Untitled-3 copy

سایه رکود جهانی بر بازار داخلی مقاطع

بازار داخلی میلگرد پس از عبور از تب‌‌‌وتاب نوسان نرخ آزاد ارز و نگرانی‌ها از خاموشی‌‌‌های تابستانه وارد مقطع رکود شده است. محمد اعتباری، از فعالان بازار مقاطع فولادی در این باره می‌‌‌گوید: در هفته گذشته، بورس‌کالا اعلام کرد که از ابتدای مردادماه، قیمت میلگرد و تیرآهن از بهای فولاد تبعیت می‌کند و بهای این دو مقطع فولادی به‌‌‌ترتیب 11 و 14‌درصد بالاتر از قیمت تمام‌شده فولاد خواهد بود؛ این خود پیامی به بازار بود که جلوی افزایش قیمت بی‌‌‌رویه را بگیرد. همچنین بازارهای جهانی فولاد و به تبع ‌‌‌آن میلگرد نیز کاهشی شده‌‌‌اند و ما در چهارشنبه گذشته کاهش 100دلاری در بهای فولاد نسبت به روزهای قبل‌‌‌ از آن را داشته‌ایم. از طرفی بازار سنگ‌‌‌آهن و گندله که از مواد اولیه تولید شمش فولاد هستند نیز کاهشی بوده است که خود از افت قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهد. پس احتمال سقوط بهای پایه هر کیلوگرم شمش فولاد با وجود حمایت کارخانه‌ها در هفته جاری، به کانال 12 هزارتومان نیز وجود دارد و ممکن است در محدوده 12‌هزار و 500تومان معامله شود. بنابراین منطقی است که قیمت پایه میلگرد در بورس‌کالا در محدوده 14 هزار تومان باشد و خریداران بازار از قیمت‌های بالاتر استقبال نکنند. همچنین تعجیل فروشندگان برای فروش کالای خود به‌‌‌دلیل ترس افت قیمت‌ها نیز بر کاهش قیمت‌ها در هفته آتی تاثیرگذار خواهد بود.

22-04

وی افزود: در چهارشنبه گذشته میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا با قیمت پایه 15‌هزار و 100تومان عرضه شد که با احتساب 9‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به قیمت تمام‌شده حدود 16هزار تومانی رسید. در این سطح قیمت، تقاضای زیادی وجود ندارد. همان‌طور که رصد شد، هفته گذشته حدود 120‌هزار تن میلگرد در تالار داخلی بورس‌کالا عرضه شد که تنها با 60‌هزار تن تقاضا مواجه شد و حدود 50‌درصد کارخانه‌ها اصلا تقاضایی نداشتند و آنهایی هم که به خرید میلگرد تمایل داشتند، معاملات خود را بدون هیچ رقابت قیمتی انجام دادند. همچنین به‌‌‌دلیل چشم‌‌‌انداز رکودی در بازار، بسیاری از عرضه‌‌‌کنندگان بازار آزاد نیز در هفته آخر تیر کالاهای خود را به‌‌‌فروش گذاشتند؛ چراکه بیم از کاهشی‌شدن بازارها وجود دارد.

اعتباری معتقد است، چشم‌‌‌انداز مثبتی در بازار مقاطع فولادی در ماه پیش‌رو وجود ندارد و می‌‌‌‌گوید: با اینکه در فصل تابستان هستیم و با توجه به نگرش سنتی نسبت به فصل گرما باید آمار ساختمان‌‌‌سازی با رشد روبه‌‌‌رو باشد؛ اما در این بخش شاهد رکود بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای هستیم. با بررسی آمار پروانه‌های ساخت می‌‌‌توان دریافت که مجوز ساختمان‌سازی در فصل جاری نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته با کاهش 50درصدی مواجه شده است. اصلی‌‌‌ترین کاربرد مقاطع فولادی در بحث ساختمان‌سازی است. زمانی‌‌‌که تقاضای مصرفی بسیار کاهش یافته و رونق در طرح‌‌‌های عمرانی نیز وجود ندارد، طبیعی است که بازار میلگرد کاهشی باشد.

