شاخص فرابورس ایران در دو روز گذشته، با قدرت، مسیر صعودی خود را تداوم بخشید. جهش‌های این هفته نماگر فرابورس بیشتر تحت تاثیر دادوستد در نمادهای گروه پتروشیمی رقم خورد. چنان که بارها در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شده است گروه پتروشیمی تحت تاثیر قیمت جهانی محصولات شیمیایی و شرایط حاکم بر بازار ارز از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار است.

دیروز همان طور که انتظار می‌رفت، نماد پتروشیمی مارون پیشتاز حرکت رو به جلوی بازار اول و دوم فرابورس بود. مروری بر گزارش‌های مالی پتروشیمی مارون از ماهیت اقبال سهامداران به این نماد پرده برمی‌دارد. طبق گزارش فعالیت پتروشیمی مارون برای مهرماه، درآمد فروش این شرکت ۴۴۲ میلیارد تومان رقم خورده که نسبت به ماه شهریور ۳/ ۶ درصد رشد داشته است. علاوه بر این، پتروشیمی مارون در ۶ ماهه نخست امسال، ۵۲ درصد از سود مفروض خود را پوشش داده است. به نظر می‌رسد اقبال فعالان بازار به سهام پتروشیمی مارون و رشد ۳درصدی قیمت آن به همین دلیل رخ داده باشد. از نکات قابل توجه روز گذشته معاملات نسبتا سنگین در پتروشیمی خراسان بود. بیش از ۵/ ۲ میلیارد سهم این نماد بین معامله‌گران دست به دست شد و رشد قیمت حدود ۹/ ۴ درصد را رقم زد که برای این سهم کم‌سابقه است. به این ترتیب، با معاملات مثبت در نمادهای پتروشیمی مارون، خراسان و پتروشیمی زاگرس، روز گذشته شاخص صنعت پتروشیمی فرابورس بیش از ۵/ ۲ واحد افزایش داشت که در مقایسه با سایر صنایع فرابورسی بیشترین رشد به شمار می‌رود. اما رونق معاملات روز گذشته به خرید و فروش در نمادهای شاخص‌ساز پتروشیمی ختم نمی‌شود. دیروز، اغلب نمادهای گروه پالایشی و تولید برق و گاز نیز معاملات مثبتی را تجربه کردند. نگاهی به شاخص دو صنعت پالایشی و عرضه برق و گاز حاکی از رشد قابل‌ملاحظه قیمت در بیشتر این نمادهاست. شاخص گروه پالایشی فرابورس روز گذشته ۷/ ۱ درصد افزایش داشت که با توجه به ارزش بازار نمادهای وابسته به این گروه، شاهد تاثیر نیرومند آن بر شاخص کل بودیم. معاملات مثبت در نمادهای زیرمجموعه عرضه برق و گاز نیز شاخص این گروه را ۳/ ۲ درصد رشد داد.

بازگشایی نمادها در فضایی آرام

با کمرنگ‌تر شدن نااطمینانی‌ها و تلاطم‌های سیاسی معاملات بازار سهام طبق روال معمول دنبال می‌شود. در این شرایط  فعالان بازار معاملات خود را بر بنیاد ارزیابی صورت‌های مالی و عملکرد شرکت‌ها انجام می‌دهند. این موضوع در معاملات نمادهای بازگشایی‌شده دیروز به‌خوبی پدیدار شد. دیروز نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع، پس از ۵ روز توقف، با ارائه اطلاعات پیش‌بینی و توضیحات تکمیلی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد به تابلوی معاملات بازگشت. شرکت آهن و فولاد ارفع در آخرین پیش‌بینی خود بدون تعدیل، سود هر سهم را ۴۷ تومان در نظر گرفته است. با وجود این، عملکرد شرکت در ۶ ماهه نخست امسال حاکی از تحمیل زیان ۴ تومانی برای هر سهم است. بنابراین با توجه با عملکرد نامطلوب این شرکت، دیروز پس از بازگشایی شاهد افت ۷۷/ ۰ درصد در قیمت سهم آن بودیم. همچنین، یکی دیگر از نمادهای متوقفی که در روز گذشته به گردونه معاملات پیوست، نماد معاملاتی شرکت ریل پرداز سیر بود. بازگشایی این نماد با توجه به عملکرد مثبت در ۶ ماهه نخست به افزایش قیمت سهام آن منجر شد. نماد ریل پرداز سیر ۴۵ درصد از سود ۹۲ ریالی مفروض خود را در نیمه نخست سال محقق کرده است. در ادامه تحولات دیروز فرابورس، نماد معاملاتی شرکت‌های تولید برق عسلویه مپنا و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی به تابلوی معاملات فرابورس پیوستند. تولید برق عسلویه مپنا با تعدیل مثبت ۶۶ درصدی، آخرین پیش بینی سود هر سهم را ۲۷۶ تومان در نظر گرفته است. عملکرد خیره‌کننده این شرکت در نیمه نخست سال جاری حاکی از پوشش ۸۸ درصدی سود پیش‌بینی ‌شده است. بر همین اساس، دیروز این نماد پس از توقف ۵ روزه به گردونه معاملات بازگشت و حدود ۵ درصد رشد قیمت داشت. علاوه بر این بازگشت مثبت نماد توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی به میز معاملات حاکی از عملکرد مطلوب و پوشش ۸۸ درصدی سود پیش‌بینی‌شده این نماد در نیمه نخست امسال است. بنابراین همان‌طور که پیشتر اشاره شد، سهامداران همسو با ارزیابی عملکرد شرکت‌ها به معامله در نمادها مبادرت می‌ورزند. موضوعی که نشان‌دهنده رفتار منطقی سهامداران فرابورس بر اساس شرایط بنیادی نمادهاست.

به این ترتیب، روز گذشته حدود ۲۸۵ میلیون برگه بهادار به ارزش بیش از ۱۸۱ میلیون تومان در ۴۶ هزار و ۹۸۷ نوبت معاملاتی در فرابورس ایران دست‌به‌دست شد. از این میزان، جابه‌جایی ۱۲۱ میلیون سهم به معاملات بازار اول و دوم فرابورس اختصاص یافت. ارزش معاملات بازار اول و دوم نیز به میزان ۳۵ میلیارد تومان رقم خورد.نماد پتروشیمی مارون با حمایت قدرتمند خود ۷/ ۶ واحد در ارتقای آیفکس اثر گذاشت. پس از «مارون» پالایش نفت شیراز و پتروشیمی خراسان از شاخص کل حمایت کردند. تولید نیروی برق عسلویه مپنا ضمن بیشترین افزایش قیمت، چهارمین نماد مثبت اثرگذار بر شاخص بود. در مقابل، معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و بیمه پاسارگاد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس به جا گذاشتند. بیشترین ارزش معاملات بازار اول و دوم به نام نماد پتروشیمی خراسان و بیشترین حجم نیز در نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان رقم خورد.