Untitled-3 copy

جریان افزایش قیمت در معاملات شمش فولاد فروکش کرد؛ به این ترتیب، بخش قابل‌توجهی از فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف روز گذشته با نرخی نزدیک به قیمت پایه و در کف کانال قیمتی 13‌هزار و 200تومان انجام شد. انتظار ایجاد جریان کاهشی در نوسانات نرخ ارز، ترس از ابطال معاملات با رقابت بالای قیمتی و سیگنال کاهشی بازار فولاد جهانی به بازار داخل از مهم‌ترین دلایل کاهش رقابت قیمتی در این بازار بود. بررسی‌‌‌ها حاکی از آن است که جریان کاهش قیمت تنها شامل حال معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نبوده و مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز با افت نرخ روبه‌رو شده‌‌‌اند؛ به نحوی که هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در کف کانال 18‌هزار و200 تومان معامله می‌شود. البته برخی فعالان این بازار از فروش این محصول در کانال قیمتی 17‌هزار و 900تومان نیز خبر می‌دهند.

ابطال معاملات، بی اثر بر روند بازار

این هفته، رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در دو تاریخ یعنی شنبه 28خرداد و سه‌‌‌شنبه 21خرداد میزبان عرضه شمش فولاد بود. ابطال بخشی از معاملات شمش فولاد هفته گذشته (سه‌‌‌شنبه 24خردادماه) به دلیل رقابت زیاد خریداران باعث شد تا مجددا رینگ شمش فولاد در روز ابتدایی هفته جاری برگزار شود. به این ترتیب، در روز 28 خرداد، فولادسازان بالغ بر 90‌هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه 12‌هزار و 990تومان رهسپار بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کردند که برای این حجم محصول تقاضای تقریبا دوبرابری در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه‌شده منجر شد. اگرچه عرضه‌‌‌های هفته قبل به دلیل رقابت زیاد خریداران ابطال شده بود، اما مجددا متقاضیان شمش فولاد برای کسب سهم از این عرضه‌‌‌ها نیز به رقابت قیمتی با یکدیگر پرداختند و به این ترتیب در نهایت میانگین نرخ فروش شمش فولاد در این روز به 15‌هزار و 360تومان رسید که این میانگین قیمتی بالاتر از نرخ‌های ابطال‌شده در معاملات هفته قبل بود. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز شنبه 28خرداد نسبت به قیمت پایه رشد 2/ 18درصدی داشت.

در شرایطی رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران رونقی قابل‌توجه دارد که بهای این محصول در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته است و اغلب پیش‌بینی‌‌‌ها از استمرار روند کاهش نرخ در میان‌مدت حکایت دارد. با وجود این، سیگنال‌‌‌های مثبت تورمی و ارزی و احتمال افت تولید و عرضه شمش فولاد به بازار در هفته‌‌‌های آینده به دلیل قطعی برق فولادسازان باعث شد تا متقاضیان از عرضه‌‌‌های شمش فولاد استقبال کنند. در این شرایط، افزایش فاصله قیمت میان نرخ ارز آزاد و نیمایی نیز مزید بر علت شد و زمینه افزایش تقاضا برای شمش فولاد را مهیا کرد. قیمت پایه شمش فولاد براساس نرخ ارز نیمایی تعیین می‌شود، اما نرخ ارز در بازار آزاد ذهنیت قیمتی در بازار را رقم می‌‌‌زند. در چنین شرایطی با افزایش فاصله میان دو نرخ ارز، اگرچه بهای پایه کاهش پیدا می‌کند، اما نرخ ارز آزاد به ذهنیت قیمتی فعالان بازار جهت داده و زمینه رشد قیمت را فراهم می‌کند. عرضه‌‌‌های اعتباری نیز عامل دیگری است که برخی فعالان این بازار، آن را عاملی در جهت افزایش تقاضا می‌‌‌دانند. فروش اعتباری در شرایطی که بازار در رونق به سر می‌‌‌برد، بر رقابت حاکم بر معاملات می‌‌‌افزاید.

