برنامه ویژه دولت برای تخصیص بهینه منابع از مسیر بورس‌کالا

 به گفته معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، تا این جای کار از بورس‌کالا برای تعادل‌‌‌بخشی به بازار فولاد به میزان زیادی کمک گرفته شده و این مسیری است که باید ادامه یابد.  محتشمی‌پور گفت: باید روی طراحی ساختارهای متناسب با فضای بازار کار کرد؛ چراکه برای ایجاد ابزارهای جدید و حتی تنظیم مقررات پایش بازار و کشف قیمت عادلانه نیازمند همکاری بورس‌کالا هستیم و باید روی دانش آن کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون بحث واگذاری پروانه‌‌‌های بهره‌برداری از مسیر بورس‌کالا مطرح شده است، اظهار کرد: این موضوع ضمن اینکه اقدام جدیدی محسوب می‌شود، به کار کارشناسی زیادی نیاز دارد و بورس‌کالا در این زمینه فعال شده است. امیدواریم بتوانیم با همکاری بورس‌کالا سریع‌‌‌تر به نتیجه برسیم.

محتشمی‌پور با تاکید بر این نکته که در فضای رقابتی متعادل نیازمند رگولیشن و تنظیم‌گری نیستیم، گفت: اگر در کالایی فضا از حالت رقابتی خارج شد، رگولاتوری و تنظیم‌گری خاص نیاز است؛ تنظیم‌گری‌هایی که اجازه ندهد قیمت از حالت منطقی خارج شود.

وی اظهار کرد: اگر اعتقاد دولت قیمت‌گذاری دستوری بود، نیازی نبود بر ظرفیت‌های بورس‌کالا تکیه شود؛ بنابراین بحث دولت قیمت‌گذاری دستوری نیست و تنها موضوع، تعادل‌بخشی به بازار با همکاری و کمک بورس‌کالاست.

به گفته معاون وزیر صمت، در برخی کالاها نظیر زنجیره صنعت روی یا گندله با مشکل مواجه هستیم و چون در بعضی بخش‌ها، کالا به فروش نمی‌رود، بازار عملا شکل نگرفته و از این رو قابل مشاهده است که نیازمند انعطاف‌پذیری در مقررات هستیم که این موضوع کار سنگین کارشناسی را می‌طلبد و امیدواریم با بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های بورس‌کالا بتوانیم در مسیر تعادل‌بخشی به این بازارها حرکت کنیم.

استفاده از پتانسیل‌‌‌های بورس‌کالا یکی از رویکردهایی است که در دولت‌‌‌های مختلف تعقیب شده، ولی فاصله‌‌‌گرفتن از این ابزار یا ایجاد تنش و دوگانگی، همچنین تبعیت از قیمت‌گذاری دستوری همگی مواردی خواهند بود که به نگرانی‌ها می‌‌‌افزایند.