p22 copy

شنای خلاف جهت بازار فولاد ایران و دنیا

معاملات فولاد در اقصی‌نقاط بازارهای جهانی با کاهش تقاضا و عقبگرد قیمتی همراه شده است. از سویی جو روانی اثرگذاری جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن و فولاد فروکش کرده و از سوی دیگر، اقدام فولادسازان روسی به ارزان‌فروشی برای دور زدن تحریم باعث شده است تا محصولات زنجیره فولاد با افت قیمت روبه‌‌‌رو شوند. اگرچه تضعیف بازار فولاد جهانی خبری منفی برای فولادسازان داخلی بود و سیگنالی کاهشی برای بازار فولاد کشور به شمار می‌رود؛ اما این سیگنال در تقابل با خبر قطعی یا کاهش قابل ملاحظه دیماند (ظرفیت مصرفی) برق تعلق‌گرفته به فولادسازان از نیمه خرداد به مدت سه‌ماه خنثی شد و در نهایت بازار مقاطع طویل فولادی روندی خلاف جهت بازار دنیا با افزایش نرخ را در پیش گرفت.

کاهش عرضه و صعود تقاضا با سیگنال بی‌‌‌برقی

هفته گذشته، رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران میزبان عرضه تنها 74‌هزار تن انواع میلگرد فولادی بود که این میزان عرضه نسبت به عرضه‌‌‌های قبلی این محصول افت قابل ملاحظه‌‌‌ای داشت. در حالی که نوردکاران از میزان عرضه هفتگی مقاطع طویل فولادی و به طور خاص میلگرد به طور قابل ملاحظه‌‌‌ای کاستند، تقاضا برای این محصول، صعودی قابل ملاحظه داشت. خبر قطعی برق فولادسازان کشور در تابستان امسال باعث شد تا از سویی، از میزان عرضه نوردکاران در بازار فیزیکی بورس‌کالا کاسته شود و از سوی دیگر بر خریدهای مصرفی و سرمایه‌‌‌ای در این بازار افزوده شود. به این ترتیب، تقابل کاهش عرضه و رشد تقاضا زمینه اوج‌‌‌گیری قیمتی و رکوردشکنی نرخ فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران را رقم زد. در حالی که هر کیلوگرم میلگرد فولادی هفته گذشته با قیمتی در بازه 15‌هزار و 550 تا 15‌هزار و 750تومان راهی بورس‌کالای ایران شد، رقابت خریداران برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های میلگرد باعث شد تا میانگین نرخ فروش این محصول به 16‌هزار و 500تومان برسد.

سقف قیمت اعلامی برای عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته گذشته کاهش 3/ 4درصدی داشت و از 16‌هزار و 450تومان به 15‌هزار و 750تومان رسید. کاهش قیمت پایه، افزایش تقاضا و افت عرضه، زمینه رقابت متقاضیان میلگرد را فراهم کرد و به این ترتیب، میانگین نرخ فروش میلگرد از این بازار رشد 5/ 6درصدی نسبت به میانگین قیمت پایه داشت. رقابت قیمتی برای خرید میلگرد در تمامی‌‌‌ عرضه‌‌‌های هفته گذشته رقم خورد که حداقل رقابت قیمتی 4/ 0‌درصد و حداکثر آن 2/ 9‌درصد بود. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ فروش میلگرد در این بازار به 18‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسید که این رقم، رکورد تاریخی بهای فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران و بازار آزاد با احتساب مالیات ارزش‌افزوده بود.

افزایش انتظارات تورمی میان اهالی بازار، سیگنال دیگر اثرگذار بر بازار مقاطع طویل فولادی در روزهای گذشته بود. ترس از کاهش ارزش پول ملی باعث شده است تا مجددا بازار مقاطع طویل فولادی با خریدهای سرمایه‌‌‌ای با هدف حفظ ارزش ریال روبه‌‌‌رو شود. ورود نقدینگی به این بازار از رشد قیمت‌ها در این بخش حمایت می‌کند.

زیان‌‌‌ده بودن صنعت نیروگاهی به ضرر مصرف‌کنندگان فولاد تمام شد

فقدان ‌توجه کافی به توسعه زیرساخت نیروگاهی در کشور ظرف سال‌های گذشته، دامن صنایع و مصرف‌کننده را در کشور گرفته است. در حالی که دولت ظرف سال‌های گذشته توجه کافی به توسعه زیرساخت نیروگاهی در کشور نداشت، زیان‌‌‌ده بودن این صنعت که نتیجه قیمت‌گذاری دستوری برق است، باعث شده تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز رغبتی برای ورود به این عرصه نداشته باشند. به این ترتیب، در حالی که کشور در رتبه دوم ذخایر گازی دنیا قرار گرفته و جزو 10کشور برتر به لحاظ ذخایر نفتی است و به لحاظ طبیعی نیز امکان احداث نیروگاه‌‌‌ خورشیدی در بخش قابل‌توجهی از مناطق کشور وجود دارد، امروز با بحران تامین برق ظرف بازه زمانی طولانی‌مدت روبه‌‌‌رو هستیم. اگرچه دولت با هدف حمایت از صنایع و مصرف‌کننده مانع واقعی‌شدن بهای انرژی در کشور شده؛ اما امروز صنعت و حتی عموم مردم باید یکباره تاوان این تصمیم‌گیری را با قطع‌شدن برق خانگی و صنعتی، کاهش عرضه محصولات صنعتی، تورم محصول نهایی و... بدهند.

منطق یا جو روانی به رونق بازار مقاطع انجامید؟

به گفته فعالان بازار آزاد، فروش مقاطع طویل فولادی در این بخش نیز در هفته گذشته با رونق مواجه شد. به این ترتیب، این بازار پس از ماه‌‌‌ها رکود، رنگی از رونق مصرفی و سرمایه‌‌‌ای را به خود دید. مصرف‌کنندگان مقاطع طویل فولادی این هفته درصدد برآمدند تا خریدهای خود را هر چه سریع‌تر انجام دهند. احتمال گران‌شدن فولاد با توجه به خبر قطعی برق و در عین حال رشد مستمر انتظارات تورمی در بازار داخل مهم‌ترین دلایل ترغیب مصرف‌کننده به خرید بود. سیگنال قطعی برق تنها یکی از پارامترهای جهت‌‌‌دهنده به بازار آهن و فولاد بود؛ ترس از جهش تورمی و ارزی دیگر در کشور نیز باعث شد مجددا بازار مقاطع طویل فولادی با رشد تقاضای سرمایه‌‌‌ای با هدف تبدیل ریال به کالا مواجه شود. با این حال، برخی از فعالان بازار آهن و فولاد به این رشد قیمتی نگاه مثبتی ندارند و آن را رشد قیمت هیجانی می‌‌‌دانند. در حال حاضر، انبار تجار انباشته از انواع میلگرد بوده و فعلا تغییر محسوسی در تقاضای مصرفی مقاطع طویل فولادی کشور رخ نداده است؛ بنابراین بعید است که بازار با کمبود همراه شود. انباشت محصول در انبارها باعث می‌شود تا با فروکش‌کردن جو هیجانی امکان ریزش قیمت‌ها فراهم باشد.