تعدیل هیجان معامله‌‌‌گران با فروکش‌ جریان صعودی ارز

فولادی‌‌‌ها روز گذشته بالغ بر 160‌هزار تن شمش فولاد را در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با قیمت پایه 13‌هزار و 100تومان عرضه کردند. بخش قابل‌توجهی از فروش شمش فولاد از این بازار در قیمت پایه با رقابت قیمتی محدودی انجام شد، اما در رینگ روز گذشته رقابت 15درصدی نیز بر سر بخشی از عرضه‌‌‌ها وجود داشت. بررسی روند معاملات روز گذشته شمش فولاد حاکی از آن است که 131‌هزار تن از معاملات با میانگین نرخ 13‌هزار و 180تومان به فروش رفت که این رقم بسیار نزدیک به بهای پایه آن بود. ترس از ابطال مجدد معاملاتی با رقابت بالای قیمتی، عرضه قابل ملاحظه شمش فولاد، بازگشت نرخ ارز از کانال 32‌هزار تومان و احتمال بهبود نرخ ارز از مهم‌ترین دلایل فروکش‌کردن هیجان در روند معاملات شمش فولاد بود.

بی‌‌‌توجهی فولادی‌‌‌ها به سیگنال جهانی

سقوط آزاد قیمتی فولاد در بازارهای جهانی با محوریت بازار داخلی چین سرعت گرفته است؛ این موضوع با تضعیف نرخ فولاد صادراتی ایران می‌‌‌تواند زمینه عقبگرد بهای فولاد در بازار داخل را فراهم کند. اما بازار فولاد کشور بی‌‌‌توجه به سیگنال‌‌‌های کاهشی ارسالی از بازارهای جهانی در مسیر سقوط قیمتی قدم برمی‌‌‌دارد. نرخ فروش فولاد در بازار داخلی چین در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری، یعنی دوشنبه بیستم ژوئن، کاهش 5/ 8درصدی داشت. کاهش تقاضا برای فولادهای ساختمانی و چشم‌‌‌انداز منفی از تقاضای چینی‌‌‌ها در این کشور، مهم‌ترین دلیل سقوط نرخ بیلت در این چین بود. این عقبگرد قیمتی به میزانی جدی است که برخی فولادسازان این کشور برای کاهش زیان به افت یا توقف تولید روی آورده‌‌‌اند.

با توجه به اینکه عمده صادرات فولاد ایران رهسپار کشورهای آسیای‌شرقی و به‌خصوص چین می‌شود، سقوط تقاضای فولاد در چین می‌‌‌تواند ضربه جدی به بازار فولاد صادراتی کشور وارد کند. «فست‌‌‌مارکت» نرخ فروش بیلت صادراتی ایران فوب‌‌‌ خلیج‌فارس را در روز پانزدهم ژوئن برابر 545 تا 555 دلار به ازای هر تن اعلام کرد. البته برخی از فعالان بازار آهن و فولاد کشور می‌‌‌گویند نبود مشتری صادراتی باعث شده است تا فولاد کشور با تخفیف و در محدوده قیمتی 520 تا 530دلار به ازای هر تن به فروش برود.

میلگرد از سکه افتاد

بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در هفته گذشته تا مرز 19‌هزار تومانی شدن هم پیش رفت؛ اما این صعود قیمتی در این بازار ماندگار نشد. سیگنال‌‌‌های ارزی و تورمی، رقابت بر سر خرید شمش و مقاطع فولادی از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران و افزایش نرخ سیمان به‌‌‌عنوان دیگر محصول مصرفی در صنعت ساختمان، زمینه اوج‌‌‌گیری بهای سیمان را در بازار جهانی فراهم کرد. با این حال، انباشت محصول در انبار تجار و نبود تقاضای مصرفی در بازار داخل باعث شد تا از تب و تاب صعود قیمتی در این بازار کاسته شود؛ به نحوی که دیروز هر کیلوگرم میلگرد سایز 16 در بازار آزاد تهران تا کف کانال قیمتی 18‌هزار و200 تومان عقب نشست. به این ترتیب در بازه زمانی یک‌هفته‌‌‌ای میلگرد عقبگرد قیمتی 5/ 4درصدی داشت. در این شرایط، برخی فعالان بازار از فروش برخی محموله‌‌‌های میلگرد در بازار آزاد در کانال قیمتی 17‌هزار  و 800تومان نیز خبر می‌دهند.