دیروز شاهد تداوم افت قیمت سهام در نمادهای تاثیرگذار گروه فلزی و محصولات شیمیایی بودیم؛ چنانکه شاخص گروه فلزات اساسی فرابورس بیش از ۳ درصد کاهش یافت و گروه پتروشیمی نیز با افت رو‌به‌رو شد. بر این اساس، نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با بیشترین تاثیر منفی بیش از ۲ واحد  در محاسبه شاخص کل اثر داشت. پس از «ذوب»، معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس نزدیک ۷/ ۰ واحد تاثیر منفی بر نماگر فرابورس گذاشت. در گروه بیمه نیز شاهد تاثیرات نامتوازن بر شاخص بودیم؛ چنان که نماد معاملاتی بیمه پاسارگاد با افت قیمت ۴ درصدی رو‌به‌رو شد و حدود ۴/ ۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص داشت. از سوی دیگر، معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت بیمه کوثر نزدیک ۲/ ۰ واحد از شاخص کل حمایت کرد. این در حالی بود که روز گذشته اغلب نمادها در تابلوی معاملات با افت قیمت مواجه شدند. شرکت آتیه داده‌پرداز هم پس از صعود متوالی چهار‌روزه، با اصلاح نزدیک ۵ درصدی به میزان ۴۴/ ۰ واحد شاخص فرابورس را تنزل داد. نکته قابل توجه دیگر رشد بهای سهام برخی از نمادهای وابسته به بازار جهانی از جمله نمادهای فلزی «روی» و «سرب» بود.

انتشار امیدبخش آمار تولید در آمریکا، افزایش امیدواری‌ها از سیاست فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و بحران کاتالونیای اسپانیا شاخص دلار را به بالاترین سطح در یک ماه و نیم اخیر رساند. اما به‌رغم افزایش شاخص دلار شاهد تداوم رشد قیمت «روی» و «سرب» در بازار جهانی بودیم. دیروز قیمت فلز روی با رشد ۱۳ دلاری(معادل ۴/ ۰ درصد) به قیمت ۳۲۵۷ دلار (در هر تن) معامله شد. در بازار روی، کاهش موجودی انبار تحت نظارت بورس فلزات لندن از قیمت این فلز حمایت کرد. محدودیت‌های زیست محیطی تولید در چین و رشد تقاضای این کشور، دو عامل بنیادی برای رشد قیمت فلزات از جمله روی و سرب به شمار می‌روند. قیمت سرب روز گذشته ۹/ ۰ درصد افت کرد و به قیمت ۲۵۰۱ دلار معامله شد. در میان نمادهای تاثیرگذار دیروز، دو نماد شرکت زرین معدن آسیا و معدنی کیمیای زنجان گستران افزایش قیمت بالای ۴ درصد را تجربه کردند. دیروز، این دو نماد تحت تاثیر روند قیمت محصولاتشان در بازار جهانی با اقبال سهامداران رو‌به‌رو شدند. همچنین نماد تازه‌وارد «ریشمک» برترین تقاضای فرابورس را به نام خود ثبت کرد و با رشد قیمت ۵ درصدی در صدر نمادها با بیشترین افزایش قیمت قرار گرفت و هفتمین روز معاملاتی خود را مثبت پشت سر گذاشت. معامله ۴۹میلیون سهمی در نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز با ارزش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی شرکت‌های فرابورس را ثبت کرد.

 

 توقف‌ها و  بازگشایی‌ها

از میان رفت و بازگشت نمادهای فرابورس، نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام روز گذشته متوقف شد. نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان نیز جهت برگزاری مجمع‌عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز سه شنبه متوقف شد. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت شیرین دارو پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه و اعمال آن در سامانه معاملات و همچنین برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد روز سه‌شنبه به میدان معاملات بازگشت.

 

 تغییر مالکیت فرابورس به نفع حقوقی‌ها

برآیند تغییر مالکیت دیروز فرابورس به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. چنان‌که طی معاملات روز سه شنبه بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سبد سهامداران حقیقی به مجموع دارایی اشخاص حقوقی جا‌به‌جا شد. از این میان، بیشترین خالص فروش اشخاص حقیقی در نمادهای شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن صورت گرفت. با معامله در این سه نماد، نزدیک به یک میلیارد و صد میلیون تومان به سبد سهامداران حقوقی منتقل شد. از سوی دیگر، سهامداران حقیقی در معاملات نمادهای تولید و صادرات ریشمک، پتروشیمی زاگرس و کشت و صنعت ناب خراسان در جایگاه خریدار قرار گرفتند و با بیشترین خالص خرید، در مجموع، بیش از یک و نیم میلیارد تومان را به سبد دارایی حقیقی‌ها واریز کردند.

 

 تسه‌ها و اخزاها

در بازار تسهیلات مسکن نیز شاهد دست‌به‌دست شدن حدود ۶۲ هزار ورقه تسهیلات مسکن در ۳ هزار و ۷۵۹ نوبت معاملاتی بودیم. معاملات این اوراق به ارزش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رقم خورد.در میان اوراق تسهیلات مسکن، ورقه تسهیلات برای اردیبهشت ۹۵ با رشد ۲ /۱ درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد.بر اساس آخرین گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی، حجم معاملات مسکن در شهریور سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ /۹ درصد افزایش داشته است. طبق این گزارش، رشد اجاره‌بها متناسب با تورم بوده است. با این وجود، با گذر از فصل پررونق تابستان و کاهش نسبی تقاضای مسکن، شاهد نوسان اصلاحی قیمت این اوراق در سطح ۷۴ هزار تومان هستیم. معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز با خریدوفروش حدود ۸۴۰ هزار ورقه بدهی در ۸۴۶ نوبت معاملاتی انجام گرفت و ارزشی بیش از ۸۱ میلیارد تومان به ثبت رساند. بیش از ۸۰ درصد حجم این معاملات به اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت.