654564

معاملات واحدهای صندوق‌های طلایی بورس‌کالا اگرچه از یک روند نزولی و تدریجی نرخ تبعیت می‌کنند، اخیرا با افزایش قیمت همراه شده است که بخش عمده آن از سوی صعود بهای اونس طلا در معاملات جهانی تغذیه می‌شود. البته نباید تکانه‌‌‌های محدود و مثبت نرخ آزاد ارز را در این میان نادیده گرفت؛ چرا که طبق عرف بازار، معامله‌‌‌گران ابزارهای طلایی بورس‌کالا بیش از آنکه تحرکات قیمتی در بازارهای جهانی را بر پیش‌بینی‌‌‌های خود موثر بدانند، تحرکات بازارهای داخلی به‌ویژه بازار ارز و طلا را مدنظر قرار می‌دهند.

در حال حاضر، بهای ارز در مسیر لاک‌پشتی نوسان می‌کند؛ به طوری که در جریان معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش با افت و خیزهای محدود، هر دلار آمریکا در بازار آزاد نزدیک به کانال 26‌هزار تومانی معامله شد. به‌رغم ابهامات موجود در بازار ارز و عدم‌قطعیت‌‌‌های دورنمای نرخ در این بازار، اونس جهانی طلا با آغاز درگیری‌‌‌های میان روسیه و اوکراین مسیر صعودی شتابانی را در پیش گرفت؛ تا جایی که در جریان دادوستدهای جهانی اوراق آتی این فلز گرانبها در روزهای پایانی هفته گذشته نوسان مثبت نزدیک به 100 دلار را نیز تجربه کرد. این صعود قابل‌توجه چندان دوامی نداشت؛ اما هنوز هم بهای اونس طلا در قله‌‌‌های افزایشی قرار گرفته که می‌‌‌تواند در صورت تداوم نوسان محدود در بازار ارز، جریان معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا را رهبری کند. به این ترتیب اگرچه نمی‌‌‌توان با صراحت لهجه از تداوم سبزپوشی برخی از نمادهای صندوق طلا و گواهی سپرده صحبت کرد؛ اما اثر رشد بهای اونس طلا را در افزایش حجم معاملات روزانه این بازار خودنمایی کرده که به کاهش فاصله نرخ ابطال و قیمت پایانی این اوراق طلایی منجر شده است.

جرقه‌‌‌های مثبت نرخ در بازار ابزارهای طلایی

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در جریان معاملات 6نماد فعال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا در بورس‌کالا، میانگین فاصله دو نرخ ابطال و قیمت پایانی به منفی یک‌درصد رسیده که در مقایسه با روزهای معاملاتی هفته گذشته روند کاهشی را پیموده است.

همچنین در بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز روند کاهشی مشابه بازار صندوق‌های طلایی، به چشم می‌‌‌خورد و شاهد کاهش فاصله قیمت هر 100گواهی سکه طلا با بهای بنیادین آن هستیم. به عبارت دقیق‌‌‌تر روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش میانگین فاصله بهای هر پنج‌نماد فعال گواهی سپرده سکه در بورس‌کالا، (به ازای هر 100ورقه از این اوراق که معادل یک‌سکه تمام‌بهار آزادی در بازار آزاد است)، از قیمت سکه فیزیکی به میزان منفی 16/ 1درصد به ثبت رسید که با رشد محدود بهای این اوراق در روز گذشته، به قیمت سکه فیزیکی بازار آزاد اندکی نزدیک‌‌‌تر شد.  به این ترتیب ردپای رشد محسوس بهای اونس طلا در بازارهای جهانی در معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا نیز قابل مشاهده است که در شرایط فعلی و با نوسان به‌نسبت محدود بهای ارز، ذهنیت اهالی بازار صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه را تحت‌تاثیر خود، اندکی تعدیل کرده است؛ تا جایی که به‌رغم تداوم حضور انتظارات در محدوده منفی، اندکی از این فاصله کاسته شده و قیمت‌های پایانی معاملات این اوراق به نرخ بنیادین خود نزدیک شدند.

 به این ترتیب، کلیت بازار هنوز هم قیمت‌های فعلی را بالا ارزیابی می‌کند؛ اما شاهد نوسان لحظه‌‌‌ای و مثبت این بازارها در روز گذشته بودیم.

