عرضه 10درصدی سهام «کاوه» در بورس

در این مراسم، این مدیران ضمن تشریح وضعیت شرکت، تولیدات، فروش، صادرات و همچنین طرح‌های توسعه آن، از عرضه اولیه این سهام در روزهای آتی خبر دادند. به این ترتیب «کاوه» به منظور عرضه ۱۰ درصدی سهام خود در بورس آماده شد.در ابتدای جلسه مدیرعامل شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس به‌عنوان سهامدار عمده به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در وضعیت کنونی شاهد افزایش موجودی کالاهای تولید شده هستیم که متاسفانه قادر به فروش این محصولات نیستند.سید‌محمد اتابک افزود: فولاد کاوه جنوب با برخورداری از به‌روزترین تکنولوژی‌ها توانسته از تمامی جهات پیشرفت داشته باشد و روندی مثبت را طی کند. امیدواریم این روند پس از عرضه اولیه و ورود به بازار سهام نیز نه تنها حفظ شود بلکه بهبود یابد.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران نیز در جلسه معارفه «فولاد کاوه جنوب کیش» گفت: جلسه معارفه شرکت‌ها با حضور تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه، موجب بلوغ بازار سرمایه می‌شود، امیدوارم به سطحی برسیم که این جلسات را در بازار سرمایه نهادینه کنیم.روح الله حسینی‌مقدم افزود: این شرکت ۷۰۰ میلیارد تومانی باید گزارش ۶ ماهه، پیش‌بینی سود براساس عملکرد ۶ ماهه و گزارش تولید و فروش شهریورماه را تا قبل از روز عرضه در کدال منتشر کند، تا زمان عرضه اولیه سهام آن با توجه به شرایط مناسب بازار و با هماهنگی سهامدار عمده اطلاع‌رسانی شود.وی افزود: به این ترتیب می‌توانیم شاهد عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس باشیم. البته مدیران شرکت تاکید داشته‌اند که این گزارش‌ها را به زودی اعلام خواهند کرد.حسینی‌مقدم با بیان اینکه ابهامات در فضای شفاف برطرف می‌شود، گفت: خوشبختانه این شرکت معافیت مالیاتی دارد که مهم‌ترین مزیت حضور این شرکت در بازار سرمایه است.

وی گفت: با توجه به اینکه امروز بخش قابل توجهی از پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده، می‌توان برنامه‌های شرکت را مورد ارزیابی قرار داد. در ادامه رئیس هیات مدیره «کاوه» با اظهار این مطلب که با برآورد ذخایر سنگ‌آهن در کشور با توجه به اکتشافات جدید، حدود چهار میلیارد تن شناسایی شده، گفت: این مزیت طبیعی در کنار استفاده از دو تکنولوژی مناسب سبب تولید مطلوب در شرکت شده است.وی با اظهار این مطلب که در سال آینده با توجه به بهره‌برداری از برنامه‌های توسعه‌ای به رسیدن به ظرفیت اسمی خواهیم رسید، گفت: حفظ کیفیت مناسب در طرح‌های آتی لحاظ شده و طی سال‌های گذشته شاهد واردات سنگ آهن بودیم که این اتفاق ممکن است در سال‌های آتی نیز دوباره رخ دهد.

به گفته شریفی، فولاد کاوه جنوب به علت مجاورت به بندر و دسترسی به آب، در آینده نزدیک از لحاظ توسعه و کیفیت رشد چشمگیری خواهد داشت به‌طوری‌که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تولید ۵/ ۲ میلیون تن واحد فولاد را در «کاوه» خواهیم داشت.مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب نیز در ادامه به بررسی تکمیلی شرکت و ارائه جزئیات پرداخت و گفت: کسب سهم ۱۰ درصدی از تولید فولاد در افق سند چشم‌انداز کشور، افزایش سهم صادرات، کاهش بهای تمام شده و افزایش بهره‌وری از جمله مهم‌ترین اهداف کلان شرکت است.علی دهاقین در ادامه به روند افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: در اسفندماه سال گذشته گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت از هفت هزار میلیارد ریال به ۱۰ هزار میلیارد ریال به تایید سازمان حسابرسی رسید که بنا داریم این افزایش سرمایه که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد بود تا پایان سال جاری و بعد از کسب مجوز از سازمان بورس و عرضه اولیه سهام، انجام شود.

وی در ادامه به سرمایه‌گذاری‌های ایجاد شده در شرکت که منجر به ایجاد دارایی‌های ثابت به بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال شده است اشاره کرد و گفت: احیای مستقیم، فولادسازی، زیرساخت، آب شیرین کن و گندله‌سازی از جمله این موارد است. وی در ادامه به روند تولیدات شرکت اشاره کرد و گفت: مقدار تولید آهن اسفنجی مالکیتی در سال ۹۵ معادل ۹۵۶ هزار تن بوده که در پیش‌بینی ۹۶ تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن درنظر گرفته شده است. همچنین در سال ۹۷ تولید یک میلیون و ۷۵۶ هزار تن از این محصول پیش‌بینی می‌شود. تولید آهن اسفنجی کارمزدی نیز از ۶۴ هزار تن در سال ۹۵ به ۱۰۰ هزار تن در سال ۹۶ رسیده است. ضمن اینکه پیش‌بینی تولید شمش فولادی در سال ۹۶ به ۹۰۰ هزار تن رسیده که در سال گذشته ۶۲۴ هزار تن از آن تولید شده است.

وی در ادامه افزود: میزان صادرات «کاوه» در سال ۹۵ به حدود ۱۰۹ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که میزان پیش‌بینی فروش صادراتی شرکت در سال‌جاری رشد ۱۷۴ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده و به ۲۹۹ میلیون دلار رسیده است.دهاقین در ادامه به صادرات بالای شرکت اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست سال‌جاری میزان فروش شرکت به بیش از ۶۵۸ میلیارد تومان رسیده وحدود ۸۵ درصد از تولیدات «کاوه» صادر شده است. مدیرعامل «کاوه» در ادامه به پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت اشاره کرد و گفت: هفت پروژه و طرح توسعه در شرکت فولاد کاوه جنوب داشتیم که جمع هزینه‌های انجام شده برای آنها بالغ بر ۲ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که تا اتمام تمامی آنها نیاز به یک هزار و ۷۰۰میلیاردتومان دیگر داریم. وی در ادامه تاکید کرد: تکنولوژی به کار رفته در فازهای ۱ و ۲ فولادسازی اروپایی بوده و هیچ کدام از فولادسازان داخلی از آن بهره‌مند نیستند. ضمن اینکه در فاز ۲ تمامی بهبودسازی‌های فاز یک به‌کار گرفته شده است.