در بازار هفته گذشته معامله‌گران شاهد رونق نسبی معاملات سهام بودند. صعود قیمت‌ها در گروه پالایشگاهی در سایه ابهام در مورد گزارش‌های پیش رو و همچنین تحرکات در گروه خودرویی موجب شد تا شاخص سهام بتواند در کل هفته ۱۲۰۸واحد (معادل ۴/ ۱ درصد) رشد کند. از این نظر هفته گذشته یکی از بهترین هفته‌ها در سال جاری بود و می‌تواند نوید‌دهنده عبور شاخص از مرز ۸۸هزار واحد در هفته جاری باشد.در تحولات کلان اقتصادی روز چهارشنبه هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بودجه سال ۹۷ پیش از ۱۵ آذر به مجلس می‌رسد، گفت: نرخ دلار هنوز در بودجه قطعی نیست اما قیمت نفت ۵۰ دلار در نظر گرفته شده است. به گفته وی رشد اقتصادی ۷ درصد و تورم ۹ درصد در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.محمدباقر نوبخت گفت: در سه ماه اول ۲/ ۶ درصد رشد معاملات در حوزه مسکن تجربه شد. در سه ماه دوم سال نیز افزایش ۶/ ۸درصدی معاملات در بازار مسکن به ثبت رسید. از آنجا که مسکن می‌تواند پیشران رشد و رونق باشد، در صورت ادامه آن، جهش در رشد اقتصادی ایجاد خواهد شد.

در بازار سهام معامله‌گران در گروه پالایشی شاهد تاثیر همزمان بهای نفت و افزایش نرخ دلار بودند. این عوامل هر چند در گروه پتروشیمی نیز وجود دارد اما به نظر می‌رسد ابهام در گروه پالایشی و انتشار شایعات در مورد سناریوهای احتمالی اعلام سود پالایشی‌ها موجب اقبال بیشتر سهامداران به این شرکت‌ها و رشد قیمت سهام زیرمجموعه این گروه شده است.در گروه انفورماتیک پس از انجام معامله شرکت پارس‌آنلاین با داده‌گستر عصر نوین، سخن از مذاکرات این برندهای واحد با آسیاتک برای خرید سهام این شرکت به گوش رسید اما در نهایت، ادغام آنها منتفی شد. براین اساس انتظار می‌رود آسیا‌تک به زودی شاهد عرضه اولیه سهام خود در بازار باشد.در گروه بانکی مدیر عامل شرکت پست‌بانک، در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات از احتمال برگزاری مجامع بانک‌ها در ماه جاری خبر داد.

