توجه بیشتر حقیقی‌ها درآغاز هفته

بورس تهران در حالی معاملات روز شنبه را با موج صعودی چشمگیری آغاز کرد که با ثبت ۶۶۲ واحد رشد شاخص کل، موفق به کسب رکوردی جدید در کارنامه سال جاری شد(شکستن سقف ۴۵ ماهه). در این شرایط شاهد خریدهای پرحجم و بازگشت معامله‌گران حقوقی به بازار بودیم؛ به‌طوری‌که در پایان معاملات روز شنبه جابه‌جایی‌ بیش از ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم از پرتفوی حقوقی به سبد سهام حقیقی به ثبت رسید. این جابه‌جایی‌ رقمی معادل ۷/ ۱۱ میلیارد تومان به پرتفوی معامله‌گران حقیقی افزود.در این روز معاملات پرحجم در نماد فولاد مبارکه اصفهان، بیشتر مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت. «فولاد» روز پنج‌شنبه ۲۷ مهرماه اقدام به انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه خود همراه با تعدیل مثبت ۷۸ درصدی سود هر سهم خود کرد. موضوعی که سبب توقف نماد معاملاتی این شرکت در آغاز معاملات روز شنبه شد. البته توقف نماد مزبور در راستای اجرای دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها، چندان طول نکشید.

«فولاد» یک ساعت مانده به پایان معاملات، بازگشایی شد و رشد قیمت ۶/ ۶ درصدی را تجربه کرد. در این میان بیشترین خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی حقیقی‌ها صورت گرفت. بر این اساس سهامداران خرد بازار در این روز، سهمی ۷۶ درصدی از خریدهای «فولاد» داشتند. این عامل سبب شد تا تغییر مالکیت حدود ۱۵ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی در آن شکل بگیرد. در این میان شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا به‌عنوان سهامدار ۳/ ۱ درصدی «فولاد» اقدام به عرضه ۲۰ میلیون سهم مزبور کرد. در این روز نمادهای پالایشی در کانون توجه هر دو دسته سهامداران خرد و عمده قرار گرفتند. در این میان پالایش نفت تهران با تغییر مالکیتی در محدوده ۵/ ۲ میلیارد تومانی، در صدر توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت. پالایش نفت تبریز نیز با جابه‌جا‌یی ۸۸۰ هزار سهمی به ارزش ۵۵۰ میلیون تومان و در مسیر حقوقی به حقیقی از دیگر نمادهای فعال در این گروه بود.

پالایش نفت بندرعباس اما شاهد جابه‌جا‌یی ۵/ ۱ میلیارد تومانی از سبد سهام حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بود. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به‌عنوان سهامدار ۶/ ۲ درصدی «شبندر» اقدام به جمع‌آوری ۲ میلیون سهم این شرکت کرد. در این روز، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه شهر به‌عنوان سهامدار صندوق بازنشستگی کشور، اقدام به عرضه ۱۸ میلیون سهم «وصندوق» کرد. شرکت عمران و توسعه فارس نیز بیشترین تغییر مالکیت در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. در این روز حدود ۹۹۰ هزار سهم «ثفارس» به ارزش ۵/ ۲ میلیارد تومان به سبد سهام حقوقی‌های این شرکت افزوده شد. ۸ هزار سهم از جابه‌جایی مذکور توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر سرمایه به‌عنوان سهامدار ۱۳ درصدی «ثفارس» خریداری شد.صنعت خودرو نیز از دیگر گروه‌های مورد توجه سهامداران حقوقی در بازار روز شنبه بود. در این روز دو لیدر این گروه یعنی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو بیشترین حجم جابه‌جا‌یی را تجربه کردند. «خساپا» با تغییر مالکیت ۱/ ۱ میلیارد تومانی از سبد حقیقی به حقوقی همراه شد. «خودرو» نیز شاهد جابه‌جایی‌ ۲ میلیون سهمی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان شرکت سرمایه‌‌گذاری ملی ایران به‌عنوان سهامدار ۳/ ۴ درصدی «خودرو» بیشترین خرید را در این نماد به ثبت رساندند. به این ترتیب جمع‌آوری ۳۰۰ هزار سهم «خودرو» از سوی «ونیکی» صورت گرفت.

