در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت تهران، سایپا، ایران خودرو و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر اصلی بازار سهام به دوش کشیدند. در مقابل معاملات مثبت در نماد مخابرات ایران مانع از افت بیشتر شاخص کل شد.در بازار دیروز در تحولات کلان رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ۱۰ درصدی حجم سپرده‌های کوتاه‌مدت در سیستم بانکی خبر داد و گفت: در فاصله ۱۱ روزه بین ابلاغ و اجرای بخشنامه کاهش نرخ سود حدود ۱۰ درصد به میزان سپرده‌های یکساله افزوده شده است.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در کانال تلگرام خود تلاش کرد به منتقدان اجرای طرح کاهش نرخ سود بانکی پاسخ دهد. منتقدان فاصله ۱۱ روزه ابلاغ بخشنامه و اجرای طرح کاهش نرخ سود و همچنین خروج منابع از بانک‌های دولتی به بانک‌های خصوصی را از جمله مشکلات اجرای طرح مذکور ارزیابی کرده بودند. به گفته سیف، رویکرد اخیر بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود بانکی و تمرکز بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها را باید به‌عنوان تکه‌ای از یک پازل جامع و در عین حال اقدامی عاجل در جهت توقف رقابت ناسالم در شبکه بانکی و نهایتا کاهش هزینه تجهیز منابع بانک‌ها تعبیر و تفسیر کرد. رویکرد مزبور بر این اصل اساسی مبتنی است که با برقراری سقف‌های یاد شده در شبکه بانکی، اولا از تعمیق مشکلات ترازنامه‌ای بانک‌ها جلوگیری می‌شود و ثانیا در ادامه با کاهش هزینه تجهیز منابع در بانک‌ها، زمینه مناسبی برای کاهش تدریجی نرخ سود تسهیلات فراهم خواهد شد. بررسی‌های میدانی و بازرسی بیش از ۱۵۰۰ شعبه بانکی نیز حاکی از آن است که اکنون عزم مناسبی برای پایداری سقف‌های یاد شده وجود دارد که متعاقبا کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را در پی خواهد داشت. در همین حال دیروز اعلام شد رئیس‌جمهوری به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و در حکمی، محمد نهاوندیان و مسعود نیلی را به‌عنوان عضو شورای پول و اعتبار منصوب کرد.در دیگر تحولات کلان دیروز در نشست مشترک با اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس مشکلات تولید و بحث حمایت از اشتغال و همچنین نحوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت.به گزارش خانه ملت، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره گفت: تمامی قوای نظام برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از اشتغال و تولید مسوولیت دارند و باید با تعامل بیشتر در رفع موانع بخش تولید تلاش کنند.

کرباسیان با اشاره به ارائه گزارش عملکردی در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس افزود: مباحث درخصوص مسائل بانکی، خصوصی‌سازی، سرمایه‌گذاری، تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تولید و رابطه تولید با سیستم بانکی مورد بررسی قرار گرفت تا مشکلات بخش تولید در زمینه‌های مذکور رفع شود.

وی با اشاره به لزوم حذف مجوزهای مخل تولید افزود: بهبود فضای کسب‌و‌کار و تسهیل تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تولید از اهداف اقتصاد کشور است. کرباسیان در ادامه افزود: یکی از اهداف اصلی برای کاهش نرخ سود بانکی این است که نقدینگی به بخش تولید سوق داده شود و در این راستا تلاش شد تا بازار سرمایه تقویت شود و همچنین اوراق مشارکت نیز عرضه شد. در این میان البته رشد شاخص بورس نیز در مدت مزبور حاصل شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: تلاش می‌شود شرایط برای سوق نقدینگی به بخش تولید فراهم و همچنین از جذابیت بخش دلالی کاذب در اقتصاد کاسته شود.

در بازار دیروز بازگشایی بازار جهانی نیز نتوانست به بازار کمک کند و به‌رغم رشد بهای دو فلز روی و سرب سهام شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه منفی معامله شدند. در این گروه دیروز شرکت فولاد خوزستان عملکرد سه ماه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۹۶ را حسابرسی نشده و با سرمایه‌ای معادل ۱۴ هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال منتشر کرد. فولاد خوزستان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را مبلغ ۷۸۱ ریال اعلام کرده و طی دوره سه ماهه با اختصاص ۲۶۷ ریال سود به ازای هر سهم به ۳۴ درصد از پیش‌بینی‌هایش رسیده است که در مقایسه با سال مالی قبل معادل ۴۹۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این شرکت در دوره مشابه سال مالی قبل مبلغ ۴۵ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشته و به ۱۰ درصد از پیش‌بینی‌هایش رسیده بود.

