9 copy

تعدیل انتظارات تورمی ابزارهای طلایی در محدوده منفی

افت و خیزهای مکرر بهای ارز و اونس جهانی طلا به‌عنوان دو متغیر اثرگذار بر نرخ پایانی ابزارهای مالی-طلایی بورس‌کالا، سردرگمی موجود در بازار صندوق‌های طلا و گواهی سکه را همچون پیمان‌های آتی افزایش داده؛ به گونه‌ای که شاهد نوسان سینوسی نرخ پایانی این اوراق در بورس‌کالا هستیم و روزانه تغییر چهره بازار از رنگ سبز به قرمزپوشی را مشاهده می‌کنیم. در جریان دادوستد این اوراق طی روز گذشته، در عموم ساعات معاملاتی شاهد نوسان منفی قیمت در این ابزارها بودیم که از وجود نااطمینانی نسبت به دورنمای قیمتی در بین اهالی بازار حکایت دارد. اهالی بازار همچنان ترس از ریزش قیمت‌ها را در فرضیه‌‌‌های خود در نظر می‌‌‌گیرند؛ اما مبتنی بر تغییرات روزانه قیمتی در بازارهای اثرگذار، واکنش سریع از خود نشان داده و سعی می‌کنند نرخ پایانی معاملات خود را نزدیک به قیمت ابطال این اوراق مالی-طلایی حفظ کنند. از این رو شاهد کم‌شدن فاصله این دو نرخ در بازار صندوق‌های طلایی بورس‌کالا از ابتدای هفته تاکنون بودیم که از رقم 76/ 1‌درصد ابتدای هفته جاری (27 فروردین‌ماه) در روز گذشته به 65/ 0‌درصد رسیده است. این کاهش فاصله بین دو نرخ، از تمایل به تخلیه حباب قیمتی توسط معامله‌‌‌گران خبر می‌دهد که در سایه استراتژی محافظه‌‌‌کارانه، با نوسانات روزانه بازارها هم‌مسیر شده‌‌‌اند.

گواهی یک‌درصد پایین‌‌‌تر از سکه بازار آزاد معامله شد

در بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز در هفته جاری شاهد کم‌شدن فاصله متوسط بهای  این اوراق با نرخ بنیادین آن بودیم و حتی ورود به محدوده مثبت قیمتی در روزهای افزایشی بازار ارز و اونس طلا نیز به ثبت رسید؛ اما با عقبگرد قیمتی و مخابره سیگنال کاهشی از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه به بازار ارز، بار دیگر جریان کاهش بها در این بازار ادامه یافت و شاهد پایین آمدن متوسط بهای هر پنج‌اوراق سپرده سکه طلا نسبت به بهای سکه فیزیکی در بازار آزاد بودیم. به عبارت دقیق‌تر در جریان معاملات روز گذشته در بازار گواهی سپرده، هر صد ورقه گواهی سکه طلا (معادل یک سکه تمام بهار آزادی) به طور متوسط یک‌درصد پایین‌‌‌تر از نرخ سکه فیزیکی (تمام‌بهار آزادی) معامله شدند.

به این ترتیب هر دو بازار گواهی سکه و صندوق‌های طلای بورس‌کالا هنوز هم از فرضیه کاهش نرخ حمایت می‌کنند؛ اما نمی‌‌‌توان با ‌صراحت از تداوم این روند صحبت کرد؛ چرا که نسبت به تحرکات موجود در بازارهای موازی نظیر ارز و اونس طلا حساس است و در مدت کوتاه می‌‌‌تواند تغییر فاز قیمتی را تجربه کند. به این ترتیب برآیند انتظارات منفی در این دو بازار به رقم 63/ 1‌درصد رسیده است که پیش‌بینی بهای انتظاری دلار آزاد از این بستر رقمی کمتر از سطوح فعلی نرخ ارز را نشان می‌دهد.

انعکاس ابهام قیمتی ارز و اونس طلا بر معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا

ابزارهای طلایی بورس‌کالا که تحت‌تاثیر دو سیگنال از سوی بازار ارز داخلی و طلای جهانی نوسان قیمت را تجربه می‌کنند، این روزها از سوی هر دو سیگنال با ابهام دورنمای قیمتی مواجه هستند؛ چرا که هر دو بازار تحت‌تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی موجود قرار دارد و به‌طور مداوم در حال تغییر است. مبتنی بر این تحرکات قیمتی در هر دو بازار ارز و طلای جهانی، معامله‌‌‌گران ابزارهای طلایی بورس‌کالا با سردرگمی به دادوستد می‌‌‌پردازند؛ اما سعی می‌کنند فاصله قیمت پایانی معاملات خود را با بهای بنیادین این دارایی‌‌‌ها تا جایی که امکان‌‌‌پذیر است کاهش دهند و از ورود و خروج هیجانی به بازار خودداری کنند. همچنین جریان معاملات بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا برگرفته از ذهنیت افراد نسبت به دورنمای قیمتی متغیرهای اثرگذار است، از این رو امکان پیش‌بینی انتظارات تورمی معامله‌‌‌گران این بازار حداقل در کوتاه‌‌‌مدت وجود دارد.

