بازار فیزیکی و غوغای صنعتی‌ها

سال گذشته در مجموع بیش از ۷۶میلیون و ۱۴۶‌هزار تن انواع محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت و ارزش نزدیک به ۶۳۰‌هزار و ۶۷۵میلیارد تومانی را به ثبت رساند. بررسی‌ها حاکی است که حجم معاملات رشد ۱۲۸درصدی و ارزش آن نسبت به سال ۹۹ دوبرابر شده و افزایش ۱۰۲درصدی داشت که بالاترین سطح رشد در تاریخ معاملات بورس‌کالا از ابتدای تاسیس تاکنون به شمار می‌رود.

   معامله‌گران در سال گذشته ۵۷میلیون و ۴۹۷‌هزار تن انواع محصول‌های صنعتی و معدنی را به ارزش ۳۶۹‌هزار و ۸۹۸میلیارد تومان مورد دادوستد قرار دادند که به لحاظ حجم ۳۱۹‌درصد و به لحاظ ارزش ۱۲۳‌درصد بیشتر از سال ۹۹ بود.

  در حوزه محصول‌های پتروشیمی با ثبت رکوردهای جدید و رشد ۶/ ۴درصدی حجم و ۷۴درصدی ارزش معاملات، دادوستد ۵میلیون و ۳۷۹‌هزار تن محصول به ارزش ۱۴۵‌هزار و ۳۸۰میلیارد تومان گزارش شد.

  در حوزه محصول‌های فرآورده‌‌‌های نفتی نیز حجم معاملات کاهش ۱۰درصدی داشت و به ۱۲میلیون و ۸۹۵‌هزار تن رسید؛ اما ارزش معاملات شاهد ثبت رکورد جدید بود و با ۷۷‌درصد افزایش به ۱۰۷‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسید.

  بازار فرعی هم رکورد زد و در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۷۴‌هزار و ۳۰۳تن انواع محصول در این بازار فروخته شد که ارزش ۷‌هزار و ۱۶۶میلیارد تومانی را رقم زد.

  در تالار کشاورزی در بخش فیزیکی ۶تن زعفران به ارزش ۸/ ۷۵میلیارد تومان معامله شد.

  در بخش معاملات شمش طلا نیز ۴۵۴کیلوگرم طلا به ارزش ۶۵۳میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

سهم قراردادها در بازار فیزیکی

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سال ۱۴۰۰ معاملات در بازار فیزیکی بر پایه سه‌قرارداد نقدی، سلف و نسیه انجام شد.

  نزدیک به ۶/ ۵۷میلیون تن محصول به صورت نقدی به فروش رسید.

  ۵/ ۱۵میلیون تن در قالب قرارداد سلف انجام شد.

  ۳ میلیون تن هم در قالب نسیه فروخته شد.

سنگین‌وزن‌‌‌های بورس‌کالا را بشناسیم

در گروه محصول‌‌‌های صنعتی و معدنی بیشترین حجم و ارزش معاملات به شرح زیر بود:

  بیشترین حجم معاملات به سیمان با ۳۴میلیون و ۸۶۴‌هزار تن اختصاص داشت. از نظر ارزش معاملات، فولاد بیشترین سهم را داشت؛ اما ارزش معاملات سیمان ۱۶‌هزار و ۹۰۲میلیارد تومان بود.

  فولاد با معامله ۱۴میلیون و ۶۳۹‌هزار تن در جایگاه دومین سنگین‌وزن تالار صنعتی جای گرفت و ارزش معاملات آن به ۲۴۴‌هزار میلیارد تومان رسید.

  پس از فولاد، سنگ‌آهن بیشترین حجم را به لحاظ معاملات در تالار صنعتی به خود اختصاص داد و معامله ۵میلیون و ۲۳۸‌هزار تن از این محصول، ارزشی نزدیک به ۱۵‌هزار و ۲۰۳میلیارد تومان را رقم زد.

در گروه پتروشیمی، بیشترین حجم معاملات به مواد پلیمری و مواد شیمیایی اختصاص داشت.

  حجم معاملات مواد پلیمری نزدیک به ۳میلیون و ۷۸۸‌هزار تن به ارزش ۱۱۹‌هزار و ۵۰۲میلیارد تومان بود.

  مواد شیمیایی یک‌میلیون و ۵۸۷‌هزار تن به ارزش ۲۵‌هزار و ۸۴۰میلیارد تومان بود.

در گروه فرآورده‌های نفتی، بیشترین حجم معاملات مربوط به وکیوم‌باتوم بود، سپس به قیر و لوب‌کات اختصاص داشت.

  حجم معاملات وکیوم‌باتوم ۵/ ۵میلیون تن و ارزش آن نزدیک به ۴۰‌هزار و ۹۰۶میلیارد تومان بود.

  قیر با معامله ۹/ ۴میلیون تنی ارزش ۴۰‌هزار و ۳۷۸میلیارد تومانی را رقم زد.

  عرضه‌کنندگان لوب‌کات نیز با فروش ۸/ ۱میلیون تنی به ارزش معاملات ۲۰‌هزار و ۲۶۴میلیارد تومانی دست یافتند.

در بازار مشتقه بورس‌کالا چه گذشت؟

بورس‌کالا طی سال گذشته در بازار مشتقه شاهد ثبت ۶میلیون و ۶۸۹‌هزار و ۶۶۲ قرارداد آتی و اختیار معامله به ارزش ۱۷‌هزار و ۴۶۷میلیارد تومان بود.

  ۶میلیون و ۵۰۴‌هزار قرارداد آتی به ارزش ۱۶‌هزار و ۵۵۷میلیارد تومان دادوستد شد.

  ۱۸۵‌هزار و ۳۱۹قرارداد اختیار معامله به ارزش ۹۱۰میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

افزایش ۶۳ درصدی قراردادها در بازارهای مالی

در بازار ابزارهای مالی بورس‌کالا نیز ۲میلیارد و ۸۵۹میلیون و ۷۵۱‌هزار قرارداد به ارزش نزدیک به ۱۶‌هزار و ۹۷۳میلیارد تومان میان معامله‌گران دست به دست شد.

  بیش از ۲میلیارد و ۵۳۰‌هزار قرارداد در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۶‌هزار و ۲۴۵میلیارد تومان منعقد شد. در این بخش شاهد رشد ۲/ ۶۲درصدی در تعداد قرارداد و ۵درصدی در ارزش معاملات بودیم.

  ۳۲۰میلیون و ۲۹۸‌هزار گواهی سپرده کالایی به ارزش ۹‌هزار و ۸۴۶میلیارد تومان و ۸میلیون و ۸۸۳قرارداد سلف موازی استاندارد به ارزش ۸‌هزار و ۸۰۶میلیارد تومان در بازار ابزارهای مالی بورس‌کالا دادوستد شد. در بخش گواهی سپرده کالایی رشد ۱۴۱درصدی در تعداد قراردادها و افزایش ۶/ ۱۱درصدی در ارزش معاملات به چشم می‌خورد که بیشتر ناشی از راه‌اندازی گواهی سپرده سیمان بود.

بورس‌کالا در تالار معاملات مناقصه نیز شاهد رشد ۲۴۴درصدی حجم و ۵۹۳درصدی ارزش بود؛ به گونه‌ای که ۶۸‌هزار و ۷۴۹کنتور برق در این تالار به ثبت رسید و ارزش ۴۶میلیارد تومان را رقم زد.