3 copy

بازگشت انتظارات تورمی به محدوده منفی

شاهد تعمیق انتظارات تورمی در محدوده منفی هستیم که به دلیل عقبگرد بهای آزاد ارز رخ داده است. این در حالی است که طی روزهای اخیر به دلیل تداوم روند صعودی بهای ارز، معامله‌‌‌گران با حفظ استراتژی محافظه‌‌‌کارانه خود سعی کردند به‌تدریج بهای معاملاتی اوراق طلایی را به سطوح قیمتی بالاتر هدایت کنند. بنابراین کاهش فاصله دو نرخ پایانی و ابطال واحدهای صندوق طلا در روزهای اخیر رقم خورد و حتی در بازار گواهی سپرده برای چند روز متوالی متوسط نرخ مبادله این اوراق با بهای سکه فیزیکی در بازار به سمت ارقام مثبت هدایت شد.

از آنجا که عمده دارایی‌‌‌های صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس‌کالا مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلاست، نرخ ابطال واحدهای صندوق (طلا) با تغییر قیمت اوراق سپرده سکه تعدیل شد. به این ترتیب دو قیمت ابطال و بهای معاملاتی واحدهای صندوق طلا در روزهای افزایشی بازار به یکدیگر نزدیک شدند و شاهد کم‌شدن فاصله این دو نرخ بودیم. البته  انحراف انتظارات برآوردشده از معاملات اهالی این بازار به صفر متمایل شده بود و تا حد زیادی شاهد تخلیه حباب قیمتی بودیم؛ اما همچنان به سمت محدوده منفی قیمتی گرایش داشت. در نخستین واکنش اهالی این بازار به تایید خبر آزادسازی منابع ارزی ایران، شاهد تعمیق انتظارات در محدوده منفی قیمتی بودیم؛ تا جایی که در جریان مبادلات روز گذشته با نوسان منفی نرخ واحدهای صندوق طلای قابل معامله در هر 6نماد فعال، مواجه شدیم. از این رو متوسط فاصله این نرخ با بهای ابطال به میزان منفی 54/ 1‌درصد رسید.

در بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس‌کالا نیز شاهد کاهش قیمت مبادلاتی این اوراق بودیم؛ تا جایی که فاصله متوسط بهای این اوراق با نرخ سکه فیزیکی به منفی 5/ 0درصد رسید. به این ترتیب در تمامی اوراق طلایی بورس‌کالا اثر کاهشی بهای ارز به‌وضوح قابل مشاهده است که در جریان مبادلات روز گذشته این بازارها را به سمت نوسان منفی نرخ سوق داد. از آنجا که میان معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا با سایر بازارهای موازی نظیر بازار ارز و سکه رابطه علت و معلولی وجود دارد، می‌‌‌توان اثر تغییرات قیمتی در این بازارها را بر یکدیگر محاسبه کرد. حال اگر بخواهیم تعمیق انتظارات در محدوده منفی را در هر دو بازار صندوق طلا و گواهی سپرده سکه بر بازار ارز مورد بررسی قرار دهیم، تضعیف نرخ آزاد دلار در سطوح فعلی به چشم می‌‌‌خورد که در سطوح ابتدایی کانال 27‌هزار تومانی ارزیابی شده است.