صادرات؛ ناجی کارخانه‌های داخلی

اعتباری اظهار کرد: درحال حاضر با توجه به چشم‌انداز رکودی بازار، احتمال زیادی وجود دارد که کارخانه‌های ما در ماه‌‌‌های آینده با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شده و در تولید دچار مشکل شوند؛ زیرا پیش‌بینی می‌شود در ماه‌‌‌های آینده نیز این رکود ادامه داشته و عرضه در بازار داخلی بیشتر از تقاضا باشد. به نظر ‌‌‌می‌رسد تنها چاره تولید‌‌‌کنندگان صادرات باشد. برای اولین بار در سال‌های اخیر اختلاف در بهای هر تن شمش فولاد و میلگرد حدود 100دلار است. پس مقرون‌به‌صرفه‌‌‌تر است که به جای صادرات شمش، صادرات محصول میلگرد را در اولویت قرار دهیم. در حال حاضر، به ‌‌‌دلیل بالا گرفتن تنش‌ها بین غرب و روسیه و همچنین آغاز فصل سرما، اروپا با بحران انرژی درگیر است.

بنابراین فرصت خوبی برای تولیدکنندگان است تا صادرات میلگرد را با توجه به شروع فصل سرما افزایش دهند و از این پتانسیل بازار اروپا استفاده کنند؛ زیرا در ماه‌‌‌های آتی تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخل بسیار کم است و اگر کارخانه‌های ما این مازاد عرضه را با تصرف بازارهای خارجی جبران نکنند، دچار مشکل نخواهند شد. وی ادامه داد: باوجود ثبات نسبی در بازار آزاد ارز و کاهش نگرانی‌ها در خصوص قطعی برق صنایع در ماه‌‌‌ آینده، اگر بازار جهانی فلزات صنعتی و به تبع ‌‌‌آن فولاد با افزایش قیمت مواجه نشود، احتمال رکود در بازار داخلی نیز بالاست و دور از انتظار نیست که در مردادماه ‌‌هرکیلوگرم میلگرد به بهای زیر 16 هزارتومان معامله شود.

عدم‌تمایل چینی‌‌‌ها به میلگرد

چشم‌انداز رکود جهانی همچنان تاثیر خود را بر معاملات میلگرد حفظ کرده است. هفته گذشته بهای میلگرد در بازار داخلی چین به کمترین میزان خود در یک‌سال گذشته رسید و حدود 550دلار به ازای هر تن معامله شد. تلاش سرمایه‌گذاران برای فروش کالاهای خود قبل از سقوط قیمتی بیشتر به‌‌‌دلیل کمبود تقاضا و همچنین شیوع مجدد کرونا از دلایل کاهشی‌شدن دوباره بازار میلگرد بوده است. کاهش تقاضا به‌‌‌خصوص در بخش ساختمان‌‌‌سازی بر معاملات میلگرد تاثیر منفی گذاشته است. داده‌‌‌های اداره ملی آمار نشان می‌دهد که ساخت‌وسازهای جدید در نیمه اول سال میلادی جاری نسبت به سال گذشته کاهش 34درصدی داشته است. البته در آخر هفته گذشته، بهای میلگرد با افزایش جزئی مواجه شد و بازار‌های داخلی چین به 576دلار به ازای هر تن رسید. تنظیم‌‌‌کنندگان بازار در چین تلاش می‌کنند نابسامانی‌‌‌ها در بخش املاک را کاهش دهند. به ‌‌‌دلیل مشکلات در بخش ساختمان‌سازی و رکود مسکن در شرق ‌‌‌آسیا بسیاری از خریداران در سراسر چین تهدید کردند که پرداخت وام خانه‌‌‌های پیش‌خرید شده را متوقف خواهند کرد. پس از این تهدیدها کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین از بانک‌ها خواست تا به پروژه‌‌‌های املاک واجد شرایط وام بدهند. این خبر موجب رونق جزئی در بخش ساختمان‌‌‌سازی و افزایش بهای میلگرد در شرق آسیا شد.

علاوه بر چشم‌انداز نزولی بازار، کارخانه‌ها نیز در این کشور موجودی انبارهای خود را به‌‌‌دلیل تکانه‌‌‌های جنگ روسیه و اوکراین تعدیل کردند. این اقدام تولید‌‌‌کنندگان نیز یکی دیگر از عوامل کاهش تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در ماه اخیر بوده است. روسیه و اوکراین از مهم‌ترین صادرکنندگان میلگرد در جهان هستند. از اوایل سال میلادی جاری به‌‌‌دلیل درگیری در جنگ، عرضه مقاطع طویلی فولادی از سمت این دو کشور با اختلال‌‌‌هایی مواجه شده است. همچنین کاهش عرضه گاز طبیعی از سمت روسیه که از مواد اصلی در فرآیند تولید مقاطع طویل فولادی است، بر این نگرانی‌ها افزوده است. همچنین با توجه به کاهش قیمت سنگ‌آهن، گندله و آهن اسفنجی در بازارهای جهانی، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بهای شمش فولاد و به تبع‌‌‌ آن میلگرد نیز همچنان روند کاهشی را در پیش بگیرد.