روز گذشته قیمت عمومی سهام در فرابورس ایران با کاهش ۴/ ۰ درصدی نماگر این بازار همراه شد و شاخص را برای سومین روز پیاپی کاهش داد. در هفته گذشته، شاخص‌ها در بورس و فرابورس افزایش قابل‌توجهی یافت. از همین رو انتظار می‌رفت که با ورود نقدینگی جدید، رونق معاملات بازار سهام و صعود شاخص در روندی آرام ادامه یابد. ضمن اینکه طبق آخرین تحولات بازار سهام، عوامل بنیادی متعددی از معاملات سهام حمایت می‌کنند. این موضوع را در روند صعودی نرخ آزاد و مبادله‌ای دلار می‌توان دید. افزایش نرخ دلار عاملی مثبت در وضعیت سودآوری شرکت‌های بزرگ بازار سهام به شمار می‌رود.علاوه بر این، پایداری قیمت‌ها در بازارهای جهانی و چشم‌انداز مثبت این بازار‌ها عامل مثبتی در وضعیت سودآوری شرکت‌های کالایی به شمار می‌رود. به‌رغم وجود این مولفه‌های مثبت از ابتدای هفته جاری شاهد توقف روند پرشتاب قیمت‌ سهام در بورس و فرابورس بودیم.

تنش‌های منطقه‌ای بار دیگر در مرکز توجهات رسانه‌ای قرار گرفته است. امری که به خودی خود زمینه را برای افزایش ریسک و نااطمینانی به بازار سهام ایجاد می‌کند. بنابراین، به نظر می‌رسد که علاوه بر نبود نقدینگی جدید در بازار، عوامل سیاسی نیز در کاهش تقاضای معاملات دیروز فرابورس اثر‌گذار بوده است. برهمین اساس، طی معاملات دیروز در بازار اول و دوم فرابورس شاهد کاهش تحرک سهامداران و افت حجم و ارزش معاملات بودیم. ارزش معاملات روز گذشته به میزان ۲۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین یک ماه اخیر بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.در جریان معاملات دیروز شاخص ۱۶ صنعت فعال فرابورسی کاهش یافت. پس نه تنها سطح عمومی قیمت در گروه‌های کوچک فرابورس کاهش نشان می‌دهد بلکه شاخص صنایع بزرگ و بااهمیتی چون محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز دیروز با افت مواجه شدند. روز گذشته بیشترین افت شاخص صنایع فرابورسی در گروه اطلاعات و ارتباطات(کاهش حدود ۳ درصدی) ثبت شد و بیشترین بازدهی نیز به گروه پیمانکاری صنعتی با تک‌نماد مهندسی تاسیسات راه‌آهن تعلق گرفت.

با افت قیمت سهام در اغلب گروه‌ها زمینه برای کاهش شاخص فرابورس فراهم شد تا بیشترین مقدار افت نماگر این بازار از ابتدای آبان ثبت شود. طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند و پالایش نفت شیراز در صدر نمادهای تاثیرگذار بر شاخص قرار گرفتند و در مجموع بیش از ۳ واحد بر شاخص کل تاثیر منفی گذاشتند. در مقابل، معاملات مثبت در نمادهای بیمه کوثر و سهامی ذوب‌آهن اصفهان نزدیک ۵۶/ ۰ واحد بر شاخص اثر فزاینده داشت. نماد معاملاتی بیمه کوثر با افزایش ۷/ ۴ درصدی، بیشترین رشد قیمت را به ثبت رساند. بیشترین ارزش معاملات در نماد کشت و صنعت شهداب ناب خراسان رقم خورد. نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز ضمن اینکه عنوان پربیننده‌ترین نماد فرابورسی را به خود اختصاص داد، در صدر فهرست نمادها با بیشترین حجم معاملات قرار گرفت.در مجموع، در جریان داد و ستدهای روز گذشته بیش از ۲۵۵میلیون برگه بهادار به ارزش معاملاتی بیش از ۹۶ میلیارد تومان در ۴۱هزار و ۹۴ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. بیش از ۲۰درصد ارزش معاملات فرابورس به بازار اول و دوم تعلق گرفت، همچنین ۳۰ درصد آن در بازار بدهی جابه‌جا شد.

   تغییر مالکیت فرابورس به نام حقوقی‌ها

در تحولات دیروز فرابورس، تغییر کل مالکیت به نام فعالان حقوقی بازار به ثبت رسید. معنای این تغییر مالکیت این است که سهامداران حقوقی در بازار اول و دوم فرابورس بیش از سهامدار حقیقی و بیشتر، سهام خریده‌اند تا اینکه بفروشند. بر همین اساس، طی معاملات روز گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان به ارزش دارایی اشخاص حقوقی فرابورس اضافه شد. دیروز معامله‌گران حقوقی بیشتر در نمادهای کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی زاگرس خرید کرده‌اند و به واسطه خرید در این سه نماد حدود ۳میلیارد تومان به پرتفوی خود افزودند. از سوی دیگر، بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی در نمادهای تولید مواد ویژه لیا، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و شرکت پالایش نفت لاوان انجام گرفت. فعالان حقیقی به واسطه خرید در این سه نماد حدود ۶۰۰ میلیون تومان به سبد دارایی خود اضافه کردند.

   از تسه و سخاب چه خبر؟

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز روز گذشته حدود ۱۰ میلیون برگه بهادار از جمله اسناد خزانه و اوراق مشارکت به ارزش معاملاتی ۴۶ میلیارد تومان دست به دست شد. حدود نیمی از نقدینگی فرابورس در این بازار در گردش بوده است که حدود ۳۰ میلیارد تومان آن به معاملات بازار بدهی تعلق داشت. دیروز حدود ۲۴۵ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۲۳‌میلیارد تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار اوراق تسهیلات مسکن حدود ۶۴ هزار برگه اوراق تسهیلات به ارزش نزدیک به ۵‌میلیارد‌تومان دست‌به‌دست شد. بیشترین رشد قیمت نیز به میزان تقریبی ۲ درصد در نماد اوراق تسهیلات مسکن آذر ۹۵ رقم خورد.

بورس