مخابره دو سیگنال متناقض به بازار ابزارهای طلایی

دو متغیر اثرگذار بر روند قیمتی ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا روز گذشته را با دو جریان متفاوت سپری کردند. بهای آزاد ارز و اونس جهانی طلا که دو متغیر اصلی تغذیه‌کننده انتظارات اهالی این بازارها هستند، با دو سیگنال افزایشی از سوی بازارهای جهانی و کاهشی از سوی بازار داخلی ارز مواجه شدند. به عبارت دقیق‌تر، نرخ آزاد دلار روز گذشته پس از عبور از کانال 28‌هزار تومانی و دستیابی به سقف قیمتی خود از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون، با تایید خبر آزادسازی منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی از روند افزایشی بازماند و با یک پله عقبگرد به کانال 27‌هزار تومانی بازگشت. به این ترتیب در اولین واکنش معامله‌گران به این نوسان کاهشی نرخ ارز، شاهد قرمزپوشی نمادهای فعال طلایی در بازارهای بورس‌کالا شدیم که به کاهش فاصله با بهای بنیادین این دارایی‌های مالی منتهی شد؛ چرا که با این گشایش ارزی، بانک مرکزی به‌راحتی می‌تواند نوسان شدید بهای ارز در بازار را کنترل و بازار را به سمت ثبات قیمتی هدایت کند.  در مقابل، بازارهای جهانی روندی متفاوت را در پیش گرفته‌اند و شاهد افزایش بهای اونس جهانی طلا در معاملات هفته جاری هستیم؛ چرا که در بحبوحه نگرانی‌ها از تشدید درگیری در اوکراین پس از آنکه پوتین مذاکرات صلح را به عنوان «وضعیت بن‌بست» توصیف کرد، اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه بازارهای جهانی به بالای 1970دلار رسید که این رقم نزدیک به بالاترین سطح خود طی یک‌ماه گذشته است؛ در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا اظهار کرد، جنگ روسیه در اوکراین یک نسل‌کشی است. از طرف دیگر بهای این فلز گرانبها، پس از اینکه آخرین داده‌‌‌ها نشان داد، نرخ تورم سالانه ایالات‌متحده در ماه مارس 5/ 8‌درصد افزایش یافت و سریع‌‌‌ترین شتاب را از دسامبر 1981 تاکنون به خود گرفته است، طلا به‌عنوان دارایی پوششی در برابر تورم با افزایش تقاضا همراه شد که نهایتا به رشد قیمت آن منجر شد. به دنبال این اخبار، سیاست فدرال‌رزرو مبنی بر انقباض پولی بیشتر تشدید شد و رئیس فدرال‌رزرو، موضع جدی بانک مرکزی در این زمینه را مجددا تایید کرد.

BLS (اداره آمار کار) گزارش تورم  CPI(شاخص قیمت مصرف‌کننده) آمریکا را برای مارس 2022 منتشر کرد. این گزارش نشان داد که در مقایسه با سطح تورم در مارس 2021، تورم به 5/ 8‌درصد افزایش یافته است. بنابراین مشاهده می‌شود که در مقایسه با سطوح ماه به ماه، تورم افزایش یافته است. با این حال، این خبر چندان عجیب نبود؛ چرا که پیش از این بانک فدرال‌رزرو در 30 مارس آن را منتشر کرده بود.

ارز یا اونس طلا سکاندار نوسان قیمتی بازار می‌‌‌شوند؟

پیش‌بینی‌‌‌های فدرال‌رزرو جامعه سرمایه‌گذاری را برای این شتاب شدید فشارهای تورمی آماده کرد و گزارش اواسط هفته این بانک، تایید کرد که فشارهای تورمی در ماه مارس به رشد خود ادامه دادند. این امر موج‌‌‌هایی از رشد تقاضا را در دارایی‌‌‌های مالی امن ایجاد کرد که موجب افزایش بازدهی اوراق خزانه‌‌‌های ایالات‌متحده و افزایش بهای دارایی‌‌‌های امن همچون اونس طلا و شاخص دلار شد. با این حال، معامله‎گران ابزارهای طلایی بورس‌کالا روند قیمتی هر دو متغیر را در طول زمان رشد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند؛ اما عرف این بازار نشان داده که در این بازی نوسان بهای آزاد ارز است که برنده نهایی شده و با تبدیل شدن به منبع اصلی شکل‌گیری انتظارات تورمی اهالی بازار، تکانه‌‌‌های قیمتی ابزارهای طلایی بورس‌کالا را همسو با خود رقم می‌‌‌زند. البته این مطلب تا جایی قابل اتکا خواهد بود که تغییر قیمتی در هر دو بازار ارز داخلی و طلای جهانی در یک‌سطح بهینه قرار گرفته باشد؛ اما اگر رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی ادامه یابد، تا جایی که در کوتاه‌‌‌مدت شاهد پرواز قیمتی اونس طلا باشیم، آنگاه استراتژی معامله‌‌‌گران ابزارهای طلایی نیز به گونه‌‌‌ای متفاوت تغییر خواهد کرد.