قرمزپوشی ابزارهای طلایی با سیگنال کاهشی «سخنگو»

با شروع سال جدید که بهای اونس جهانی طلا از قله 2هزار دلاری عبور کرد و نرخ آزاد ارز نیز در مسیر صعودی نوسان‌‌‌های مثبت خود را از سر گرفت، انتظارات تا حد زیادی تعدیل شد و به سمت محدوده مثبت حرکت کرد. اگرچه به دلیل نااطمینانی‌‌‌های موجود این انتظارات مثبت دوام چندانی نداشت و بدون اینکه بتواند در کانال مثبت تثبیت شود، عقبگردهای متوالی به سمت محدوده منفی را بارها تجربه کرد. از این رو می‌‌‌توان از افت و خیزهای جریان معاملات ابزارهای طلایی تحت‌تاثیر نوسانات روزانه متغیرهای اثرگذار بر این بازار صحبت کرد که نسبت به کوچک‌ترین تغییر قیمت یا سیگنال خبری از سوی مقامات رسمی، به‌سرعت واکنش نشان داده و جو بازار را تغییر می‌دهد. همان‌طور که در جریان دادوستد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلای بورس‌کالا طی معاملات دو روز گذشته مشاهده شد. به گونه‌‌‌ای که سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه در دولت سیزدهم اظهار کرد: سطوح درآمدهای ارزی کشور به وضعیت مناسبی رسیده و نسبت به سال گذشته به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. از این رو بسیاری از تحلیلگران بازار ارز سخنان این مقام مسوول را همچون سیگنال کاهشی به بازار تلقی کرده و بروز جهش‌‌‌های احتمالی افزایش بهای ارز در آینده را قابل کنترل دانستند. بنابراین ادامه روند افزایشی در این بازار را چندان منطقی نمی‌‌‌دانند. به این ترتیب، به‌رغم نوسان افزایشی بهای ارز در ابتدای هفته جاری، با اعلام این خبر در اواسط هفته، بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در جریان معاملات روز گذشته بازار ارز نیز، تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای آزاد دلار در محدوده 27‌هزار و 510تومان معامله شد که در کنار عقبگرد اونس طلا در معاملات جهانی روز گذشته، چهره بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا در عموم ساعات معاملات قرمزپوش شد. به این ترتیب شاهد نوسانات روزانه و تغییر مداوم چهره بازار هستیم که با تکانه‌‌‌های سینوسی مکرر همراه شده است.

افت و خیزهای بهای اونس طلای جهانی ادامه دارد!

نوسان بهای اونس طلا در بازارهای جهانی نیز در مسیر مشخصی قرار ندارد و افت و خیزهای متعددی را تجربه می‌کند، به گونه‌‌‌ای که اونس طلا پس از عبور از سطح 2‌هزار دلاری، روز سه‌‌‌شنبه (در لحظه تنظیم این گزارش) به 1976دلار در هر اونس کاهش یافت؛ زیرا افزایش شاخص دلار در کنار رشد بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری آمریکا، باعث کاهش تقاضای طلا شد. این فلز گرانبها روز دوشنبه به سطح 1998دلاری صعود کرد؛ زیرا نگرانی‌های ژئوپلیتیک و رشد شاخص تورمی، جذابیت دارایی‌‌‌های امن را افزایش داد، اما هنوز هم تردیدهای زیادی در بین سرمایه‌گذاران برای رشد یکباره بهای اونس طلا وجود داشت؛ زیرا بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که شاخص دلار به بالاترین حد خود از مارس 2020 تاکنون رسیده، بازدهی اوراق خزانه 10ساله ایالات‌متحده هم به بالاترین حد خود در بیش از سه‌سال گذشته رسیده است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران برای کاهش چندبرابری نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو آماده می‌‌‌شوند تا این بانک به دنبال مهار تورم، سیاست‌‌‌های انقباضی خود را اجرایی کند. در حالی که طلا در مواقع بحران‌های سیاسی و اقتصادی و در شرایط تورمی به‌‌‌عنوان یک ذخیره امن در نظر گرفته می‌شود، شاخص دلار قوی‌‌‌ و نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه فرصت نگه‌‌‌داشتن شمش طلا را افزایش می‌دهد