مروری بر تحولات صنایع فرابورسی

در روزهای اخیر شاخص فرابورس با حمایت نمادهای گروه پتروشیمی به ویژه شرکت پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون رشد نسبتا مطلوبی را پشت سر گذاشته است. چنان‌که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شد پایداری قیمت جهانی متانول و اوره همچنان به‌عنوان عامل قدرتمند در حمایت از دو نماد پتروشیمی زاگرس و خراسان مطرح است. قیمت متانول در آخرین روز معاملاتی در بازار جهانی در محدوده ۳۴۰ دلار و قیمت اوره در مرز ۲۷۵ دلار نوسان کرد. از سوی دیگر، روند رو به رشد نرخ ارز در بازار داخلی چشم‌انداز روشنی از آینده سهام صادرات‌محور پتروشیمی ترسیم کرده و عمق بیشتری به معاملات این گروه فرابورسی داده است. از هفته گذشته همراه با انتشار گزارش عملکرد ۶ماهه شاهد تقاضای نسبتا سنگینی در نماد پتروشیمی زاگرس بودیم به‌طوری که ارزش معاملات آن در روز اول آبان بیش از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رقم خورد. دیروز نیز شاهد معاملات نسبتا بالایی در این نماد بودیم. زاگرس در آخرین پیش‌بینی خود برای هر سهم سودی ۴۰۶ تومانی در نظر گرفته است که طبق گزارش عملکرد خود در ۶ماهه نخست ۲۸۵ تومان آن را(حدود ۷۰ درصد) پوشش داده است. این عملکرد مثبت توام با آینده مطلوب سبب ارزندگی و افزایش تقاضا در این سهم شده است. در پتروشیمی خراسان نیز وضع به همین منوال است. تثبیت قیمت جهانی اوره به‌عنوان مهم‌ترین‌ محصول تولیدی شرکت پتروشیمی خراسان همراه با روند صعودی نرخ دلار از دلایل اقبال سهامداران به سهم این نماد بوده است.

ضمن اینکه پتروشیمی خراسان در آخرین پیش‌بینی خود، سود هر سهم را با تعدیل مثبت ۳/ ۵ درصدی (از ۱۱۳ تومان به ۱۱۹ تومان برای هر سهم) اعلام کرد. بنابراین چشم‌انداز مثبت در نمادهای گروه پتروشیمی باعث افزایش تقاضا و رشد شاخص این گروه به میزان ۴/ ۱ درصد شد. سرانجام به لحاظ تاثیر در شاخص کل، معاملات مثبت در دو نماد پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون با بیشترین اثر مثبت حدود ۵/ ۳ واحد نماگر فرابورس را ارتقا دادند. از طرف دیگر، توام با معاملات مثبت در گروه پتروشیمی شاهد رکود معاملات در گروه فلزات اساسی بودیم. دیروز معاملات این گروه در غیاب ۵ نماد فلزی از جمله فولاد هرمزگان و آهن و فولاد ارفع با افت شاخص همراه شد. از تحولات گروه فلزات اساسی فرابورس در روز گذشته، رشد قیمت نسبتا بالا در نماد صنایع فولاد آلیاژی یزد بود. نماد فولاد آلیاژی یزد دیروز به‌رغم زیان ارائه‌شده در گزارش‌های مالی‌اش با خرید چشمگیر حدود ۵/ ۵ میلیون سهمی همراه شد و بهای سهامش بیش از ۴ درصد افزایش یافت. دیگر نماد قابل معامله‌گروه فلزی، یعنی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز روز گذشته حدود ۳۴/ ۰ درصد افزایش قیمت داشت. با این وجود، رشد قیمت در نمادهای صنایع فولاد الیاژی یزد و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، با کاهش ۸/ ۱ درصدی قیمت سهام «ذوب» خنثی شد و شاخص گروه فلزات اساسی در روز گذشته ۳۲/ ۰ درصد افت کرد.

 در همین راستا، کاهش قیمت در نماد معاملاتی سهامی ذوب‌آهن اصفهان با تاثیر کاهنده ۸۴/ ۰ واحدی مانع از رشد بیشتر شاخص کل فرابورس شد. همچنین نماد سرمایه‌گذاری مس سرچشمه دومین نماد تاثیرگذار بر شاخص بود که حدود ۳۳/ ۰ واحد از نماگر کل کاست. در زیرگروه عرضه برق و گاز نیز روز گذشته معاملات مثبتی رقم خورد؛ چنان‌که نمادهای تولید نیروی برق دماوند و شرکت مدیریت انرژی امید تابان وهور در فهرست نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل قرار گرفتند. به این ترتیب، رشد دسته‌جمعی قیمت سهام در گروه عرضه برق و گاز شاخص این صنعت را حدود ۲/ ۱ درصد افزایش داد. علاوه بر این، شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات نیز در روز گذشته حدود ۴ درصد افزایش داشت. این رشد مرهون معاملات مثبت در دو نماد خودروساز و قطعه‌ساز فرابورس یعنی بهمن‌دیزل و مهندسی صنعتی روان فن‌آور بود که از افزایش قیمت بیش از ۴درصد برخوردار شدند. از دیگر تحولات قابل توجه فرابورس معاملات نسبتا سنگین در نماد افرانت بود. دیروز این نماد در ادامه روند صعودی خود با معامله بیش از دو میلیون سهمی همراه شد که به نوعی برای این نماد یک رکورد به شمار می‌رود. بنابراین با احتساب رشد ۵/ ۲ درصد قیمت سهم افرانت، شاخص گروه رایانه فرابورس حدود ۷/ ۱ درصد افزایش داشت.