با این همه بازاربه این گزارش‌ها واکنش چندانی نشان نداد. این امر موجب شد تا اکثر این نمادها به‌رغم رشد سود آوری با افت قیمت مواجه شوند. این در حالی است که دیروز بازارهای جهانی فلزات نیز شرایط مثبتی داشت و بهای هر تن مس دوباره به مرز ۷هزار دلار نزدیک شد. بهای هر تن مس دیروز ۶هزار و ۹۸۲دلار رقم خورد. بهای سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۴۷۷دلار و ۳هزار و ۱۳۰دلار (در هرتن) گزارش شد (قیمت‌ها در ساعت ۱۵:۳۰ دیروز ذکر شده‌اند).در این شرایط دیروز شاخص کل با کاهش قیمت نماد معاملاتی شرکت‌های گل‌گهر، پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه بندرعباس ریزش ۱۳۴واحدی را تجربه کرد.دیروز همچنین توقف نمادهای تولید برق عسلویه به دلیل ابهام در اطلاعات و نمادهای سایپا و ملی صنایع مس نیز برای تعدیل سود مورد توجه بودند.

در تحولات مهم دیگر بازار دیروز فرابورس شاهد درج دو شرکت بود، راه‌آهن حمل‌ونقل‌ به‌عنوان صد و شصت و سومین شرکت فرابورس درج شد. شرکت راه آهن حمل و نقل با سرمایه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال متعلق به موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ در زمینه حمل کالا، خدمات راهبری قطارهای باری و مسافری تعمیر و نگهداری ناوگان حمل‌ ریلی آغاز کرده است. دیروز همچنین شرکت توسعه و عمران نائین نیز در بازار پایه فرابورس درج شد.دیروز در گروه برقی هیات دولت، مجوز تهاتر مطالبات تولید برق عسلویه مپنا و ۳ شرکت دولتی با بدهی سازمان‌های خصوصی‌سازی و امور مالیاتی را صادر کرد. طبق مصوبه جدید هیات دولت، مطالبات از ۳ شرکت‌ دولتی ذی‌ربط با بدهی ۴ شرکت‌ بدهکار به سازمان‌های خصوصی‌سازی و امور مالیاتی تهاتر خواهد شد.مجموع رقم تهاتر برای موننکو ایران، ساخت و بهره برداری انرژی، گهر انرژی ایران و شرکت فرابورسی تولید برق عسلویه مپنا ۵۶ میلیارد تومان است.در گروه تصفیه نفت دیروز شرکت پالایش نفت بندرعباس در نامه‌ای خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی دلایل عدم ارائه به موقع گزارش‌های مالی بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه سال ۹۶ را اعلام کرد.

محمدرضا صدری، مدیر مالی شرکت پالایش نفت بندرعباس اعلام کرد: با وجود پیگیری‌های مکرر و عدم دریافت اطلاعات کامل از شرکت ملی پالایش و پخش با وجود ارسال درخواست‌های متعدد درخصوص میزان و نرخ فروش فرآورده‌ها و همچنین نرخ خوراک دریافتی، این شرکت در حال حاضر قادر به تهیه گزارش‌های عملکرد واقعی ۶ ماهه نیست. بدیهی است به محض دریافت اطلاعات مذکور صورت‌های مالی و پیش‌بینی درآمد هر سهم بر‌اساس عملکرد واقعی ۶ ماه تهیه و به اطلاع سهامداران شرکت خواهد رسید.پیش از این نیز چند پالایشگاه دیگر نیز از ابهام در تدوین صورت‌های مالی ۶ماهه خبر داده بودند. در گروه کانی غیر‌فلزی شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با انتشار عملکرد شش ماهه نخست امسال اعلام کرد طی دوره شش ماهه یاد شده مبلغ ۱۱۱ میلیارد و ۵۴ میلیون ریال سود خالص داشت. بر این اساس این شرکت مبلغ ۲۹۸ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل ۱۰۶ درصد افزایش داشت. «کفرا» در ۶‌ماه نخست سال مالی قبل مبلغ ۱۴۵ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود. در گروه فولادی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کارخانه ذوب‌آهن از برنامه زمانبندی تولید ریلی ملی عقب است، گفت: به دنبال روش تامین مالی خارجی برای تولید ریل توسط ذوب‌آهن هستیم.

در گروه خودرویی شرکت سایپا با انتشار گزارش عملکرد شش ماهه اول امسال خود از تعدیل منفی ۲۰ درصدی سود برآوردی خود در بودجه سال مالی ۹۶ خبر داده است. این شرکت در حالی در بودجه برآوردی سال مالی ۹۶ از پیش‌بینی سود ۱۴۱ ریالی به ازای هر سهم خبر داده بود که در پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۶ بر اساس عملکرد دوره شش ماهه این عایدی برآوردی را با کاهش ۲۰ درصدی به ۱۱۳ ریال به ازای هر سهم کاهش داده است. بر‌اساس این گزارش سایپا در نیمه اول امسال به دلیل هزینه‌های اداری و عمومی ۳۱۹ میلیارد تومانی و همچنین هزینه مالی بیش از ۶۳۴ میلیارد تومانی مجبور به تبدیل سود عملیاتی خود به زیان ۲۳ ریالی به ازای هر سهم است. «خساپا» اعلام کرده است که مطابق نامه شماره ۶۰۵۴۶/ ۸۲۱ مورخ ۸/ ۱۱/ ۸۷ سازمان بورس اوراق بهادارتهران مبنی برعدم افشای سودعملکردحاصل ازسرمایه‌گذاری درسهام شرکت‌های تابعه و وابسته، درآمد مذکوردرگزارش سود(زیان) شش ماهه شرکت سایپا درج نشده است.

مطابق مستندات منتشر شده از سوی سازمان بورس یکی از دلایل افزایش سودآوری عملیاتی شرکت سایپا در عملکرد دوره مالی ۹۵ ناشی از افزایش با اهمیت زیان دوره جاری در شرکت‌های مهندسی مشاور سازه گستر سایپا و مگاموتور بوده که با توجه به واگذاری سهام شرکت‌های سایپا دیزل، مهندسی مشاور سازه گستر سایپا، تولیدی موتور گیربکس واکسل سایپا، مگا موتور وخودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس که همگی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سایپا به شمار می‌روند به شرکت‌های تابعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، منجر به انتقال این زیان و زیان‌های سنواتی به شرکت‌های فوق شده و عدم تلفیق این شرکت‌ها موجب عدم انعکاس زیان‌ها در صورت مالی گروه سایپا شده است. همچنین تغییر رویه‌های استهلاک و عدم تعدیل ارزش سرمایه‌گذاری در شرکت نیوان ابتکار نیز منجر به افزایش مانده سود انباشته شرکت سایپا در تاریخ ۳۰ اسفند ۹۵ به مبلغ ۴۷۸۷ میلیارد ریال بر خلاف استانداردهای حسابداری شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۴۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۱۳میلیارد تومان بالغ شد.