در این جلسه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت و دستاوردهای ۱۰ گانه این سازمان را در راستای شفافیت و عمق‌بخشی بیشتر به بازار سرمایه تشریح کرد.  محمدی به ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه پرداخت و گفت: اصلاحاتی در زمینه دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس، دستورالعمل نحوه انجام معاملات و دستورالعمل افشای اطلاعات صورت گرفته و فرآیند اجرایی شدن آن آغاز شده است. این امیدواری وجود دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها اصلاح شود و موضوع زمان توقف در محدوده زمانی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه در‌مورد عموم نمادها اجرا شود.وی در ادامه افزود: طی مدت اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مصوبه‌ای درخصوص ۳۰نماد متوقف بورسی داشته و این امیدواری وجود دارد با اصلاح قوانین، نمادها با ذکر شروطی خاص بازگشایی شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درباره راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه در مدت اخیر انجام شده است. در همین خصوص طی دو هفته گذشته صندوق تثبیت بازار سرمایه مطابق ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید، به وظیفه خود عمل کرد.وی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه صندوق تثبیت با پشتوانه قانون وارد ثبات بخشی به بازار سرمایه شده است، اضافه کرد: در شرایطی که طی مدت گذشته پیش‌بینی می‌شد جریانات سیاسی بازار را با کنش منفی همراه کند، اما رفتار منطقی بازار و عملکرد قانونی این صندوق توانست ریسک را کنترل کند.محمدی در ادامه پذیرش مجدد اوراق خزانه اسلامی را یکی دیگر از فعالیت‌های اخیر سازمان بورس دانست و گفت: همچنین اصلاح و تدوین کارمزدها ناشی از معاملات از دیگر اقدامات سازمان بورس بوده است. در حال حاضر کارمزد معاملات تا حد زیادی کاهش یافته که این موضوع به افزایش رونق معاملات و روان‌تر شدن بازار کمک زیادی خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: البته بازار‌گردان‌ها طبق قانون رفع موانع تولید درباره پرداخت ۵/ ۰ درصد مالیات معاف هستند که به تبع آن کارمزد و هزینه‌های آنها کمتر است.محمدی در ادامه گام توسعه‌ای دیگر را تدوین و تصویب مقررات مربوط به تاسیس صندوق ارزی دانست و افزود: از دیگر فعالیت‌های سازمان طی این مدت تدوین و تصویب مقررات مربوط به تاسیس صندوق ارزی است که دستور العمل آن از سوی هیات‌مدیره سازمان ابلاغ شده است.وی در ادامه به تدوین دستور العمل مربوط به موسسات رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: در این خصوص درخواست از سوی سه موسسه رتبه‌بندی که با شرکای خارجی فعالیت می‌کنند و مجوز دارند، ارائه شده است. تعدادی دیگری از این شرکت‌ها نیز درخواست خود را ارائه داده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مجوزهای لازم به این شرکت‌ها داده شود.

رئیس سازمان بورس و اورق بهادار در ادامه اظهاراتش الزام به وجود بازارگردان‌ها را از دیگر اقدامات توسعه‌ای سازمان برشمرد و گفت: بحث بازارگردانی نیز طی این مدت از مباحث مهم سازمان بورس و اوراق‌بهادار بوده است. پیش‌تر شرکت‌ها که به بازار سهام وارد می‌شدند، بدون حضور بازار‌گردان‌ها فعالیت داشته‌اند. در این زمینه طبق دستورالعمل جدید، هر شرکت یا موسسه برای ورود به بازار سهام ملزم به معرفی یک بازار‌گردان است.سخنگوی سازمان بورس در ادامه بیان کرد: در حوزه صندوق‌ها نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است؛ صندوق‌های خطرپذیر در زمینه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند. در همین زمینه روز گذشته سومین صندوق خطرپذیر مجوز فعالیت خود را دریافت کرد.

محمدی در ادامه به اصلاح ساز‌و‌کار صندوق‌ها اشاره کرد و این موضوع را از دیگر گام‌های توسعه‌ای دانست و گفت: در زمینه اصلاح فرآیند صندوق‌ها نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. پیش‌تر صندوق‌ها بیش از ۸۰ درصد از سپرده‌های خود را در بازار پول سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ اما در حال حاضر این رقم به ۵۰ درصد کاهش یافته است.وی در ادامه تاکید کرد: در سازمان بورس اصلاح رفتار صندوق‌ها به‌طور کامل انجام شده است. به‌عنوان مثال درخصوص افشای فعالیت آنها، فاصله زمانی را به حداقل رسانده‌ایم. علت این موضوع نیز صیانت از حقوق افرادی است که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تا اجازه داده نشود معاملاتی از قبیل معاملات ضربدری در این صندوق‌ها رخ دهد.