 در گروه انفورماتیک دیروز نگاه‌های بازار به سمت «های وب» بود. جایی که این نماد با سهم داد و ستد ۲۳۴ میلیون سهمی مواجه شد تا بیش از ۵۰ درصد ارزش معاملات دیروز به این نماد اختصاص یابد. شرکت داده‌گستر عصر نوین که چهارشنبه دو هفته پیش با عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام و کشف قیمت ۲۸۵ تومانی هر سهم وارد بورس شده است، توضیحاتی در کدال منتشر کرد. این توضیحات درباره عدم تغییر پیش‌بینی سود ۳۸۶ ریالی هر سهم سال جاری است. در گروه خودرویی، شماره‌گذاری گراند ویتارا متوقف اعلام شده است.گفته می‌شود مصرف بالای بنزین این خودرو و عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی از جمله عوامل مهم عدم شماره‌گذاری گراندویتارا است.

در این گروه همچنین در برنامه راهبردی صنعت خودرو راهکارهایی در زمینه توسعه و گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو و قطعه ایران در حوزه‌های مختلف تعیین شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را ملزم کرد تا چهار سال آینده حداقل ۵/ ۱ درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه برای تولید محصولات جدید اختصاص دهند.در گروه لیزینگ، دیروز لیزینگ ایران و شرق در جمع خبرنگاران بازار سرمایه حاضر شدند تا با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی، زمینه عرضه اولیه ۱۰ درصد این شرکت فرابورسی را در روزهای آینده فراهم کنند.

در گروه معدنی  نیز دیروز جدیدترین آمارها از صادرات معدنی ایران منتشر شد. بر‌اساس این گزارش از ابتدای فروردین تا پایان مرداد‌ماه ۱۳۹۶ ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از ۶/ ۳ میلیارد دلار گذشت و کل تناژ صادراتی این بخش به بیش از ۲۶ میلیون تن رسید.در این مدت زنجیره آلومینیوم و روی با رشد ۱۱۵ درصدی،‌ زنجیره تیتان با رشد ۴۶درصدی، سنگ آهن و انواع سنگ با افزایش ۴۶ و ۴۲ درصدی در ارزش صادرات مواجه شدند. طی پنج ماه نخست امسال همچنین ارزش صدور زنجیره آلومینیوم ۱۶۹ میلیون دلار،‌ زنجیره روی ۱۶۰ میلیون دلار،‌ سنگ‌آهن ۴۱۳ میلیون دلار و انواع سنگ ۱۷۰ میلیون دلار اعلام شد.

در گروه پتروشیمی، شرکت پتروشیمی زاگرس گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به پایان شهریور ۹۶ را منتشر کرد. «زاگرس» در یک ماه شهریور امسال ۸۹۲ هزار و ۵۸ تن کالا تولید کرد. مبلغ فروش این شرکت در این یک ماه ۳۷۷۹ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال بوده است.در نیمه نخست سال ۹۶ این شرکت ۵ میلیون و ۱۶ هزار و ۷۳۵ تن متانول و بخار تولید کرده است. مبلغ فروش محصولات پتروشیمی زاگرس در ۶ ماه ابتدایی امسال ۱۷هزار و ۵۴۹ میلیارد و ۸۶۶ میلیون ریال بوده است.در گروه برقی نیز شرکت نیرو ترانس با سرمایه ثبت شده ۳۰۰‌میلیارد ریال گزارش فعالیت ماهانه یک ماه منتهی به پایان شهریور ۹۶ را اعلام کرد.

شرکت نیرو ترانس در شهریور ماه ۶۴۹ قطعه را تولید کرد. مبلغ فروش شهریور ماه ۱۵۵ میلیارد و ۴۹۴ میلیون ریال اعلام شده است.در گروه کانی غیر‌فلزی شرکت چینی ایران که اخیرا از بورس اخراج شده بود، در بازار پایه درج شد. طبق تصمیم دو هفته پیش هیات پذیرش بورس تهران، شرکت چینی ایران به دلایلی چون وضعیت نامناسب اطلاع‌رسانی، توقف فعالیت از اوایل سال، مشمول شدن ماده ۱۴۱ قانون تجارت و زیان دو برابر سرمایه اسمی ۷/ ۱۶ میلیارد تومانی از بورس اخراج شد تا از این پس در فرابورس حضور داشته باشد.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) دربورس به ۳۴۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۵میلیارد تومان بالغ شد.