تمرکز معاملات در نمادهای تازه‌وارد

دیروز نزدیک ۲۶ درصد ارزش معاملات بازار اول و دوم فرابورس به نماد جدید شرکت آسیا سیر ارس اختصاص داشت. نماد دیگری که تنها دو روز زودتر از نماد شرکت آسیا سیر ارس در فرابورس گشایش یافت یعنی شرکت لیزینگ ایران و شرق نیز حدود ۷ درصد ارزش معاملات بازار اول و دوم را در اختیار داشت.  ارزش معاملات روز گذشته این دو نماد تازه‌وارد، به خوبی ماهیت رفتار معامله‌گران فرابورس را افشا می‌کند. همان‌طور که اشاره شد در روزهای اخیر شاهد حضور چشمگیر معامله‌گران در نمادهای تازه‌وارد هستیم. چنان که در آخرین عرضه اولیه فرابورس، بیش از ۱۲۹ هزار کد معاملاتی به ثبت سفارش خرید پرداختند.مجموعه این کنش‌ها حاوی پیام‌هایی برای مقام ناظر بازار است. به این معنا که نقدینگی‌های جدیدی پشت درهای بسته بازار سهام ایستاده و منتظر ورود به معاملات سهام است.

روند آتی معاملات فرابورس

این شرایط، در حالی در فرابورس شکل گرفته که بسیاری از نمادها از وضعیت بنیادین مطلوبی برخوردارند. چشم‌انداز تحولات بازار ارز و تحرکات مثبت بازار جهانی دو بازوی نیرومند برای حمایت از نمادهای شاخص‌ساز فرابورس هستند. ضمن اینکه اکثر پیش‌بینی‌ها بر رشد اقتصاد جهانی و تقویت نیروهای سمت تقاضا استوار است.هر‌چند دو عامل اساسی سبب روگردانی فعالان بازار از سهام‌های بنیادی است: یکی، تحولات اخیر در فضای سیاسی کشور و ماجراجویی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا است که نشان می‌دهد ریسک‌های سیاسی همچون آتشی زیر خاکستر از بازار کنار نرفته است. از سوی دیگر، معامله‌گران بازار برای انتشار گزارش عملکرد ۶‌ماه نخست شرکت‌ها لحظه‌شماری می‌کنند. مجموعه این عوامل زمینه را برای احتیاط در فضای عمومی بازار و حرکت نقدینگی به سمت نمادهای جدید فراهم کرده است.

خرید بیشتر حقوقی‌ها

برآیند تغییر کل مالکیت فرابورس در جریان معاملات روز گذشته به نام اشخاص حقوقی به ثبت رسید. در روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد خریدهای بیشتر سهامداران حقیقی بودیم (سهامداران حقیقی در این دو روز، بیش از ۷میلیارد تومان به ارزش دارایی‌های خود افزودند). با این وجود، دیروز فعالان حقوقی بیشتر در سمت خریدار ظاهر شدند.به این ترتیب، بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به سبد سهامداران حقوقی اضافه شد. بیشتر خریدهای اشخاص حقوقی به واسطه معامله در نماد شرکت‌های توسعه و عمران استان کرمان، شرکت آسیا سیر ارس، تولید و صادرات ریشمک و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی صورت گرفت و حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به سبد دارایی اشخاص حقوقی افزود.در مقابل، بیشترین خالص خریدهای سهامداران حقیقی در نمادهای شرکت آهن و فولاد ارفع، گروه صنایع غذایی پارس، شرکت زرین معدن آسیا و صنایع فولاد آلیاژی یزد رقم خورد. معاملات اشخاص حقیقی در این چهار نماد نزدیک ۴ میلیون سهم به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۲۵۰ تومان به ارزش دارایی سهامداران حقیقی اضافه کرد.

مروری بر معاملات دیروز

دیروز در معاملات فرابورس نزدیک فرابورس ۲۷۳ میلیون برگه بهادار از جمله سهم، حق تقدم و سایر اوراق مالی در ۹۵ هزار و ۳۷۹ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش کل معاملات نیز به میزان ۱۲۲ میلیارد تومان رقم خورد.همان‌طور که اشاره شد معاملات روز گذشته بازار کم داد و ستد بود. مروری بر حجم و ارزش معاملات خرد در بازارهای اول و دوم فرابورس این موضوع را آشکار می‌کند.در میان تحولات دیگر بازار، نماد تازه‌وارد شیر پگاه آذربایجان شرقی در دومین حضور در بازار با رشد نزدیک ۵ درصدی با بیشترین افزایش قیمت در فرابورس همراه شد. در مقابل، معامله‌گران فرابورس در روز گذشته شاهد ریزش ۴/ ۶ درصدی قیمت سهام لیزینگ ایران و شرق بودند تا بیشترین کاهش قیمت در میان شرکت‌های فرابورس ثبت شود. به این ترتیب، روند صعودی قیمت نماد لیزینگ ایران و شرق در نهمین روز حضور در فرابورس متوقف شد. نماد شرکت آسیا سیر ارس نیز که بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد با افت قیمت ۴/ ۳‌درصدی همراه شد.

رفت و برگشت‌های فرابورس

در میان رفت و برگشت‌های فرابورس نیز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم صاحبان سهام در پایان معاملات روز گذشته متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد دیگر نمادی بود که برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، در پایان معاملات دیروز، بیست و پنجم مهرماه متوقف شد. همچنین ناظر بازار در روز گذشته برای نماد معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی محدودیت حجمی (حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش) به میزان ۱۰ هزار سهمی را در نظر گرفت.

همگام با صنایع فرابورسی

در میان صنایع فرابورس نیز شاهد افت شاخص ۱۳ صنعت از ۲۴ صنعت فعال در فرابورس بودیم. بیشترین افت شاخص در گروه واسطه‌گری مالی رقم خورد. شاخص دو گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز با افت شاخص همراه شدند. در همین راستا، نمادهای دو گروه فلزی و پالایشی با تاثیر منفی نزدیک یک و نیم واحد شاخص کل را تنزل دادند.