گواهی‌های سپرده در بورس‌کالا قد می‌‌‌کشند

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس‌کالا، ۲میلیون و ۹۰۲‌هزار و ۴۰۰گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش بیش از ۴۳۶میلیارد تومانی صدرنشین شد و از نظر ارزش معاملات در جایگاه نخست ایستاد. این دارایی به ترتیب ۱۳‌درصد از حجم کل و ۶۳‌درصد از ارزش کل معاملات هفته گذشته را به خود اختصاص داد. عنوان برتر معاملات هفته قبل به لحاظ حجم با ثبت معامله ۱۴میلیون و ۱۵۳‌هزار گواهی سپرده، به سیمان تعلق گرفت و ارزش معاملات این دارایی به بیش از ۴/ ۱۰میلیارد تومان رسید. سیمان ۶۵‌درصد از حجم کل معاملات گواهی سپرده کالایی در هفته قبل را به خود اختصاص داده بود. در هفته گذشته، همچنین ۴میلیون و ۱۱‌هزار و ۳۶۹گواهی سپرده زعفران‌نگین به ارزش بیش از ۱۶۶میلیارد و ۶۵۵میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که این دارایی پایه از نظر حجم و ارزش به‌ترتیب با سهم ۱۸درصدی و ۲۴درصدی از کل معاملات رتبه دوم را کسب کرد. ارزش معامله ۷۵۰‌هزار و ۳۷۳گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۷۷میلیارد و ۸۲۹میلیون تومان فراتر رفت و این دارایی با سهم ۱۱درصدی از کل ارزش معاملات، مقام سوم را بعد از سکه طلا و زعفران‌نگین به نام خود کند. در نماد معاملاتی برنج طارم نیز ۸‌هزار و ۶۱گواهی سپرده میان معامله‌گران دست به دست شد و ارزش تقریبی ۷۱۸میلیون تومان را در پی داشت. در هفته قبل و بر پایه دو دارایی پسته و زیره‌سبز در مجموع ۲۲گواهی سپرده معامله شد و ارزش بیش از ۲میلیون و ۹۸۱‌هزار تومان را رقم زد.

صندوق طلا پیشتاز بازار آتی شد

حجم بازار قراردادهای آتی در هفته منتهی به ۲۰خرداد به ترتیب به ۲۸‌هزار و ۶۰۱ قرارداد به ارزش نزدیک به ۲۱۷میلیارد تومان رسید. البته در هفته گذشته، صندوق‌های طلا دوباره مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. به گزارش «کالاخبر»، در هفته‌‌‌ای که گذشت، ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی در سه‌دارایی پایه زعفران‌نگین، صندوق طلا و صندوق نقره نزدیک به ۲۱۷میلیارد و ۲۰۲تومان بود. حجم این معاملات نیز به ۲۸‌هزار و ۶۰۱قرارداد رسید. در جریان معاملات هفته قبل، تعداد ۱۵‌هزار و ۴۵۶قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد که ارزش بیش از ۶۸میلیارد و ۳۵۵میلیون تومان را برای آن به ثبت رساند. زعفران‌نگین با این عملکرد معاملاتی و کسب سهم ۵۴درصدی از کل قراردادهای منعقدشده، توانست مقام نخست معاملات را در متغیر حجم از آن خود کند، اما به لحاظ ارزشی با سهم ۳۱درصدی از ارزش کل قراردادها در جایگاه دوم و پس از صندوق طلا ایستاد. معامله‌گران این تعداد قرارداد را در سه‌سررسید تیر، شهریور و آبان ۱۴۰۱ منعقد کردند.

انعقاد ۱۲‌هزار و ۳۳۹قرارداد آتی صندوق طلا نیز ارزش نزدیک به ۱۴۷میلیارد و ۲۵۷میلیون تومانی را در بازار به ثبت رساند. قراردادهای مذکور ۴۳‌درصد از حجم کل و ۶۸‌درصد از ارزش کل معاملات را رقم زدند و این دارایی پایه در سه سررسید خرداد، مرداد و مهر ۱۴۰۱ رتبه دوم معاملات هفتگی را به دست آورد. در دو سررسید تحویل خرداد و مرداد امسال نیز ۸۰۶قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد که ارزش تقریبی یک‌میلیارد و ۵۸۸میلیون تومان برای آن به ثبت رسید.

نقره را برای تحویل مهر ۱۴۰۱ معامله کنید

بورس‌کالا با صدور اطلاعیه‌‌‌ای از راه‌اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل مهرماه ۱۴۰۱ از روز دوشنبه ۲۳خردادماه جاری خبر داد.به گزارش «کالاخبر»، براساس جدیدترین اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس‌کالای ایران، قرارداد مذکور تا تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ قابل معامله خواهد بود. قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش‌گشایش به مدت ۳۰دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز می‌شود و پس از انجام حراج تک قیمتی رأس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. قیمت پایه قرارداد آتی نیز همان قیمت کشف‌شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.در صورت عدم‌انجام معامله در حراج تک‌قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فرآیند روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

این گزارش می‌‌‌افزاید، ۱۷ اسفندماه سال ۹۹ معاملات آتی نقره به طور رسمی در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد. جزئیات قرارداد آتی نقره بیانگر آن است که هر قرارداد معادل ۱۰۰گرم و استاندارد کالا، ساچمه نقره مطابق استاندارد ۹۹۹ است. حد نوسان قیمت این قرارداد، مثبت و منفی ۵‌درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل بوده و قیمت تسویه در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سناست. سقف موقعیت‌های باز برای اشخاص حقیقی و حقوقی نیز ۵۰۰موقعیت در هر کد معاملاتی در نظر گرفته شده است.