خسرو فرحی درخصوص آخرین وضعیت نمادهای بانکی و همچنین نماد پست بانک گفت: با توجه به توافق‌های بانک مرکزی و سازمان حسابرسی و توافق‌نامه‌ای که وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کرده‌اند، در حال حاضر صورت‌های مالی مجموعه بانک‌ها بر اساس استاندارد و مبنای مورد نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی تهیه و به سازمان حسابرسی و بانک مرکزی ارسال شده است. به گفته وی پیش‌بینی می‌شود ظرف هفته جاری یا هفته آینده بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها از سوی دو نهاد مذکور به پایان برسد و بانک مرکزی و سازمان حسابرسی نظرشان را اعلام کنند و با اعلام نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در یک فاصله کوتاه برای درج آگهی، مجامع بانک‌ها در ماه جاری برگزار می‌شود.در گروه خودرویی روز چهارشنبه بازگشایی نماد ایران خودرو دیزل با تشکیل صف خرید برای این نماد همراه شد. خاور در مجمع تعیین تکلیف شمول ماده ۱۴۱،خواهان اجرای برنامه‌ای کلی برای بهبود شرایط شرکت شد. در این گروه مدیرعامل شرکت سایپا دیزل گفت: ایران در تلاش است تا به هاب (مرکز) صادراتی ولوو در خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای همسود (CIS) تبدیل شود و از این نظر، امکانات و زیرساخت‌های موجود در ایران به مراتب بهتر از زیرساخت‌های موجود در سایر کشورهای منطقه است.رسول محمد‌صادقی در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به تشکیلات GTO این شرکت که در خطوط تولیدی مستقر در ایران نیز در حال فعالیتند و در زمینه ارتقای کمی و کیفی خط تولید، آموزش پرسنل و رفع ایرادات موجود تلاش می‌کنند، گفت: هدف ما این است که در آینده نزدیک با همکاری با ولوو در قالب شرکت مشترک (جوینت ونچر) بتواند کامیون تولید و به فروش برساند. محمد صادقی با اشاره به تحریم‌ها اظهار کرد: کامیون‌های غیر اروپایی در سال‌های تحریم موفق شدند، سهمی از بازار ایران را به خود اختصاص دهند اما به دلیل کیفیت بالا تولیدات این شرکت با هیچ شرکت دیگری قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش سهم سایپا دیزل از بازار کامیون ایران به ۵۰ درصد تا سال ۹۷ گفت: این سهم در سال‌های آینده به ۷۰ درصد ارتقا خواهد یافت.در گروه خودرویی همچنین سایپا اعلام کرد: تولید ۶ شرکت این گروه طی ۷ ماه سال جاری با رشد بیش از ۲۰ درصدی به ۳۴۵ هزار و ۲۱۰ دستگاه رسیده است.در گروه سیمانی شرکت سیمان دورود با سرمایه ثبت شده ۶۴۱ میلیارد و ۶۹۷ میلیون ریال، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۶ برای دوره ۶ ماه منتهی به پایان شهریور امسال را منتشر کرد. بر همین اساس سیمان دورود برای هر سهم زیان ۶ ریالی پیش‌بینی کرد. «سدور» در دوره ۶ ماه منتهی به پایان شهریور به ازای هر سهم ۴۶ ریال زیان شناسایی کرد.  در گروه بیمه‌ای مدیر عامل بیمه معلم، از آمادگی این شرکت برای ورود به بورس خبر داد. به دنبال سیاست‌های جدید صندوق ذخیره فرهنگیان کلیه شرکت‌های زیر‌مجموعه این صندوق به زودی راهی بازار سهام خواهند شد.محمد ابراهیم تحسیری، مدیر عامل بیمه معلم درباره برنامه این بیمه برای ورود به بازار سرمایه در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌ریزی ورود شرکت بیمه معلم به فرابورس در راستای جلب رضایت سهامداران و رشد شرکت بوده است چرا که بورس، ویترین اقتصادی یک کشور به حساب می‌آید و بدون شک قرار گرفتن نام شرکت‌ها در تابلوی بورس، سبب شفافیت هر‌چه بیشتر آن مجموعه در اقتصاد می‌شود.

وی ادامه داد: تعیین ارزش سهام بیمه معلم برای سهامداران موضوع مهمی است که ورود به فرابورس این موضوع را امکان‌پذیر و تعیین قیمت سهم روی تابلوی بورس قابلیت ارزش‌‌گذاری دارایی سهامداران را فراهم می‌کند.در گروه غذایی فرابورس شاهد درج شرکت کشاورزی و دامپروی بینالود به‌عنوان یکصد و شصت و پنجمین شرکت فرابورس بود. در گروه شرکت‌های برقی نیز شرکت تولیدی آذر باتری ارومیه در تابلوی رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) فرابورس ایران درج شد. گروه ساختمانی شرکت کیسون افزایش سرمایه‌ای را در دستور کار دارد. براساس گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۸۴میلیارد تومان به مبلغ ۵۷۶ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور افزایش توان مالی و اصلاح ساختار مالی شرکت در تاریخ ۱۰ آبان ۹۶ به تصویب هیات‌مدیره رسیده است.در مجموع بازار هفته گذشته بازاری مثبت بود که در آن نماگر بازار سهام رشد ۴/ ۱ درصدی را ثبت کرد تا بازدهی بورس از ابتدای سال به بیش از ۷/ ۱۳ درصد برسد.