حقوقی‌ها در صدر معاملات یکشنبه

بورس تهران آخرین روز کاری مهرماه را با رشد ۵۰ واحدی نماگر سپری کرد. در این میان بررسی روند جابه‌جایی‌ سهام صورت گرفته میان معامله‌گران بازار نشان داد بیش از ۲۳ میلیون سهم از پرتفوی سهامداران حقیقی خارج و به سبد سهام حقوقی‌ها افزوده شد. این جابه‌جا‌یی، ارزشی معادل ۴ میلیارد تومان داشت. بیشترین حجم تغییر مالکیت به ثبت رسیده در نماد شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بود. به این ترتیب طی معاملات یکشنبه بیش از ۹ میلیون سهم «پترول» به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار افزوده شد. بیشترین خریدهای صورت‌گرفته در این نماد معاملاتی از سوی دو حقوقی فعال «پترول» صورت گرفت. به این ترتیب شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی به‌عنوان سهامدار ۴/ ۳ درصدی شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان اقدام به خرید ۹ میلیون سهم مزبور کرد. ضمن اینکه ۵ میلیون سهم دیگر نیز از سوی مالک ۲/ ۵ درصدی سهام «پترول» یعنی شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد.

بانک خاورمیانه نیز با تغییر مالکیت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی همراه شد. همچنین در این روز شرکت سرمایه‌گذاری صبا‌تامین به‌عنوان مالک ۲/ ۷ درصدی بانک ملت، اقدام به عرضه سنگین ۵/ ۳۱ میلیون سهمی این بانک کرد. در این میان دو حقوقی دیگر «وبملت» یعنی گروه مالی ملت و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت اقدام به خرید سهام بانک ملت کردند.در این روز دو نماد پالایشگاهی یعنی پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت‌تبریز نیز در کانون توجه سهامداران حقوقی قرار گرفتند. این دو نماد نیز جابه‌جایی‌ در محدوده یک میلیارد تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند. در نماد «شبندر» بیشترین حجم خرید به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به‌عنوان سهامدار ۵۸/ ۲ درصدی پالایش نفت بندرعباس صورت گرفت. ۹۵۰ میلیون تومان از سهام «شبریز» نیز روز یکشنبه از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

بررسی روند خریدهای صورت گرفته طی این روز نشان می‌دهد که فعالان حقیقی بازار، بیشترین خالص خرید خود را در نماد شرکت قند‌شیرین به ثبت رسانده‌اند. بر این اساس «قشرین» با تغییر مالکیتی افزون بر ۲ میلیارد تومان، از نمادهای مورد‌توجه سهامداران خرد بازار بود. در این میان ۵۰ هزار سهم «قشرین» از سوی مالک ۲/ ۳ درصدی این شرکت خریداری شد.فولاد کاوه جنوب نیز از دیگر نمادهایی بود که روز یکشنبه مورد‌توجه‌ سهامداران خرد قرار گرفت. بر این اساس ۸۶/ ۱ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده این شرکت خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. در این‌خصوص ۱۰ میلیون سهم «کاوه»، توسط مالک عمده این شرکت یعنی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی عرضه شد. کالسیمین نیز با تغییر مالکیتی بیش از یک میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی، معاملات قابل‌توجهی را تجربه کرد.

تداوم توجه حقیقی‌ها در شروع آبان

طی روزهای پایانی مهرماه، در حالی بازار سهام به دلیل اتمام مهلت برای ارائه گزارش‌های ۶ماهه، شاهد انتشار حجم زیادی از گزارش‌های شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بود که با وجود غلبه گزارش‌های مثبت اما با کم‌توجهی فعالان بازار، شاخص کل افت ۱۳۴ واحدی را تجربه کرد. خالص خرید نیز به نفع معامله‌گران حقوقی رقم خورد و رقمی بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان شد.در این میان بیشترین حجم خریداری شده از سوی حقوقی‌ها در نماد تازه‌وارد فولاد کاوه‌جنوب بود. بر این اساس در این روز «کاوه» با تغییر مالکیت ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از پرتفوی حقیقی به حقوقی همراه شد.نماد معاملاتی شرکت توسعه معادن و فلزات نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه سهامداران حقوقی در بازار دیروز بود. سهام این شرکت با تغییر مالکیت بیش از ۳/ ۲ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد.  نمادهای گروه پالایشی نیز روز دوشنبه همچنان در محور توجه حقوقی‌ها قرار داشتند. در صدر این نمادها‌، پالایش نفت تبریز با تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی همراه شد.«شتران» نیز شاهد جابه‌جایی ۸/ ۱ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود.

در نمادهای بانکی نیز شاهد تغییر و تحول‌های زیادی بودیم. در صدر این گروه بانک ملت با جابه‌جا‌یی سنگین و بعضا بلوکی سهام قرار داشت. شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین که مدت‌هاست برنامه عرضه سهام «وبملت» را در دست دارد، روز دوشنبه نیز حدود ۵۰۰ میلیون سهم بانک ملت (به صورت بلوکی)را واگذار کرد. به این ترتیب با واگذاری مزبور درصد مالکیت این شرکت در سهام «وبملت» به ۲/ ۶درصد کاهش یافت. در این میان اما گروه مالی ملت و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به‌عنوان دو حقوقی فعال در این نماد، هر کدام حدود ۲میلیون سهم را به پرتفوی خود افزودند.سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز با تحرکات بالا از سوی دو حقوقی خود همراه شد. در این روز ۳۴میلیون سهم «وخارزم» توسط شرکت آتیه سپهر قرن به‌عنوان مالک ۵۳/ ۲ درصدی این شرکت خریداری شد. ضمن اینکه یک میلیون سهم این شرکت نیز از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن خریداری شد.

