نگرانی‌ها از موضع‌گیری دوباره ترامپ درباره برجام در معاملات دیروز بی‌تاثیر نبوده است. همین پنج‌شنبه اخیر بود که ترامپ در اظهار نظری تازه، ادعای عدم پایبندی ایران به برجام را تکرار کرد. بر همین اساس، بورس و فرابورس در نخستین روز کاری خود پس از این اظهارات تازه ترامپ، با ریزش سنگین شاخص همراه شدند. بازگشایی بازارهای داخلی در روز شنبه با کاهش چشمگیر شاخص‌های سهام همراه شد چنانکه شاهد افت قیمت سهام در اغلب نمادها در بورس و فرابورس بودیم. البته این روند از هفته گذشته در بازارهای مالی نمایان شد. چنان‌که در بازار ارز، با خیز دلار به کانال ۳۹۵۰ تومانی مواجه بودیم. این موج نگرانی‌ها نسبت به سرانجام برجام، ریسک قیمت جهانی کالاها (کامودیتی‌ها) همراه با تعطیلات بازارهای شرق آسیا به‌ویژه چین و آخرین اظهارات ترامپ درباره خروج از برجام، در معاملات بورس و فرابورس هم پدیدار شد. گمانه‌زنی‌های دیروز نسبت به آینده برجام و نگرانی از بازگشت تحریم‌ها، سبب شد تا معاملات بازار با فشار فروش در فضایی هیجانی همراه شود و به اصلاح قیمتی در اکثر نمادها بینجامد. به این ترتیب، دیروز، از میان ۲۴ صنعت در بازار اول و دوم فرابورس، ۱۹ صنعت با افت شاخص همراه شدند. گروه اطلاعات و ارتباطات فرابورس با دو نماد مبین‌وان‌کیش و آتیه‌داده‌پرداز با افت گروهی نزدیک ۵ درصد، بیشترین کاهش شاخص را تجربه کردند.

 نمادهای بزرگ و اثرگذار گروه‌های فلزی، پالایشی و پتروشیمی نیز با افت شاخص همراه شدند. چنانکه شاخص گروه فلزات اساسی فرابورس نزدیک ۲/ ۳ درصد کاهش یافت. این رقم برای گروه پالایشی ۱/ ۲ درصد و برای گروه محصولات شیمیایی به میزان ۷/ ۰ درصد بود. بنابراین روز گذشته، دو نماد بزرگ گروه فلزی، یعنی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سهامی ذوب‌آهن اصفهان با بیشترین تاثیر منفی، حدود ۵ واحد از شاخص کل کم کردند. پتروشیمی مارون، سومین نماد تاثیرگذار بر آیفکس دیروز بود که ۶/ ۱ واحد در محاسبه شاخص تاثیر منفی داشتند. همچنین معاملات منفی در نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت شاوان، در مجموع بیش از ۳ واحد نماگر فرابورس را کاهش دادند. از سوی دیگر شاهد معاملات مثبت در تک‌نمادهایی بودیم که بنا به ساختار تولید و فروششان سهم چندانی از تجارت خارجی ندارند و بیشتر محصولاتشان در داخل به فروش می‌رسد. به این ترتیب، روز گذشته نمادهای تولید نیروی برق دماوند، پالایش نفت ایرانول و مدیریت انرژی امید‌تابان‌هور از جمله نمادهایی بودند که شاهد رشد قیمت سهام خود بودند. همچنین دیروز معاملات در نمادهای تولید و صادرات ریشمک و شرکت مبین‌وان‌کیش با محدودیت دامنه نوسان قیمت روزانه، تا سقف ۱۰ درصد صورت گرفت.

دیروز بیشترین حجم و ارزش معاملات در میان شرکت‌های فرابورس به ترتیب با خریدوفروش ۱۸۲ میلیون سهم به ارزش معاملاتی ۱۸ میلیارد تومان نیز به نام نماد معاملاتی گروه اقتصادی کرمان‌‌خودرو به ثبت رسید. پذیره‌نویسی سهام این شرکت از دوم مهرماه به روش سلب حق‌تقدم آغاز شده و قرار است به مدت ۳۰ روز، ۹۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم گروه اقتصادی کرمان‌خودرو با قیمت ثابت ۱۰۰۰ ریال جهت افزایش سرمایه پذیره‌نویسی شود. در مجموع، روز گذشته بیش از ۴۱۷ میلیون اوراق بهادار از جمله سهم، حق‌تقدم اوراق تسهیلات و اوراق بدهی در ۱۹۳ هزار و ۸۶۶ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش این معاملات بیش از ۲۵۱ میلیارد تومان رقم خورد که نزدیک ۱۴ درصد آن(۳۵ میلیارد تومان) به معاملات بازار اول و دوم فرابورس تعلق گرفت.

 چهارمین عرضه اولیه در فرابورس ایران

دیروز فرابورس میزبان شرکت لیزینگ ایران و شرق بود. روز شنبه، ۳۰میلیون سهم شرکت لیزینگ ایران و شرق برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس در نماد «ولشرق» به روش ثبت سفارش عرضه شد. به این ترتیب، با عرضه ۱۰ درصد از سهام لیزینگ ایران و شرق تعداد ۱۱۹هزار و ۹۰۷ خریدار حضور داشتند که ضمن شکسته‌شدن رکورد حضور خریداران در عرضه‌های اولیه، از ۳۰ میلیون سهم «ولشرق»، ۲۵۰سهم به هر خریدار تخصیص یافت.