در بازار دیروز در حالی که بلاتکلیفی نمادهای قندی همچنان به دلیل عدم اعلام نرخ خرید تضمینی شکر ادامه دارد، نماد قند ارومیه در آستانه برگزاری مجمع با رشد ۱۳۰۳درصدی مواجه شد. بر این اساس قیمت قند ارومیه ۵۷۰ به ۸ هزار تومان رسید. با این حال این معامله پس از پایان داد‌وستدهای بورس تهران ابطال شد. در گروه بیمه‌ای دیروز بیمه آسیا همچنان با صف خرید همراه بود. در این رابطه رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه خرید سهام بیمه‌های آسیا و دانا توسط شرکت‌های بیمه خارجی مطرح نیست، از برنامه دولت برای واگذاری سهام بیمه‌های آسیا و دانا خبر داد. عبدالناصر همتی درخصوص واگذاری سهام شرکت‌های بیمه آسیا و دانا به «ایبنا» گفت: بر اساس سیاست دولت و وزیر اقتصاد، فروش سهم دولت در شرکت‌های بیمه آسیا و دانا در اولویت قرار دارد و براساس قانون برنامه ششم تا پایان سال ۹۷، سهم دولت در این دو بیمه باید واگذار شود. وی با اشاره به نگهداری بیمه ایران به‌عنوان تنها بیمه دولتی افزود: مراحل واگذاری سهم دولت در بیمه آسیا و دانا از طریق سازمان خصوصی‌سازی انجام خواهد شد.این مقام مسوول ادامه داد: آلمان و ایتالیا با انجام مذاکراتی به‌دنبال خرید سهم شرکت‌های بیمه خصوصی در ایران هستند و احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز وجود دارد ولی این موضوع هیچ ارتباطی با واگذاری سهم دولت در بیمه آسیا و دانا ندارد.همتی ادامه داد: شرکت‌های خارجی به‌دنبال خرید سهام برخی از شرکت‌های بیمه داخلی که در حال حاضر در بورس فعالند نیز هستند که ممکن است این موضوع از طریق افزایش سرمایه یا از طریق واگذاری سهام سهامداران مشتاق فروش انجام ‌شود.

در تحولات پیرامون بازار سهام دیروز اعلام شد: سهام دو شرکت صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد ۶ آذر سهام دو شرکت صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد را عرضه کند. این واگذاری شامل ۹/ ۶۷ درصد سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی به ارزش کل پایه بیش از ۹۹/ ۳ هزار میلیارد تومان و ۸/ ۹۹ درصد سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان به ارزش کل پایه بیش از ۴/ ۲ هزار میلیارد تومان است. بنابراین گزارش، این میزان سهام به‌صورت ۲۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۴ ساله با فاصله ۶ ماهه برای هر قسط واگذار خواهند شد. در گروه تجهیزات شرکت بورسی حفاری شمال از امضای تفاهم‌نامه همکاری با آلتیای فرانسه برای خدمات حفاری، آموزشی و عملیاتی خبر داد و با رشد ۵ درصدی قیمت و صف خرید روبه‌رو‌ شد. این شرکت اعلام کرد مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد «حفاری» با حضور نمایندگان شرکت آلتیای فرانسه تفاهم‌نامه و عقد قرارداد همکاری امضا کردند. بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است دو شرکت در زمینه مشارکت سرویس‌های حفاری، آموزشی و عملیاتی از جمله عملیات حفاری در خشکی و دریا، سرویس‌های سیالات حفاری، سیمان کاری، اسید، ابزار درون چاهی، مانده‌یابی، نمودارگیری، مدیریت پسماند حفاری، سرویس‌های بازرسی و نگهداری و تعمیرات، تکنولوژی‌های جدید با هم همکاری کنند. در گروه بانکی مجمع فوق‌العاده بانک خاورمیانه بعداز ظهر چهارشنبه گذشته با حضور ۸۴ درصد سهامداران درحالی برگزار شد که این بانک توانست افزایش سرمایه در دو مرحله را به تصویب رسانده و در اختیار هیات مدیره قرار دهد.

حسین سلیمی به‌عنوان رئیس مجمع، نامه مجوز بانک مرکزی مبنی بر صدور مجوز افزایش سرمایه در دو مرحله ۵۰۰ به ۶۰۰ میلیارد تومانی از طریق سود انباشته و در مرحله دوم از ۶۰۰ به ۸۰۰ میلیارد تومان را از طریق مطالبات و آورده نقدی ارائه داد. مجید نورمحمدی معاون مالی «وخاور» نیز در توجیه افزایش سرمایه اظهار کرد: این افزایش سرمایه به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات انجام خواهد شد تا بتوان با افزایش سقف تسهیلات مشتریان بزرگ‌تر را جذب بانک کرد. نسبت کفایت سرمایه بانک در سه سال اخیر از ۲/ ۱۷ درصد به ۷/ ۱۲ کاهش یافته و اگر افزایش سرمایه انجام نشود، ممکن است به زیر ۱۰ درصد برسد. همچنین پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه در مورد ضرورت افزایش سرمایه گفت: سرمایه بانک در ابتدای تاسیس با نرخ روز ارز به ۳۷۰ میلیون دلار می‌رسید اما با کاهش قیمت پول ملی، ارزش سرمایه شرکت به حدود ۱۴۰ میلیون دلار کاهش یافت. در نظر داریم سود سالانه بانک را با افزایش به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان، هر ساله حدود ۱۰۰ میلیارد تومان انباشته کنیم و افزایش سرمایه را از این طریق انجام دهیم. در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری بیمه به موجب صورت‌جلسه مورخ ۲۹ مهرماه سال جاری هیات مدیره و آگهی مزایده عمومی مورخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۶ در نظر دارد ۹ دستگاه آپارتمان با کاربری اداری به فروش رساند. قیمت تمام شده ملک مورد نظر ۵۲ میلیارد و ۷۲۸ میلیون ریال است. در صورت فروش، آثار مالی بررسی، محاسبه و در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد. تاکنون قیمت کارشناسی ملک مورد نظر مشخص نشده است و قیمت پایه نیز مشخص نیست. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم رمق بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۸۶میلیاردتومان و در فرابورس به ۲۶۴میلیارد تومان بالغ شد.