تشدید افت و خیزهای بهای طلا به دنبال درگیری روسیه و اوکراین

قیمت اونس طلا روز جمعه به زیر 1890دلار سقوط کرد و به 1888دلار در هر اونس رسید؛ به گونه‌ای که طی یک روز معاملاتی بالغ بر 14دلار از ارزش این فلز گرانبها در معاملات بازارهای جهانی کاسته شد. برخی از کارشناسان معتقدند نگرانی‌ها در مورد تاثیر اقتصادی درگیری روسیه و اوکراین پس از رونمایی از تحریم‌‌‌های جدید علیه روسیه کاهش یافته است. جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا، به‌وضوح نشان داد که قدرت‌‌‌های غربی مایل به تداوم این درگیری نبوده و حاضر نیستند اقتصاد خود را قربانی کنند. در همین حال، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده، از تورم ترجیحی فدرال‌رزرو حکایت دارد که در ماه ژانویه 1/ 6‌درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. رشد شتابان این شاخص، سریع‌‌‌ترین افزایش از سال 1982 تاکنون به شمار می‌رود. اما افت و خیزهای شدید بهای اونس جهانی طلا در جریان معاملات روزهای پایانی هفته گذشته (پنج‌شنبه) آن هم به میزان نزدیک به 100دلار بر نگرانی‌های اخیر سرمایه‌گذاران در این بازار افزود.

به گزارش کیتکونیوز، با شروع حمله نظامیان روسی به اوکراین، قیمت طلا طی هفته گذشته به بالاترین حد خود، یعنی 1976دلار در هر اونس رسید که بالاترین سطح در 5/ 1سال گذشته بود. با این حال، برخی از کارشناسان پیش از حرکت‌‌‌های رفت‌وبرگشتی بهای اونس طلا در مورد مخاطرات موجود در بازار طلا به عنوان یک پناهگاه امن ژئوپلیتیک، به سرمایه‌گذاران هشدار داده بودند. مشکل ثبات در روندهای این‌چنینی بازار طلا این است که اگر عدم‌قطعیت ژئوپلیتیک تشدید نشود، آنگاه نمی‌‌‌توان تحلیل‌‌‌های کوتاه مدت را معتبر دانست؛ تجربه‌ای که پیش از این نیز در بازار طلا به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر در حالی که سرمایه‌گذاران نباید در یک درگیری ژئوپلیتیک به دنبال ورود هیجانی به بازار طلا باشند، به آن معنا نیست که طلا دارایی امن موثری نیست. به گفته برخی از تحلیلگران، سرمایه‌گذاران به جای تمرکز بر نوسانات روزانه، باید روند تحرکات قیمتی طلا را در دوره بلندمدت مورد بررسی قرار دهند.

نقش طلا به عنوان یک دارایی امن هنوز به پایان نرسیده، اما لازم است سایر جنبه‌های این درگیری و اثرات آن بر اقتصاد جهانی مشخص شود؛ چرا که همراه با فاجعه انسانی که در حال رخ دادن در اوکراین است، این درگیری به طور قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت. اوکراین سومین صادرکننده بزرگ گندم و همچنین بازیگری مهم در بازار انرژی است. این تضاد جدید زنجیره‌‌‌های تامین غذا و انرژی جهانی را تهدید می‌کند که می‌‌‌تواند شاخص تورم را بالاتر ببرد. پیش از این تحلیلگران خاطرنشان کرده بودند که تهدید تورمی فزاینده، بازار طلا را مدت‌‌‌ها پیش از شروع بازی‌‌‌های جنگی روسیه، به سمت روند صعودی جدید سوق داد که همچنان تداوم یافته است.

روز جمعه، قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده، بالاتر از حد انتظار افزایش یافت و به بالاترین سطح آن طی چهار دهه اخیر رسید. این اطلاعات جدید نیست، اما نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها راه به جایی نمی‌‌‌برد و به ضرر ترمیم اقتصادی جهان پس از فروکش کردن بحران شیوع ویروس کرونا تمام خواهد شد. رشد شاخص تورم تنها در ایالات متحده نبوده و قیمت مصرف‌کننده در کانادا به بالاترین حد خود در 30سال اخیر رسیده است. به گفته برخی از تحلیلگران و اقتصاددانان، افزایش قیمت‌ها در اروپا نیز می‌‌‌تواند رکود جدیدی ایجاد کند. مصرف‌کنندگان شاهد کاهش مداوم قدرت خرید خود هستند که به معنای کاهش مصرف است. فشارهای تورمی باعث افزایش نرخ بهره می‌شود، در حالی که بازده اوراق قرضه 10ساله حدود 2‌درصد است. این شرایط نوسانات بیشتری را در بازارهای سهام ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای کم‌ریسک‌‌‌تر سوق می‌دهد.