به گزارش اکوایران، شاخص قیمت مواد غذایی فائو در آوریل ۲۰۲۲ به ۵/ ۱۵۸ واحد رسید که این رقم نسبت به این شاخص در ماه قبل (مارس ۲۰۲۲) کاهشی ۸/ ۰ درصدی داشت. این شاخص تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از کالاهای غذایی رایج را دنبال می‌کند و در مارس امسال به رکورد تاریخی خود رسید.  اگرچه شاخص مواد غذایی فائو در ماه آوریل نسبت به ماه مارس اندکی کاهش داشت، اما همچنان تورم مواد غذایی بالاست؛ این شاخص در ماه آوریل امسال نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی ۸/ ۲۹ درصدی داشته است.

شاخص ماهانه قیمت روغن‌نباتی فائو در ماه آوریل کاهشی ۷/ ۵درصدی داشت. افت تقاضا برای انواع روغن‌ها باعث شد بهای روغن آفتابگردان، سویا و نخل‌(پالم) در این ماه کاهش داشته باشد. اندونزی بزرگ‌ترین صادرکننده روغن پالم در دنیا نسبت به ممنوعیت صادرات روغن پالم اقدام کرد؛ این تصمیم اگرچه به تلاطم در بازار جهانی منجر شد، اما بهای این محصول در بازار داخلی این کشور را کنترل کرد. در عین حال عدم اطمینان نسبت به امکان صادرات این روغن به خارج از اندونزی نیز باعث شد نرخ این محصول صادراتی نیز افت داشته باشد.

شاخص ماهانه قیمت غلات فائو نیز در ماه آوریل ۷/ ۰واحد کاهش یافت؛ افت ۳ درصدی قیمت جهانی ذرت از مهم‌ترین دلایل این عقبگرد بود. در عین حال بهای گندم در بازارهای جهانی همچنان به‌شدت تحت تاثیر انسداد مداوم بنادر در اوکراین و کاهش احتمالی برداشت محصول در آمریکا به‌دلیل خشکسالی قرار دارد. با این وجود هند بر میزان صادرات گندم خود افزود و میزان صادرات گندم روسیه نیز فراتر از انتظار بود و این عوامل مانع صعود مستمر بهای گندم در این ماه شدند. اما قیمت‌های بین‌المللی برنج نسبت به ماه مارس افزایشی ۳/ ۲ درصدی داشت که این رشد قیمت نتیجه افزایش تقاضا از سوی چین و کشورهای خاور نزدیک بود.  در همین زمان، شاخص قیمت شکر فائو به دلیل افزایش قیمت اتانول و نگرانی‌ها نسبت به شروع کند برداشت نیشکر در برزیل به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول رشدی ۳/ ۳ درصدی داشت.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه آوریل نسبت به ماه قبل ۲/ ۲ درصد افزایش یافت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند، بهای گوشت طیور، گوشت گوسفند و گوشت گاو افزایش یافت. قیمت گوشت طیور تحت تاثیر اختلال در صادرات از اوکراین و افزایش شیوع آنفلوآنزای پرندگان در نیمکره شمالی قرار گرفت. در مقابل، قیمت گوشت گوسفند در این ماه به شکل متوسط روندی کاهشی داشت.

شاخص قیمت لبنیات فائو نیز به دلیل کمبود مداوم عرضه جهانی، ۹/ ۰درصد افزایش یافت؛ تولید شیر در اروپای غربی و اقیانوسیه همچنان کمتر از میزان فصلی خود در سال‌های قبل است. در این شرایط قیمت جهانی کره بیشترین افزایش قیمت را در گروه لبنیات تجربه کرد. بخشی از این رشد قیمت متاثر از افزایش تقاضا برای این محصول به‌دلیل صعود بهای روغن آفتابگردان و مارگارین بود.