چرخش آرام پیش‌بینی‌ها نسبت به برجام

پیش از سخنرانی ترامپ، عموم تحلیلگران با فرض عدم تایید پایبندی ایران به برجام تصویری مبهم از واکنش بازارهای داخلی نسبت به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا داشتند. با این وجود، ترامپ شامگاه جمعه در حضور رسانه‌ها، موضع خود نسبت به برجام را اعلام کرد. همان طور که انتظار می‌رفت او برجام را تایید نکرد اما در عین حال اظهارنظر صریحی نیز در قبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بر زبان نیاورد. اظهارات تند و خلاف واقع ترامپ در ارتباط با ایران، واکنش‌های منفی زیادی از سوی مقامات ارشد سیاسی در نقاط مختلف جهان برانگیخت. بنابراین به‌رغم پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار، روز شنبه برای بازار سهام امیدبخش بود. با اینکه نگرانی از تصمیم ترامپ در هفته گذشته فضایی روانی ایجاد کرده بود و منجر به رفتار نامتعارف بازارهای مالی شد اما اظهارات جمعه‌شب رئیس‌جمهوری آمریکا تا حدودی سبب چرخش پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده برجام و تاثیرات احتمالی آن بر متغیرهای اقتصادی شد.

مروری بر معاملات دیروز

بر همین اساس، روز گذشته بهای سهام در فرابورس همسو با بورس تهران با رشد همراه بود. مروری بر معاملات فرابورس ایران حاکی از رشد قیمت در اغلب نمادهاست، چنان که روز شنبه شاخص ۲۰ صنعت از ۲۴ صنعت فعال در فرابورس افزایش یافت. شاخص مهم و تاثیرگذار گروه فلزات اساسی فرابورس، روز گذشته ۶/ ۰ درصد افزایش یافت. در میان نمادهای فلزی، نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان و شرکت آهن و فولاد ارفع جزو تاثیرگذارترین شرکت‌ها در محاسبه شاخص کل بودند و نزدیک یک واحد در ارتقای نماگر فرابورس اثر داشتند. در گروه فرآورده‌های نفتی (پالایشی) نیز وضع به همین منوال بود. روز گذشته، شاخص گروه پالایشی فرابورس بیش از یک درصد رشد کرد.

این افزایش شاخص بیشتر مرهون رشد قیمت سهام در دو نماد پالایش نفت شیراز و پالایش نفت پاسارگاد بود. به این ترتیب شرکت‌های پالایش نفت شیراز و نفت پاسارگاد حدود ۸/ ۰ واحد از شاخص کل فرابورس حمایت کردند، ضمن اینکه بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه «آیفکس» با ۵۴/ ۰ واحد، به نام نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ثبت رسید. از سوی دیگر، دو نماد بزرگ گروه محصولات شیمیایی یعنی پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس با تاثیر منفی‌۵/ ۰‌واحدی، مانع از رشد بیشتر نماگر فرابورس شدند. بر همین اساس شاخص گروه پتروشیمی فرابورس روز گذشته نزدیک ۰۷/ ۰ درصد افت کرد.در میان تغییرات قیمتی فرابورس نیز، روز گذشته نماد شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با افزایش دامنه نوسان و رشد ۶/ ۵ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را در میان شرکت‌های فرابورس رقم زد. از سوی دیگر، بیشترین کاهش قیمت فرابورس با رقم ۵/ ۴واحدی در نماد شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار ثبت شد. بیشترین حجم و ارزش معاملاتی فرابورس نیز به ترتیب با معامله حدود ۷۵ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان در نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان رقم خورد.به این ترتیب، روز گذشته نزدیک به ۲۶۱ میلیون برگه بهادار از جمله سهم و حق تقدم و سایر اوراق مالی در ۴۱ هزار و ۷۴۳ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش کل معاملات نیز به میزان ۱۸۴ میلیارد تومان رقم خورد. از این میزان، حدود ۵۰ درصد معاملات فرابورس به بازار اول و دوم فرابورس اختصاص یافت.

تغییر مالکیت به نفع حقوقی

معاملات دیروز فرابورس ایران با تغییر کل مالکیت اندکی به نفع سهامدار حقوقی به پایان رسید. چنان‌که در پایان معاملات نزدیک به ۵۴ میلیون تومان از دارایی اشخاص حقیقی به پرتفوی سهامداران حقوقی واریز شد. بررسی جریان تغییرات مالکیت نشان می‌دهد که سهامدار حقوقی در نمادهای فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس، هتل پارسیان کوثر اصفهان و شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشتر خریدار بود تا فروشنده. به این ترتیب، معامله در این سه نماد بیش از ۸۰۰ میلیون تومان از سبد سهام اشخاص حقیقی کاست و به سوی دارایی‌های فعالان حقوقی بازار سرازیر کرد.از سوی دیگر خالص خرید سهامداران حقیقی بیشتر در نماد شرکت‌های لیزینگ ایران و شرق، صنایع کاغذی پارس و تولید و صادرات ریشمک رقم خورد. بنابراین معامله اشخاص حقیقی در این نمادها سبب شد تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به سبد سهامداران حقیقی منتقل شود.

از «سخاب»ها و «تسه» چه خبر؟

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت نزدیک به یک میلیون و ۳۵۰ هزار برگه بهادار، از جمله اوراق «سخاب» به ارزش حدود ۱۳۰ میلیارد تومان در ۶۳۴ نوبت معاملاتی دادوستد شد. حدود ۷۵ درصد ارزش معاملات این بازار به خرید و فروش اوراق اسناد خزانه اسلامی بانکی تعلق گرفت. ورود نماد جدید «سخاب۷» در این بازار رونق تازه‌ای به معاملات داده است. روز گذشته اوراق «سخاب۷» در سومین روز حضور در فرابورس بیشترین رشد قیمت در میان اوراق «سخاب» را تجربه کرد. با احتساب رشد دیروز، نرخ سود موثر اوراق «سخاب۷» به رقم ۶/ ۱۵ درصد رسید که نسبت به نرخ آخرین روز معاملاتی(چهارشنبه گذشته) ۴/ ۰واحد درصد کاهش داشته است. در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز بیش از ۷۳ هزار برگه اوراق تسهیلات مسکن در ۳ هزار و ۷۴۵ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. همچنین، ارزش معاملات این اوراق در روز شنبه به رقم ۵میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید.