های تورمی ایالات متحده سیگنال دیگر اثرگذار بر بازار طلاست. در حالی که رکوردشکنی تورم در آمریکا از بهبود جایگاه طلا حمایت می‌کند، جان ویلیامز، رئیس بانک فدرال‌ نیویورک از احتمال شدت گرفتن سیاست انقباضی در ایالات متحده آمریکا از ماه مارس برای مقابله با تورم خبر داد. تحقق عملی این وعده می‌‌‌تواند مانعی در مقابل صعود قیمت طلا در بازارهای جهانی باشد.

روند نوسان نرخ طلا بر رفتار معامله‌‌‌گران سکه در بازار مالی بورس‌کالا تاثیر دارد؛ اما در شرایط کنونی، نوسانات ارزی اصلی‌‌‌ترین سیگنال جهت‌‌‌دهنده به این بازار است.