به گزارش «کالاخبر»، در هفته‌ای که گذشت، ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی در سه‌دارایی پایه زعفران‌نگین، صندوق طلا و صندوق نقره به سبب دست به دست شدن ۴۶‌هزار و ۶٧۴قرارداد به ٢۵۶میلیارد و ٩٩١میلیون تومان رسید. در جریان معاملات هفته قبل، انعقاد ۴٢‌هزار و ۵٠قرارداد آتی زعفران، ارزش بیش از ٢٠٨میلیارد و ۶٠٧میلیون تومانی را در بازار به ثبت رساند. این دارایی پایه با سهم ۶۴درصدی از حجم و ۶٢درصدی از ارزش قراردادها نسبت به هفته ماقبل آن در سه‌سررسید شهریور، آبان و دی ۱۴۰۱ رتبه نخست معاملات هفتگی را به دست آورد. همچنین در جریان معاملات هفته قبل ٣‌هزار و ٩۶۴قرارداد آتی صندوق طلا منعقد شد که ارزش بیش از ۴٧میلیارد و ٢٣١میلیون تومان برای آن به ثبت رسید. صندوق طلا توانست از لحاظ حجم و ارزش پس از زعفران در جایگاه دوم قرار گیرد. سهم صندوق‌های طلا از حجم کل معاملات ٣٠‌درصد و از ارزش معاملات آن ٣٢‌درصد بود. معامله‌گران این تعداد قرارداد را در سه‌سررسید مرداد، مهر و آذر ۱۴۰۱ منعقد کردند. در دو سررسید تحویل مرداد و مهر امسال نیز ۶۶٠قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد که ارزش بیش از یک‌میلیارد و ١۵٢میلیون تومان برای آن به ثبت رسید.

۲۳/۵ میلیون گواهی سپرده کالایی دست به دست شد

بازار گواهی سپرده در هفته منتهی به ٧مرداد شاهد دست به دست شدن ٢٣میلیون و ۵١٩‌هزار اوراق مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ٨٢٣میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل ۴۴درصد در حجم و ١٩٧درصد در ارزش افزایش داشت. حجم معاملات هفتگی بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالای ایران در هفته منتهی به ٧مرداد، ٢٣میلیون و ۵١٩‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک به ٨٢٣میلیارد و ۵۵١میلیون تومان شد. این درحالی است که ارزش معاملات هفته منتهی به ٣١ تیر بیش از ٢٧٧میلیارد تومان برای ١۶میلیون و ٣٢۴‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس‌کالا، ١٣میلیون و ٣۶٩‌هزار گواهی سپرده زعفران در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک به ۵۵٨میلیارد و ٣۶٩میلیون تومان صدرنشین شد و با کسب سهم ۶٨درصدی از ارزش کل معاملات و سهم ۵٧درصدی از حجم، در جایگاه نخست ایستاد. به این ترتیب، عنوان برتر معاملات هفته قبل که در اختیار سیمان بود، به زعفران رسید و این دارایی از سیمان جلو زد.

جزئیات معاملات هفتگی بازار فیزیکی در هفته نخست مرداد

سیمان با ثبت معامله ٨میلیون و ٢۵۶‌هزار گواهی سپرده، رتبه دوم معاملات را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک به ۶میلیارد و ١١۶میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ٣۵‌درصد بود. در هفته گذشته همچنین، یک‌میلیون و ۴۶١‌هزار و ٣٠٠گواهی سپرده سکه طلا به ارزش بیش از ٢١٩میلیارد و ۴١٩میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، رتبه سوم حجم و رتبه دوم ارزش معاملات را از آن خود کرد. سهم طلا از حجم کل معاملات ۶‌درصد و از ارزش کل معاملات ٢۶‌درصد برآورد شد. ارزش معامله ۴٣٢‌هزار و ٢٢٨گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ٣٩میلیارد و ۶٣٣میلیون تومان فراتر رفت و این دارایی بعد از زعفران و سکه، مقام سوم را از لحاظ ارزش به نام خود ثبت کرد. این دارایی پایه سهم ۵درصدی را از ارزش کل معاملات از آن خود کرده بود.در هفته قبل و بر پایه دو دارایی پسته و زیره‌سبز نیز در مجموع ٩۶گواهی سپرده دست به دست شد و ارزش ١٣میلیون و ٧٩٨‌هزار تومان را رقم زد.