معمولا بورس‌‌‌های کالایی بسته به محل قرارگیری، محصولاتی را که بازار نقدی قوی و رقابت بالایی را دارند، پذیرش می‌کنند. به‌‌‌عنوان نمونه، فلفل در بورس کالایی هند و قهوه در بورس‌کالایی برزیل معامله می‌شود، بنابراین عرضه خودرو در بورس‌کالای ایران لزوما نمی‌‌‌تواند به مفهوم اشتباه بودن این تصمیم باشد  بلکه به فراخور شرایط است.

با توجه به وضعیت خودروسازی در کشور، نابسامانی بازار آن و اهمیت معاملات خودرو در بازار داخل، شاید ورود این محصول به بورس‌کالا به‌‌‌عنوان بازاری شفاف و رقابتی بتواند تا حدی از این نابسامانی بکاهد. بورس‌کالا بستر عرضه و معامله‌‌‌ شفاف را فراهم کرده و از این منظر هرگونه تردید نسبت به صحت معاملات با روش‌های دیگر فروش را از بین می‌‌‌برد. در عین حال، در این روش فروش دسترسی به آمار معامله‌‌‌گران آسان‌‌‌تر بوده و زمینه نظارت قیمتی و جلوگیری از ورود سفته‌‌‌بازان به این بازار تسهیل می‌شود. با این حال، ورود خودرو به بورس‌کالا تنها گام ابتدایی در مسیر سالم شدن معاملات در این بخش است. در سال‌های گذشته نیز عرضه خودرو در بازار فیزیکی بورس‌‌‌کالای ایران تجربه شد؛ اما به دلیل آماده نبودن الزامات آن، این شیوه معاملاتی تداوم نداشت.

بنابراین اگر عزم جدی برای موفقیت فروش خودرو از طریق این بستر فروش وجود داشته باشد، باید الزامات موردنیاز نیز محقق شود. این الزامات عبارتند از: مشخص شدن جایگاه عرضه‌‌‌کننده، خریدار، کارگزاری، بورس‌کالا و ارتباط این ارکان با خودروساز و نمایندگی‌های فروش خودرو. بنابراین در وهله اول باید مشخص شود که شکل‌‌‌گیری معاملات خودرو در بورس‌‌‌کالا چگونه باید باشد و چگونه می‌‌‌توان این ارکان را با شرایط فعلی معاملات خودرو تطبیق داد.

در عین حال فروش در بورس‌کالا بر اساس رقابت آزاد قیمتی است. در این شرایط باید دید که سیاستگذار چنین رقابتی را برای خرید خودرو برمی‌‌‌تابد یا خیر. درصورتی که سیاستگذار قوانین این بازار کالایی را بپذیرد، احتمال رشد قیمت در کوتاه‌مدت با توجه به برتری تقاضا نسبت به عرضه وجود دارد.

پذیرش و عرضه خودرو در بورس‌کالا می‌‌‌تواند با ایجاد مزایایی همچون خروج از نرخ‌‌‌گذاری دستوری، شفافیت و رقابت، مزایای برای معامله این محصول به همراه داشته باشد که به سود طرفین معامله، یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی است؛ اما نباید از این نکته غافل شد که بخش قابل‌توجهی از چالش فعلی در این زنجیره از عدم‌تناسب عرضه و تقاضا نشات می‌گیرد. به این ترتیب حتی اگر بتوان با تغییر روش فروش و کوتاه کردن دست دلالان، این بازار را تا حدی به آرامش نزدیک کرد، تا زمانی که تعادلی در عرضه و تقاضا به وجود، نیاید نمی‌‌‌توان انتظار داشت عرضه خودرو در بورس‌کالا به واقعی شدن قیمت خودرو کمک کند. در عین حال نباید از این نکته غافل شد که بخشی از رشد تقاضا در بازار فولاد، معلول تورم بالا در کشور و جایگاه سرمایه‌‌‌ای یافتن خودرو است که این عامل با پذیرش خودرو در بورس‌کالا رفع نمی‌شود. بنابراین تنها زمانی می‌‌‌توان از عرضه خودرو در بورس‌کالا نتیجه دلخواه گرفت که علاوه بر اصلاح روش فروش بر افزایش تولید نیز تمرکز شود.

شفافیت با عرضه خودرو در بورس‌کالا

به گزارش کالاخبر، پس از اظهارنظر اخیر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر درخواست جدی یکی از خودروسازان برای ورود خودرو به بورس‌کالا، روز سه‌‌‌شنبه ۲۴اسفند شاهد پذیرش خودرو شاهین در بورس‌کالا بودیم.

مجید عشقی اخیرا گفته بود: یکی از خودروسازان درخواست جدی خود را برای عرضه خودرو در بورس‌کالا ارائه کرده است. این موضوع در هیات پذیرش بررسی خواهد شد و اگر شرایط لازم را داشته باشد، عرضه خودرو در بورس‌کالا در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امید است عرضه خودرو در بورس‌کالا سال آینده اجرایی شود، گفت: تاکید سازمان بورس این است که محصولات شرکت‌هایی که سهام آنها در بازار سهام معامله می‌شود، در بورس کالا عرضه و به صورت شفاف فروخته شود.

بر این اساس و با اطلاعیه مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران، خودروی شاهین پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهلمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۲۴ اسفندماه در بازار اصلی پذیرش شد. از این رو می‌‌‌توانیم منتظر حضور خودرو در رینگ داخلی بورس کالا باشیم.