در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد رشد قیمت نمادهای بزرگ بازار بودند. معاملات مثبت در نمادهایی نظیر سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، گل‌گهر، آسان‌پرداخت، سایپا، فولاد مبارکه و همراه اول نماگر اصلی بازار سهام را با رشد ۱۹۰واحدی (معادل ۲۲/ ۰ درصد)مواجه کردند. در نهایت این نماگر در سطح ۸۵هزار و ۸۱۹واحد قرار گرفت. امری که احتمال رسیدن شاخص به مرز ۸۶هزار واحدی را تقویت کرده است. انتشار گزارش‌های ماهانه شهریور ماه که از دید کارشناسان مثبت ارزیابی می‌شوند، امیدواری‌هایی را در بازار ایجاد کرده است. این گزارش‌ها به ویژه با افزایش بهای کالاها در بازار جهانی در ارتباط است. تحولات قیمت‌ها در بازار جهانی و افزایش نرخ ارز در روزهای آتی از مواردی هستند که می‌توانند معاملات بورس تهران را تحت تاثیر قرار دهند.

در مهم‌ترین‌ تحولات روز چهارشنبه تلاش دولت برای حل مشکل کارگران آذراب و هپکو بود که سرانجام با تضمین وزیر کار و امور اجتماعی تخصیص وام ۲۷میلیارد تومانی به کارگران این دو شرکت حقوق‌های معوقه آنان پرداخت شد. انتظار می‌رود از امروز فعالیت این دو واحد عمده اقتصادی به روال عادی برگردد.در همین حال روز چهارشنبه به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی کمیته‌ای ویژه مامور بررسی مسائل و مشکلات سهامداران شرکت کنتورسازی شد.در این ماموریت خطاب به اعضای کمیته ویژه آمده است: با توجه به اینکه سیاست وزارت امور اقتصادی و دارایی همواره حمایت از بازار سرمایه و امنیت خاطر سهامداران است؛ لازم است اعضای کمیته با بهره مندی از حداکثر ظرفیت‌های قانونی نسبت به حل مسائل و مشکلات سهامداران خرد شرکت کنتور‌سازی اقدام کنند.بر این اساس دومین جلسه کمیته ویژه در روز یکم مهرماه امسال با حضور تمامی اعضای کمیته تشکیل و مقرر شد نتایج پیگیری‌های این کمیته حداکثر ظرف مدت دو ماه به اطلاع سهامداران شرکت کنتور‌سازی برسد.

 در گروه تجهیزات همچنین رئیس هیات‌عامل سازمان و گسترش صنایع ایران و هیات همراه از شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا بازدید کرد و از نزدیک با امکانات و توانمندی‌های این گروه صنعتی در حوزه صنایع ریلی آشنا شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه گروه مپنا یک سرمایه ملی است و باید قدر آن را دانست، گفت: به‌کارگیری ۱۵ هزار نیروی کار در این مجموعه، در دورانی که ایجاد شغل یک امر واجب تلقی می‌شود، بسیار مهم است.منصور معظمی با اشاره به اهتمام به حوزه ریلی در برنامه ششم توسعه و نیاز کشور به حدود ۸ تا ۱۰ هزار واگن شهری و ۲۵ تا ۳۵ هزار واگن بین شهری در طول برنامه تصریح کرد: در حال حاضر زمینه بسیار مناسبی در حوزه ریلی در کشور وجود دارد و در این خصوص می‌توان از توان مپنا بیشترین استفاده را برد.

رئیس هیات عامل ایدرو تاکید کرد: برای توسعه این بخش از صنعت کشور باید تلفیقی از تامین منابع مالی و استفاده از توان و ظریف داخلی بهره برد.  در گروه بانکی، بانک گردشگری که از ۲۵ مرداد سال گذشته به دلیل تعدیل سود هر سهم با توقف نماد روبه‌رو‌ است، بعد از دریافت مجوز بانک مرکزی در ۱۵ شهریور، زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده را ۲۰ مهرماه(ساعت ۱۱) اعلام کرد.طبق مجوز بانک مرکزی، این بانک باید ضمن ذخیره ۱۰ میلیارد تومانی، سودی را به جز ۱۰ درصد قانون تجارت تقسیم نکند.در این راستا، «وگردش» ۶۰۰ میلیارد تومانی،جهت تصویب صورت‌های مالی آذر سال ۹۵ و تغییر سال مالی شرکت به این دو مجمع روانه می‌شود. این بانک، برای سال مالی منتهی به آذر سال جاری ۴۳ ریال سود به ازای هر سهم پیش بینی کرده و قصد افزایش سرمایه ۲۳۰ درصدی را نیز از محل مطالبات و آورده سهامداران جهت رساندن سرمایه فعلی به هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان دارد.

در این میان، پیرو مجمع اول پتروشیمی کازرون که در ۲۸ تیر برگزار شد و به حدنصاب نرسید، زمان برگزاری مجمع سالانه نوبت دوم «کازرو» فرابورسی با سرمایه ۱۲۳ میلیارد تومانی مشخص شد.  همچنین در پی برگزاری مجمع نوبت اول بیمه فرابورسی رازی که در ۴ مهر به حد نصاب نرسید، «ورازی» ۲۰۰ میلیارد تومانی جهت انتخاب اعضای هیات مدیره به مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده نوبت دوم می‌رود. مدیرعامل سابق این شرکت بیمه در ۱۲ تیر سال جاری با ابلاغیه رئیس بیمه مرکزی با استناد به ماده ۶ دستورالعمل بررسی صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی موسسات بیمه تغییر کرده و دکتر محمود امراللهی عهده دار این سمت شد. در گروه غذایی لبنیات کالبر که توانسته مجوز سازمان بورس را برای افزایش سرمایه ۴۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بگیرد تا سرمایه فعلی را به ۳۵ میلیارد تومان برساند و قادر به اجرای طرح‌های توسعه و بهسازی باشد،زمان برگزاری مجمع فوق العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه را ۱۸ مهرماه اعلام کرد.  در مجموع بازار چهارشنبه گذشته، بازاری مثبت توام با رشد شاخص کل و حجم معاملات بود. ارزش معاملات در بورس روز چهارشنبه به ۳۰۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۹میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) با رشد ۲۳درصدی نسبت به هفته پایانی تابستان از یک هزار و ۴۵۰میلیارد تومان گذشت. شاخص سهام نیز در کل هفته کاهش اندک ۱۳واحدی را تجربه کرد تا بازدهی بازار از ابتدای سال همچنان در سطح ۱/ ۱۱ درصد باقی بماند.