در نماد کاغذ‌سازی کاوه نیز سهامدار عمده شرکت با خرید سنگین، درصد مالکیت خود در این نماد را افزایش داد. بر این اساس طی معاملات این روز شرکت گروه صنعت سلولزی تامین گسترنوین اقدام به خرید بیش از ۱۰۳ میلیون سهم «چکاوه» کرد و در نهایت درصد مالکیت این سهامدار به ۹۵/ ۶۵ درصد رسید.  بررسی روند عرضه و تقاضای صورت گرفته از سوی سهامداران حقیقی در بازار روز دوشنبه نیز نشان از ثبت بیشترین خالص خرید این دسته از معامله‌گران در نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی جم دارد. به این ترتیب تغییر مالکیت صورت گرفته در نماد «جم» در حالی به بیش از ۶۷۰ میلیون تومان رسید که در دیگر نماد هم‌گروه «جم»، یعنی پتروشیمی مبین نیز شاهد خریدهای پرحجم از سوی معامله‌گران حقیقی بودیم. بر این اساس تغییر مالکیت به ثبت رسیده در «مبین» به حدود ۲۴۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی صورت گرفت.

  معاملات پرحجم «های وب» در روز سه‌شنبه

در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاهد تغییر مالکیت ۳/ ۳۲ میلیارد تومانی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها بودیم. در این میان معاملات سنگین در نماد «های وب» نقش مهمی در این تغییر مالکیت پرحجم داشت. به‌طوری‌که ۶۳ درصد از رقم مزبور تحت تاثیر معاملات این نماد شکل گرفت.  بررسی جزئیات معاملات روز سه‌شنبه نشان از آن دارد که در دقایق پایانی مبادلات، حجم بالایی از خرید در نماد «های وب» به ثبت رسید. این خرید از سوی یک سهامدار حقوقی صورت گرفت و تغییر مالکیت مزبور را به ۵/ ۲۰ میلیون سهم در مسیر حقیقی به حقوقی رساند. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری توسعه فناوری هیرکانیا با مالکیت ۷/ ۱ درصدی به جمع سهامداران درصدی «های‌وب» اضافه شد.

فولاد کاوه جنوب کیش که به تازگی شاهد عرضه اولیه سهام خود در بورس بوده نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این روز بود. این نماد پس از گذشت ۴ روز از عرضه اولیه، با نوسان منفی قیمتی همراه شد. به این ترتیب ۹۸ درصد فروش این سهم توسط سهامداران حقیقی شکل گرفت. این حجم عرضه از سوی حقوقی‌ها جمع‌آوری شد. تقابل این موضوع به تغییر مالکیت بیش از ۵ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی منجر شد. اما وضعیت عرضه در سهام مخابرات ایران به مراتب سنگین تر بود؛ شرکت توسعه اعتماد مبین به‌عنوان سهامدار عمده «اخابر» اقدام به عرضه حدود ۸/ ۴۱ میلیون سهم «اخابر» کرد. به این ترتیب درصد مالکیت خود در نماد مزبور را به ۶۱/ ۴۲ درصد کاهش داد. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آتیه نوین نیز به‌عنوان دیگر حقوقی «اخابر»، فروش ۳۷۰ هزار سهمی را به ثبت رساند.

  تداوم تحرک حقوقی‌ها در پایان هفته

بورس تهران در حالی معاملات روز چهارشنبه را با رشد ۱۰۸ واحدی سپری کرد که شاهد تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی بود. به این ترتیب آخرین روز کاری هفته با جابه‌جا‌یی ۵ میلیارد تومانی از مسیر حقیقی به حقوقی به پایان رسید. در این روز «پرداخت» بیشترین خرید را در سبد حقوقی‌ها به خود اختصاص داد. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد رایانه‌ای به ۷/ ۱ میلیارد تومان برآورد شد. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز با جابه‌جا‌یی ۹۷۷ میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقوقی در این روز بود. در این روز توجه معامله‌گران حقیقی به نماد معاملاتی شرکت سایپا بود. توجهاتی که به تغییر مالکیت ۲/ ۲ میلیارد تومانی «خساپا» به نفع معامله‌گران حقیقی انجامید. «فولاد» نیز دیگر نماد مورد توجه حقیقی‌ها بود که تغییر مالکیتی حدود ۷۰۰ میلیون تومان را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کرد.

بورس