تحرک بیشتر حقیقی‌ها

پس از عبور از نااطمینانی‌ها در خصوص برجام و کمرنگ‌شدن ریسک‌های سیاسی، مبادلات بازار سهام به روال عادی خود بازگشت. در چنین شرایطی شاهد تحرک بیشتر معامله‌گران حقیقی بودیم. از اوایل هفته گذشته معاملات فرابورس نیز با خریدهای بیشتر سهامداران حقیقی همراه بود. دیروز نیز در ادامه همین روند برآیند کل دادوستدهای فرابورس به نام اشخاص حقیقی ثبت شد. به این ترتیب با افزایش امیدواری در بین معامله‌گران حقیقی و فروکش کردن هیجان‌های ناشی از نگرانی‌های برجامی، این امکان وجود دارد که اقبال به عوامل بنیادی موجود در بازار بیشتر شود.طی معاملات دیروز فرابورس بیش از یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان به جمع دارایی اشخاص حقیقی فعال به واسطه معامله در بازار اول و دوم فرابورس اضافه شد. در جریان این تحولات، سهامداران حقیقی بیشتر در معاملات نمادهای شرکت پتروشیمی زاگرس، تولید برق عسلویه مپنا و شرکت افرانت در سمت خریدار ظاهر شدند. خالص خرید سهامداران حقیقی در این سه نماد حدود ۵ میلیارد تومان رقم خورد. همچنین در نمادهای شرکت پتروشیمی خراسان و سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشتر خریدار بودند تا فروشنده.در مقابل اشخاص حقوقی بیشترین خریدها را به ترتیب در نمادهای توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و شرکت لیزینگ ایران و شرق انجام دادند. به واسطه معامله در سه نماد مذکور حدود ۲ میلیارد تومان به سبد سهامداران حقوقی فرابورس واریز شد.

همگام با صنایع فرابورسی

دیروز در میان صنایع ۲۴ گانه فرابورسی ۱۴ گروه با رشد شاخص همراه بودند. گروه محصولات شیمیایی فرابورس که بیش از ۳۳درصد ارزش کل بازار اول و دوم را در اختیار دارد روز گذشته حدود ۶/ ۱درصد رشد شاخص را تجربه کرد. به این ترتیب دو نماد بزرگ گروه پتروشیمی، یعنی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و مارون دیروز با افزایش قیمت همراه شدند و روی هم رفته، نزدیک ۵ واحد در رشد شاخص کل فرابورس اثر داشتند. چنان که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» نیز گفته شد شرایط مطلوب قیمت محصولات شیمیایی در بازار جهانی و چشم‌انداز رشد نرخ دلار دو عامل حمایتی از قیمت محصولات شیمیایی به ویژه تولیدکننده‌های اوره و متانول است.

در مقابل، دو گروه بزرگ و موثر فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی فرابورس که به ترتیب حدود ۲۰ درصد (گروه فلزات) و ۷ درصد (پالایشی) ارزش بازار اول و دوم فرابورس را به خود اختصاص داده‌اند، روز گذشته با افت شاخص همراه شدند. دیروز شاهد افت دسته‌جمعی قیمت سهام در نمادهای گروه فلزی فرابورس بودیم. به این ترتیب شاخص گروه فلزات اساسی حدود ۹/ ۰ درصد کاهش یافت. با توجه به سهم ۲۰ درصدی گروه فلزات اساسی، کاهش قیمت سهام در این گروه مانع از رشد بیشتر نماگر اصلی بازار می‌شود. دیروز نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل، بیش از ۲ درصد افت قیمت را تجربه کرد. نماد معاملاتی شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه دیگر نمادی بود که حدود ۵/ ۰ واحد بر شاخص فرابورس اثر منفی داشت. در دیگر گروه اثرگذار بر شاخص کل فرابورس یعنی گروه پالایشی، بیشترین تاثیر منفی بر شاخص به واسطه معامله در نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز رقم خورد.

مروری بر جزئیات معاملات

دیروز حدود ۹۰۰ میلیون برگه بهادار از جمله سهم، حق‌تقدم و سایر اوراق مالی به ارزش بیش از ۲۱۳ میلیارد تومان در ۷۷ هزار و ۱۰۹ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. جابه‌جایی ۷۳۰ میلیون سهم از این اوراق، به معامله نماد گروه اقتصادی کرمان خودرو (در آخرین روز پذیره‌نویسی) اختصاص یافت. تنها ۹۶ میلیون سهم در معاملات دیروز فرابورس به بازار اول و دوم اختصاص یافت. ارزش معاملات بازار اول و دوم نیز به میزان ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رقم خورد. روز گذشته، نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس با رشد قیمت ۵ درصدی، در صدر فهرست نمادها با بیشترین افزایش قیمت قرار گرفت. قیمت سهم شرکت افرانت پس از پتروشیمی زاگرس حدود ۸/ ۴ درصد افزایش یافت. در مقابل، بیشترین کاهش قیمت در میان شرکت‌های فرابورسی با افت حدود ۹/ ۴ درصدی به نام نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد ثبت شد. قیمت سهام شرکت‌های زرین معدن آسیا و شرکت مواد ویژه لیا نیز با افت کاهش قابل توجهی همراه شد. سخاب‌ها طبق معمول روزهای گذشته بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در میان نمادهای بازار اول و دوم نیز، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس علاوه بر رشد چشمگیر قیمتی بیشترین ارزش معاملات فرابورس را به نام خود ثبت کرد. همچنین معامله ۳۲ میلیون سهمی در نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز بیشترین حجم معامله فرابورس را رقم زد.

 توقف‌ها و بازگشایی‌ها

به دنبال انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها دیروز مقام ناظر طبق دستورالعمل برخی از نمادها را به دلیل تعدیل در پیش‌بینی و برخی از نمادها را به خاطر ابهام در اطلاعات منتشره متوقف کرد. به این ترتیب، روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های شرکت آهن و فولاد ارفع و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۱۳۹۶ متوقف شد. علاوه بر این، نماد معاملاتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، شرکت تولید برق عسلویه مپنا، شرکت قاسم ایران و شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک به علت ابهام در اطلاعات با توقف نماد روبه‌رو شدند. در ادامه توقف‌ها در بازار دیروز، نماد معاملاتی شرکت ریل پرداز سیر، با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر ارسال اطلاعات و صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی‌نشده و تفاوت بااهمیت در بودجه آن، توسط ناظر بازار از گردونه معاملات خارج شد. از سوی دیگر، در میان رفت و آمدهای دیروز، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، در نخستین روز کاری آبان‌ماه به گردونه معاملات بازگشت.